Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte logga in på D-links extender DAP-1620


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej!

Har äntligen bestämt mej för att försöka få lite längre räckvidd på det wi-fi som Telias TG799Svn v2 ger genom att inköpa D-links extender enl ovan. Allt har funkat bra med sammankopplingen och jag kan se det förlängda nätverket med routerns SSID+-EXT i berörda apparater. Men jag kan inte logga in på det.

 

I installationsguiden till extendern anges att för inloggning på förlängda nätverket ska jag använda "routerns vanliga lösenord". Funkar inte!

 

Lösenordet att logga in via 192.168.1.1 funkar, men inte på extendern.

Har kollat om det är säkerhetsnyckeln som avses, men funkar inte heller med den.

Har konfigurerat extendern med hjälp av appen D-Link QRS Mobile efter att jag använd WPS-metoden. Samma slutresultat i båda fallen: förlängda nätverket syns men går inte att logga in på!

 

När jag går in i routern kan jag se att extendern anges som Inaktiv, vilket möjligen kan vara ett uppslag??? Men isf hur få den aktiv?

 

Hoppas någon sitter med lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Utdrag ur manualen:

To access the setup utility for the DAP-1620 AC1200 Wi-Fi Range Extender on
your PC, first connect to the DAP-1620 wirelessly using the Wi-Fi name (SSID) and
password located on your Wi-Fi Configuration Card. Then open a web browser
and enter
in your browser’s URL field. You may also enter
the IP address* of the DAP-1620.
* The default IP address is 192.168.0.50. Once your DAP-1620 connects to the host network,
it will be assigned a new IP address based on your network’s DHCP settings. You will need
to log in to your router to see what IP address is assigned to your DAP-1620.
For multiple DAP-1620s, go to
as
shown on the included Wi-Fi
Configuration Card, with “xxxx” being the last four digits of the DAP-1620’s MAC address.
 
Enter your password. By default, Admin is the username and cannot be changed,
and by default, the password is blank.
 
/ Jari
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, Jari!

 

Verkar vara det tredje alternativet enligt den manual som medföljde. Det var de två första som jag hade hunnit testa. Ska försöka detta också, men kommer att vara på resande fot ett par dagar och återkommer sedan om resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej, igen!

Väl  tillbaka vid datorn kan jag meddela att jag fått det att funka. Som vid något tidigare tillfälle, när jag hade problem med nätverket, fanns lösningen i att göra en fabriksåterställning på routern, Telias TG799TSvn v2. För att koppla extendern till routern körde jag därefter appen D-Link QRS Mobile och nu funkade lösenordet.

 

Kopplingen via WPS gick alltså inte förmodligen beroende på att jag följde den tryckta manualens uppmaning att använda "routerns vanliga lösenord". Borde stått "extenderns lösenord".

 

Det blev en klart förbättrad mottagning i hela huset. Jag har loggat in mina mobila enheter på det förlängda nätverket och mina fasta enheter, som finns nära routern, på det ursprungliga nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...