Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nicke66

Hur fort värms ölen.

Rekommendera Poster

Jag tänkte dricka öl ur en 5 liters öltunna, men jag har ingen tillgång till kyla.där jag ska dricka den.

Min tanke är att jag kyler ner ölen hemma och sedan ska den serveras några timmar senare.

Hur kan jag räkna ut viken temperatur jag ska kyla ölen till om jag vill servera så här:

Serveringstemperatur 7C (Här får man väl räkna någon grad under och över då den serveras under 3 timmar)
Omgivande rumstemperatur 20C
Tid från kylskåp till servering 2H (då kommer den att ha en omgivande temperatur på 20C)
Serveringstid 3H (de är här jag vill ha serveringstemperaturen)

Hur räknar man smidigt ut detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öh?

Serveringstemperatur 7C

från kylskåp

Kylskåpstempen ligger ju runt 4-8 grader så din öl blir ju inte kallare än 4 grader.

Vilket "erfarenhetsmässigt" inte räcker till under hela den kvällen..

Tillägg: men det går ju att justera

då kommer den att ha en omgivande temperatur på 20C

något.

Kylväska med isklampar exempelvis.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tillgång till kallt vatten kan du blöta en handduk som du virar runt tunnan. I slutet på 90-talet gick det även bra att dricka öl som legat i solen så man brände sig på läpparna, men det var kl 8 på morgonen i Västerås på power meet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan du inte räkna ut det smidigt eftersom du har för många variabler och värmeöverföring inblandade (https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeöverföring). Du måste känna till tunnas totala volym och yta, tunnans isoleringsförmåga, luftens värmekapacitet, ölets värmekapacitet (kan anta vatten, 4,2), luftstömning, direkt soljus osv. 

Om du har en tom tunna i samma storlek föreslår jag att du helt enkelt gör ett experiment med vatten i tunnan (lämna utomhus ett tag för att komma ner i lagom temperatur). Även om du inte kan anta ett linjärt samband när du närmar dig 20 grader så borde en mätning efter en timme ge en temperaturvinst/timme som duger för skattningar i de temperaturintervall du är intresserad av. 

http://ugrad.math.ubc.ca/coursedoc/math100/notes/diffeqs/cool.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...