Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows kan inte läsa filmformat.


Gissberg

Rekommendera Poster

Plötsligt tar inte Film&TV och Windows Mediaplayer mp4, AVI, AVCHD, mts-filer utan visar ett meddelande att det inte stöder formatet. Det hinner dock visa första filmrutan innan meddelandet kommer upp. Vad värre är - Premiere Elements kan inte spela filmer som lagts på tidslinjen. Inget händer då man trycker play. VLC-player och andra mediaspelare fungerar. Kollar jag i enhetshanteraren fungerar grafikkortet och har senaste uppdateringar liksom Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows i sig saknar många codecs som krävs för uppspelning av videomaterial. I VLC är det mesta inkluderat i spelaren på annat sätt än i de flesta andra spelare, därav fungerar den med det mesta. För att få det att fungera med WMP eller liknande krävs att du laddar hem och installera ett antal codecs. Tyvärr inget tips från mig vilka som bör användas då risken vid nedladdning av paket som dessa är att man dras med sig oönskade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att Premiere Elements i så fall borde ha inkluderat codecs så att det kan spela upp importerade filer och inte vara beroende av det operativsystem som används. Men varken version 12 eller 13 av programmet kan spela upp.

 

Det här hände bara plötsligt häromdagen. Det har hänt en gång tidigare för några veckor sedan men fungerade dagen efter då Windows 10 uppdaterades. Men nu finns inga nya uppdateringar att hämta så jag drog slutsatsen att det inte var Windows fel. Samma filer fungerar att köra både på en PC-laptop (windows10) och en Mac som jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett försök enligt dina länkar men Windows Mediaplayer dyker inte upp på listan av program när man väljer avinstallera.

Det är ju främst Premiere Elements jag vill kunna köra så nu laddade jag hem trialversionen av Premiere E 15 som släpptes häromdagen. Men det blev ingen skillnad. Laddade då hem samma men Macversionen till min iMac. Där fungerar det. Återstår att se om iMacen klarar redigera 4K-format, datorn är inte lika kraftfull som min PC som är hopsatt just för att klara tunga uppgifter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller Spotify går att spela. Inget händer då man trycker på play. Musikprogrammet Cubase fungerar däremot som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne och tittat på det. Är det riskfritt, kan något annat gå snett? Att hålla på och installera om program med lösenord/serienummer är en omständig procedur. Men hittar jag inte hur felen ska åtgärdas blir jag väl tvungen. Frågan är om samma fel uppträder igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en återställningspunkt nu och du kan återgå till den om du vill.

 

Men frågan är vad det är som gått fel, jag vet inte. Som alltid skulle jag dock kolla hälsan på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket sökande efter lösning har jag upptäckt vad som orsakar felet. Jag drog ur USB-sladden till mitt externa ljudkort Steinberg UR44 som jag använder för musikinspelning. Då plötsligt fungerade alla program jag nämnde tidigare. Ljudet kommer då istället ut i skärmens högtalare. Tydligen en konflikt mellan ljudkortet och Windows10. Båda har senaste uppdateringar så frågan är hur detta löses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När enhetshanteraren säger att senaste drivrutinen för ljudkortet är installerad är det inte att lita på. Jag gick in på tillverkarens hemsida och hämtade senaste så nu funkar allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetshanteraren kan bara redovisa vad Microsoft känner till och eftersom inte alla tillverkare skickar sina drivrutiner vidare till Microsoft så blir det som det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra upplysning, det kände jag inte till. Hädanefter får jag alltid kolla tillverkarens hemsida om uppdateringar då. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...