Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid uppkoppling


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Farbror Blå

Hej, Min dator hänger sig när jag kopplar upp mot internet. Det händer aldrig offline.

Det händer i regel i början av användandet av en sida som hårddisken slås av och en blue screen med vit text kommer upp, talar om att disken slås av för att förhindra krasch. Det händer varje gång jag kopplar upp, ibland kan jag vara uppkopplad en längre stund.

 

Jag använder Windows 7 Home Premium, Internet Explorer (senaste), 64 bit Packard Bell dator (fem år gammal),  google som startsida. Trådlöst internet med sticka. Trådlös mus. Alla program är uppdaterade. Använder Essentials och Avast. Diskrensning och -fragmentering sker automatiskt.

 

Kan det vara något internetrelaterat programfel? Eller vad?

 

Tacksam för svar /Farbror Blå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta ett foto på blåskärmen och bifoga till ditt svar?

 

När fungerade det senast?

Vad hände i datorn, t ex uppdatering, avinstallation, omkonfiguration, innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Blå

Cecilia!

Tack för svar .Det har dröjt några dagar, beronde på att nu har inte blue screen paradoxalt dykt upp; däremot får jag en svart-vit bild om att datorn ska inkonsekvenkontrolleras, och detta kommer upp omedelbart efter att jag startat datorn, varje gång. Och sedan förstår jag inte varför jag måste rätta och komplettera min text i efterhand, eftersom inte alla bokstäver kommer med...?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Har du låtit hårddisken inkonsekvenskontrolleras?

Om du har gjort det och meddelandet fortsätter att dyka upp kan det bero på att hårddisken är dålig och behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Blå

Jag har inte låtit disken inkonsekvenskontrolleras, utan som jag sa så har meddelandet automatiskt dykt upp varje gång jag startar datorn. Denna kontroll visar tydligen i siffror inga fel i alla fall. Så också mina tidigare problem i så fall med hängning och blue screen kan alltså bero på dålig hårddisk? För som sagt tidigare så berodde ju det enbart när jag var uppkopplad mot internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Det är först och främst mycket viktigt att alla viktiga filer är säkerhetskopierade för om hårddisken är dålig kan det leda till att filer försvinner eller att Windows inte kan startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tack för all din hjälp, du är en pärla som vanligt, men nu fungerar datorn igen utan problem - UTOM just HÄR, för alla bokstäver kommer inte med när jag skriver! (Inte första gången det händer.)

Jag ligger lågt så länge, återkommer med foto om/när blue screen uppträder på nytt.

Mvh

Farbror Blå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde, det här med säkerhetskopiering. Har inte gjort nån på länge, jag har två partitioner, och säketskopieringar lägger sig alltså på D:\. Men det har jag stängt av för den disken blir fort full. /FB/CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör du använda något annat för säkerhetskopiering, t ex DVD-skivor, extern hårddisk eller online-lagring, får SSD och hårddisk kan ju gå sönder när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...