Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista på en äldre laptop som inte tar hem uppdateringar


habbeli

Rekommendera Poster

Det är fixat nu, få se då om det blir någon skillnad med uppdateringarna.

Nog ser det ut att vara samma problem med att ladda hem uppdateringarna.

Hämtar uppdateringar (totalt 0 kb,  0% slutfört)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag har också vista och det är problem med att få hem uppdateringar till den och varit så ända sen windows 10 kom förra året. Förra månaden var värst hittills. Hade datorn på över 4 dygn och inget hände, sen plockade jag hem några manuellt och sen fick jag in resten via updates.

 

Plocka hem några manuellt från den lista du hittar på catalog, sen kan du prova söka med uppdates igen. För för min del så brukar det funka när jag fått hem några. 

 

Om du får hem uppdateringar så installera bara några i taget för det kan också ta tid att installera dom.

 

När det gäller IE 9 så lägger med en bild hur du ska göra för att ev få den så du ser catalogsidan.

När du är på fliken säkerhet så kolla på alla fyra ställen där att det är iklickat på alla fyra. Sen ska du förhoppningsvis kunna få fram catalogsidan.

 

Det verkar dock inte som alla uppdateringar finns med på catalogsidan, kanske så att de har ersatts av andra och därför fattas.

post-134005-0-05996500-1475696876_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, har du lyckats ladda ner och installera alla Åges uppdateringar? Grattis i så fall!

 

När det gäller AVG, som jag också har och har haft i många år, så ska det installeras utan onödiga tillägg (som inte är till minsta nytta). Inget säkert surftillägg t ex. Internet Explorers Smartscreen skyddar dig. Jag har t o m avaktiverat AVGs e-postskydd.

Nej jag avinstallerade AVG men det händer ingenting ändå med uppdateringarna :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också vista och det är problem med att få hem uppdateringar till den och varit så ända sen windows 10 kom förra året. Förra månaden var värst hittills. Hade datorn på över 4 dygn och inget hände, sen plockade jag hem några manuellt och sen fick jag in resten via updates.

 

När det gäller IE 9 så lägger med en bild hur du ska göra för att ev få den så du ser catalogsidan.

När du är på fliken säkerhet så kolla på alla fyra ställen där att det är iklickat på alla fyra. Sen ska du förhoppningsvis kunna få fram catalogsidan.

 

Det verkar dock inte som alla uppdateringar finns med på catalogsidan, kanske så att de har ersatts av andra och därför fattas.

 

När det gäller min egen dator så har jag inte provat nästa grej för det är nåt som jag kommit på nu i efterhand. Om du går in på inställningar för uppdateringar så ha bara iklickat att ta hem uppdateringar till systemet, alltså bara första rutan där.  Sen starta om datorn och starta sökning igen. Men du kan få låta datorn stå ett eller flera dygn innan du kan säga säkert om det funkar eller inte.

 

Om det funkar och du fått hem uppdateringar till systemet så kan du sen ändra tillbaka att den även ska söka för andra produkter.

 

Om det trots allt inte funkar att få hem uppdateringar så plocka hem några manuellt från den lista du hittar på catalog, sen kan du prova söka med uppdates igen. För för min del så brukar det funka när jag fått hem några. 

 

Om du får hem uppdateringar så installera bara några i taget för det kan också ta tid att installera dom.

Det är bara 3 stycken det handlar om i detta nu, sen vet jag ju inte om det kommer fler eftersom.

Har du förresten koll på om det går att stänga av varningstexten som kommer upp varje gång man startar webbläsaren om att datorn inte får uppdateringar eftersom inte XP eller Vista stöds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu avinstallerat AVG så vill den ha Win Defender uppdaterad, tror ni att det heller går,,,,,, nej nej nej.....  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

habbeli om du haft datorn avstängd ca 1 år så lär det komma fler uppdateringar. Så du kan få göra om samma procedur flera gånger innan allt är färdigt.

 

Eftersom du skriver att det är tre så antar jag att du ser vilka uppdateringar det gäller, så skriv ner numren och gå sen till microsofts download sida och skriv in KB numret i sökrutan och ladda hem dom därifrån och sen får du gå in på nedladdningar (eller där du lagt dom) och klicka på dom så dom installeras. 
Du skriver KB sen numret i en följd i sökrutan. ska se ut som KB1111111, när det gäller uppdateringar så kan det finnas två olika till vista. Vem du ska ha beror på om du har 32 eller 64 bitars. Har du 32 så ska det vara den som det står x86 vid.

 

Installationsrutan som kommer upp när du ska installera dom manuellt ser lite annorlunda ut, men låt den jobba en liten stund. Står det efter ca 10 min att den bara hämtar uppdatering så avbryt och prova med nån av dom andra två. Vill den inte avbryta så får du gå in i aktivitetshanteraren och avsluta den där.

 

Jag brukar göra så att jag stänger av uppdateringar i aktivitetshanteraren innan jag sätter igång den manuella installationen. Du ser ju vilken som tar CPU högerklicka på den och välj gå till tjänster då ska du se uppdates med där. Högerklicka på den och välj stoppa tjänst.

 

När du fått in de tre så starta om datorn och låt den hämta flera uppdateringar. För det bör komma flera.

 

När det gäller chrome och den gula listen så har jag inte hittat nåt sätt att få bort den permanent utan får klicka bort den varje gång jag öppnar chrome.

 

Nej du lär inte få hem uppdateringen till defender förrän det andra funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

habbeli om du haft datorn avstängd ca 1 år så lär det komma fler uppdateringar. Så du kan få göra om samma procedur flera gånger innan allt är färdigt.

 

Eftersom du skriver att det är tre så antar jag att du ser vilka uppdateringar det gäller, så skriv ner numren och gå sen till microsofts download sida och skriv in KB numret i sökrutan och ladda hem dom därifrån och sen får du gå in på nedladdningar (eller där du lagt dom) och klicka på dom så dom installeras. 

Du skriver KB sen numret i en följd i sökrutan. ska se ut som KB1111111, när det gäller uppdateringar så kan det finnas två olika till vista. Vem du ska ha beror på om du har 32 eller 64 bitars. Har du 32 så ska det vara den som det står x86 vid.

 

Installationsrutan som kommer upp när du ska installera dom manuellt ser lite annorlunda ut, men låt den jobba en liten stund. Står det efter ca 10 min att den bara hämtar uppdatering så avbryt och prova med nån av dom andra två. Vill den inte avbryta så får du gå in i aktivitetshanteraren och avsluta den där.

 

Jag brukar göra så att jag stänger av uppdateringar i aktivitetshanteraren innan jag sätter igång den manuella installationen. Du ser ju vilken som tar CPU högerklicka på den och välj gå till tjänster då ska du se uppdates med där. Högerklicka på den och välj stoppa tjänst.

 

När du fått in de tre så starta om datorn och låt den hämta flera uppdateringar. För det bör komma flera.

 

När det gäller chrome och den gula listen så har jag inte hittat nåt sätt att få bort den permanent utan får klicka bort den varje gång jag öppnar chrome.

 

Nej du lär inte få hem uppdateringen till defender förrän det andra funkar.

Jag ser inte annat än vad uppdateringarna heter, så här ser det ut;

 

Realtek driver update for Realtek PCIe FE Family Controller
 
Hämtningsstorlek: 191 kB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
This driver was provided by Realtek for support of Realtek PCIe FE Family Controller
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
 
 
 
Synaptics - Input - Synaptics PS/2 Port TouchPad
 
Hämtningsstorlek: 4,3 MB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
Synaptics Input software update released in August, 2008
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
 
 
 
Uppdatering för Windows Vista – svenska (KB937286)
 
Hämtningsstorlek: 24,4 MB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
Installera den här uppdateringen om du vill göra en lokal kopia av de viktigaste avsnitten i onlinehjälpen i Windows Vista. Kunder som aktiverar onlinehjälpen i hjälpsystemet i Windows Vista och har permanent Internetanslutning behöver inte göra den här uppdateringen. Den här uppdateringen är användbar för kunder som ofta är frånkopplade. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ser inte annat än vad uppdateringarna heter, så här ser det ut;

 

Realtek driver update for Realtek PCIe FE Family Controller
 
Hämtningsstorlek: 191 kB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
This driver was provided by Realtek for support of Realtek PCIe FE Family Controller
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
 
 
 
Synaptics - Input - Synaptics PS/2 Port TouchPad
 
Hämtningsstorlek: 4,3 MB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
Synaptics Input software update released in August, 2008
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 
 
 
 
Uppdatering för Windows Vista – svenska (KB937286)
 
Hämtningsstorlek: 24,4 MB
 
Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.
 
Uppdateringens typ: Valfri
 
Installera den här uppdateringen om du vill göra en lokal kopia av de viktigaste avsnitten i onlinehjälpen i Windows Vista. Kunder som aktiverar onlinehjälpen i hjälpsystemet i Windows Vista och har permanent Internetanslutning behöver inte göra den här uppdateringen. Den här uppdateringen är användbar för kunder som ofta är frånkopplade. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.
 
Mer information: 
 
Hjälp och support: 

 

Jooo nu ser jag ju att den sista hade KB-nummret, jag testar att ta den direkt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu skiter jag i det här för i kväll, vi tar nya tag i morron.
Ha det bra allihopa så hörs vi  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad realtek är till för vet jag inte, men den borde gå att ladda hem från nätet.

 

Synaptics har ju med musplattan att göra, men märker du inga problem med den så kanske du kan skippa den. Alltså välj att dölja den i uppdateringsrutan.

 

När det gäller felmeddelande du fick så sökte jag på nätet och det finns inte ett specifikt fel som den ger utslag för utan olika, så varför den dök upp kan jag inte ens gissa.

 

Tyvärr så har vista blivit svårare att jobba med när det gäller att fixa fel, bla för man kan inte använda IE vilket man behöver ibland så vissa saker går helt enkelt inte att få tag i. Åtminstone klarar inte jag av det på vissa saker.

 

Det du kan göra är att köra ett eget felsökningsprogram som finns i datorn. Du hittar det genom att klicka på startknappen (flaggan), sen väljer datorn. Högerklicka på din disk och välj egenskaper. Då får du upp ett litet fönster. Välj fliken verktyg. Översta alternativet så kan du kolla om det finns fel. Klicka på kontrollera nu.

 

Efter en liten stund så kommer det upp en liten ruta som säger att det inte kan köras eftersom vissa filer används och frågar om du vill schemalägga skanning till nästa gång du startar datorn. Svara ja. Sen startar du om datorn. När datorn startats så får du upp en svart sida med vit text på datorn där den skannar igenom datorn. Är i tre steg.

Kan inte säga hur lång tid det tar, vid nåt tillfälle när jag kört det så har det tagit nån timme, men sist jag körde det så tog det inte så lång tid. Jag satt kvar vid datorn så jag hela tiden följde med vad den rapporterar för jag vet inte vart man hittar nån ev logg i efterhand. 

Sista när den är färdig går rätt snabbt där det står om den hittat fel och ev åtgärdat det. Jag använder kameran i mobilen och tar kort undan för undan så jag kan se vad som stått.

 

Sen får du försöka med uppdatering igen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad realtek är till för vet jag inte, men den borde gå att ladda hem från nätet.

"Realtek PCIe FE" refers to the wired network port on your PCs that you would plug a network cable into. FE would be Fast Ethernet, aka 100 Mbps.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110409142653AAFBm1X

 

Realtek PCIe FE Family Controller har alltså med ditt (kabelanslutna) nätverkskort att göra. Även jag har Realtek PCIe Family Controller i min stationära dator, dock inte med FE, dvs snabbt internet.

post-55300-0-71839500-1475742427_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

habbeli,

 

Jag har testat att lägga Vista-uppdateringar i "Korgen" genom att klicka på "Lägg till".

Därefter har jag klickat på "Visa korg" som du hittar på Microsofts sida som jag länkat till.

När jag gjort det visas min "Korg" med alla uppdateringar som jag lagt i den. Till höger, över rubriken "Ta bort alla" finns knappen "Hämta".

När jag klicka på "Hämta" får jag upp ett val där jag vill att uppdateringarna skall sparas.

 

Jag väljer mapp och klickar på "Fortsätt".

Det går snabbt när jag hämtar uppdateringarna. Varje fil tar mellan 2-10 sekunder, beroende på vilken storlek de har.

 

Varför du inte kan hämta dem är underligt.

 

Beträffande Realtek-kortet, har du provat att hämta nyare drivrutiner från Realteks hemsida?

 

http://www.realtek.com/downloads/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad realtek är till för vet jag inte, men den borde gå att ladda hem från nätet.

 

Synaptics har ju med musplattan att göra, men märker du inga problem med den så kanske du kan skippa den. Alltså välj att dölja den i uppdateringsrutan.

 

När det gäller felmeddelande du fick så sökte jag på nätet och det finns inte ett specifikt fel som den ger utslag för utan olika, så varför den dök upp kan jag inte ens gissa.

 

Tyvärr så har vista blivit svårare att jobba med när det gäller att fixa fel, bla för man kan inte använda IE vilket man behöver ibland så vissa saker går helt enkelt inte att få tag i. Åtminstone klarar inte jag av det på vissa saker.

 

Det du kan göra är att köra ett eget felsökningsprogram som finns i datorn. Du hittar det genom att klicka på startknappen (flaggan), sen väljer datorn. Högerklicka på din disk och välj egenskaper. Då får du upp ett litet fönster. Välj fliken verktyg. Översta alternativet så kan du kolla om det finns fel. Klicka på kontrollera nu.

 

Efter en liten stund så kommer det upp en liten ruta som säger att det inte kan köras eftersom vissa filer används och frågar om du vill schemalägga skanning till nästa gång du startar datorn. Svara ja. Sen startar du om datorn. När datorn startats så får du upp en svart sida med vit text på datorn där den skannar igenom datorn. Är i tre steg.

Kan inte säga hur lång tid det tar, vid nåt tillfälle när jag kört det så har det tagit nån timme, men sist jag körde det så tog det inte så lång tid. Jag satt kvar vid datorn så jag hela tiden följde med vad den rapporterar för jag vet inte vart man hittar nån ev logg i efterhand. 

Sista när den är färdig går rätt snabbt där det står om den hittat fel och ev åtgärdat det. Jag använder kameran i mobilen och tar kort undan för undan så jag kan se vad som stått.

 

Sen får du försöka med uppdatering igen. 

Jo nog gick det där bra och inga som helst fel, men samma problem med uppdateringar som inte vill laddas ner :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för uppmaningen att skapa en länk till Microsofts hemsida för att hämta uppdateringar till Vista!  :thumbsup:

 

Jobbar i Norge för tillfället och har inte med mig min egna dator. Får "fuska" lite med en annan dator som jag loggar in på eForum med.

 

Här är en länk som ger alla uppdateringar till Windows Vista.

 

https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=windows+vista

Ett tillägg på webbplatsen kunde inte köras,,,,,  ja det bara fortsätter.

Vad är det egentligen som gör att jag inte kan ladda hem någonting över huvud taget, jag håller på att bli gråhårig  :(  :unsure:  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ha nåt virus i maskin som inte MBAM hittade?

Realtekkortet har jag inte kollat om jag kan uppdatera på deras hemsida, men jag anar ju hur det blir med det också  :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är konstigt att du inte kan ladda ner Åges mapp. Du kanske skulle prova köra Systemfilsgranskaren

(sfc /scannow) för att se om det finns något fel på någon fil i Vistadatorn. I inlägg #33 här

//eforum.idg.se/topic/349039-kan-ej-uppdatera-sp1-windows-7/page-2?do=findComment&comment=1656435
har Flyfisherman beskrivit hur man kör sfc /scannow i felsäkert läge. Gör det och återkom med resultatet, om det var någon fil som reparerades.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner Realtek drivrutinen från länken du har fått? Synaptics drivrutin kan du hämta här. http://drivers.softpedia.com/get/KEYBOARD-and-MOUSE/Synaptics/Synaptics-PS-2-Port-TouchPad-Driver-153290.shtml

 

Vad det gäller den tredje uppdateringen, KB937286, föreslår jag att du hoppar över den. Den är helt onödig. Dölj den i Windows Update och glöm den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderigar

 

Hur fungerar datorn förutom problemet med uppdatering ?

 

Vad säger Bredbandskollen om hastighet. vid uppkoppling Wifi och kabel ?

 

Är servicepaket  SP2 installerat? Det borde den vara men enkelt att kontrllera.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/13858/windows-vista-service-pack-2-install

 

Finns möjlighet att installera om datorn från exempelvis en recoverypartition .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner Realtek drivrutinen från länken du har fått? Synaptics drivrutin kan du hämta här. http://drivers.softpedia.com/get/KEYBOARD-and-MOUSE/Synaptics/Synaptics-PS-2-Port-TouchPad-Driver-153290.shtml

 

Vad det gäller den tredje uppdateringen, KB937286, föreslår jag att du hoppar över den. Den är helt onödig. Dölj den i Windows Update och glöm den.

Nej ingenting är nerladdat. Det är ju där jag har felet, datorhelvetet vägrar ju ladda ner uppdateringar  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderigar

 

Hur fungerar datorn förutom problemet med uppdatering ?

 

Vad säger Bredbandskollen om hastighet. vid uppkoppling Wifi och kabel ?

 

Är servicepaket  SP2 installerat? Det borde den vara men enkelt att kontrllera.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/13858/windows-vista-service-pack-2-install

 

Finns möjlighet att installera om datorn från exempelvis en recoverypartition .

 

LARSAS

Datorn fungerar hyfsat men är lite seg då svchost.exe ligger på minst 50% CPU hela tiden. I Bredbandskollen ligger den på full fart 30Mbits ner och 12Mbits upp (ADSL 30Mb )

Servicepack 2 finns installerat.

Ominstallation har jag inte koll på  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får jag inte fram några uppdateringar alls, den står bara och söker hela tiden. Det har den gjort sen i morse  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket stök! Är det värt det?

Eller är det dags att gå vidare, låta datorn få ett nytt fräscht operativsystem? (ja då menar jag inte Windows..)

 

Eller kanske bara skippa dessa uppdateringar, om det nu bara är de tre som listas och allt annat funkar?

 

Om du dödar den svchost som slukar CPU då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller länken som går till catalog så är det inte en mapp som laddas hem när man klickar på den utan det är en sida där man kan hitta uppdateringar.

 

I inlägg 27 i den här tråden har jag skrivit och lagt in en bild som visar hur/vart man ska ändra i internet explorer för att kunna få fram den sidan.

 

När det gäller realtek och synaptics som det har lagts in länkar till så dom bör du kunna installera om du använder dom länkarna för dom går då inte via uppdaten utan blir enskilda uppdateringar. 

Så dom två bör du kunna installera.

 

Ja CPU kommer ligga på 50% tills du fått hem uppdateringarna. 

Och står den nu och söker så kan den stå så i flera dar utan att nåt händer. 

 

Det du behöver är att få några uppdateringar installerade för det brukar lösa upp problemet.

 

I ett tidigare inlägg skrev jag att du skulle gå in på uppdates och ändra så att du bara söker efter uppdateringar till systemet. Alltså att bara översta rutan där ska vara ikryssad. 

 

Om du går in på uppdateringar och där letar reda på installerade uppdateringar. Brukar stå nere till vänster, visa installerade uppdateringar. Klicka sen på installation så att du får dom sorterade på datum. Sen titta vilket datum du fick senaste uppdateringar. 

Du bör se senaste där sen kan du få några kb nummer av mig som du kan prova ladda hem från microsoft download.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket stök! Är det värt det?

Eller är det dags att gå vidare, låta datorn få ett nytt fräscht operativsystem? (ja då menar jag inte Windows..)

 

Eller kanske bara skippa dessa uppdateringar, om det nu bara är de tre som listas och allt annat funkar?

 

Om du dödar den svchost som slukar CPU då?

Du har kanske rätt men ett nytt operativsystem är inte gratis.

Skippa dom vore kanske enklast.

Jag tog bort svchosten som ligger högst på CPU och då blir det riktigt bra fart i burken  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...