Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad möts ni av för bild i Windows 10 version 1607?


mbgtmari

Rekommendera Poster

När min dator hade uppgraderats till födelsedagsversionen möttes jag av en ny bild som nu alltid visas, dvs även efter strömsparläge. Min bild föreställer "Nattlig utsikt över vattnet och Philipsburg," den västindiska ön Sint Maartens huvudstad.
https://spotlight.it-notes.ru/images/4f05e3035419f7f07fb8028d1089a4ee

Har ni fått samma bild på startskärmen eller var det en slump att jag fick just denna? Jag undrar alltså inte hur jag kan lägga in en annan bild, för det har jag redan tagit reda på, utan jag är bara nyfiken på vilken bild andra har fått.
 

Redigerat

Jag har tagit mig friheten att byta till en länk som fungerar, eftersom den förra inte längre gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej, inte samma bild som dig och på två olika datorer båda med Windows 10 Pro har jag olika bilder en kort stund på inloggningsskärmen, men alltid samma som jag alltid haft.
Från strömssparläge har jag inställt så jag kommer direkt på skrivbordet - utan att varken låsskärmen eller inloggningsskärmen visas och således ingen bild där.
 
http://www.yac.mx/sv/pc-tech-tips/windows/Guides_To_Customize_The_Lock_Screen_in_Windows_10.html
 

Det första alternativet under Bakgrund är Windows Spotlight funktionen.När den är aktiverad, tar Spotlight några av de bästa och mest fantastiska tapeter från Bing och visar dem som din låsskärmen.Dessa tapeter förändras i jämna mellanrum så att du inte kommer att se samma låsskärmen varje dag.För att aktivera Spotlight-funktionen, helt enkelt välja "Windows Spotlight" alternativet.

 

Nästa alternativ är att ställa in Bakgrund till bilden så att du kan välja din favoritbild som låsskärmen.Du kan välja en av de fördefinierade Windows tapeter under "Välj din bild."Alternativt kan du välja din favorit tapet genom att klicka på "Bläddra" -knappen.

När du använder Bildläge som din bakgrund, visar Windows några slumpmässiga roliga fakta, tips och tricks på låsskärmen.Om du inte vill ha dem, helt enkelt växla alternativ.

Det sista alternativet är att ställa in Bakgrund till bildspel.För att ställa in den, helt enkelt välja "Bildspel" alternativ från rullgardinsmenyn.

Som standard är mappen Bilder vald, och alla bilder i den kommer att visas som ett bildspel på låsskärmen.Om du vill ställa in en annan mapp, klicka på "Lägg till en mapp" alternativet.Du kan lägga till så många mappar som du vill.

Så du bör hitta där vilken bild som skall visas och hur.

Högerklicka på skrivbordet > Anpassa > Låsskärmen

Bl.a. 'Visa låsskärmens bakgrundsbild på inloggningsskärmen: På eller Av

 

Eller har du flera datorer och Synk påslaget, så kan det ju hända att alla visar samma sak, om du har samma MS-inloggningskonto eller arbetskonto?

Start > Inställningar > Konton > Synkronisera dina inställningar > Synkronisera enskilda inställningar >Tema

Hos mig är synk helt avstängt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju intressant att få veta att den som redan hade valt en egen bild istället för Microsofts inte fick den ändrad vid uppgraderingen. Men som jag skrev så vet jag redan hur man ändrar bild om man skulle vilja det. Jag var, och är, alltså intresserad av vilken ny bild i stället för den här, som vi alla fick i början

https://windows10spotlight.com/images/9fa80fd805562a6bc817f01f48b8b93e 

(och den följdes nog av den här https://www.teahub.io/viewwp/oibiTw_archway-islands-on-wharariki-beach-windows-10-running )
de personer som behållit alternativet Spotlight - och INTE lagt in en egen bild - har fått efter uppgraderingen till version 1607.  

Jag misstänker nämligen att vi inte har fått samma bild. Jag har ingenting emot den bild jag fått men det fanns andra bilder i Spotlight som jag  också "gillade", t ex den här http://i.imgur.com/Vn7hkgw.jpg
Är det någon som vet i vilket land den är tagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett förtydligande: jag har alltså inte valt egna bilder jag själv tagit (däremot aktivt valt bild ur galleriet så att säga) för inloggningsskärmen och/eller låsskärmen - endast mitt skrivbordstema är en bild jag själv tagit.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenting emot den bild jag fått men det fanns andra bilder i Spotlight som jag  också "gillade", t ex den här

http://i.imgur.com/Vn7hkgw.jpg

Är det någon som vet i vilket land den är tagen?

 

Svar: USA. Bilden föreställer Riverwalk Tunnel i Montgomery Downtown (Alabama). Fotografen heter Brian Holt.

http://www.midtownmontgomeryliving.com/?p=40890

 

Tack till den ryss som hjälpte mig!

https://findthisplace.dirty.ru/windows-10-1023927/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Har också för mig att stranden dök upp hos mig, men minns inte, så sällan jag har denna dator avslagen, står för det mesta på, bootar bara om när någon uppdatering som kräver sådant, gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
vinylsamlaren

Köpte en "ny begagnad" HP ProBook 6470b för någon månad sedan och datorn saknade OS så jag installerade MS Win 10 Pro Creators Update v1607 på den där jag har min egna bild.

 

skrivbord13aug2017.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft  bilder som jag fått lämna ett utlåtande om och som ändrat sig vid start. Nu av nån anledning har jag nu samma bild på 2 datorer och som är kvar vid varje start. Det är en bild där man blickar ut över havet inifrån en grotta och ute i vattnet ses 2 stora klippor resa sig. Jag har iinte valt denna bild och många andra har varit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft  bilder som jag fått lämna ett utlåtande om och som ändrat sig vid start. Nu av nån anledning har jag nu samma bild på 2 datorer och som är kvar vid varje start. Det är en bild där man blickar ut över havet inifrån en grotta och ute i vattnet ses 2 stora klippor resa sig. Jag har iinte valt denna bild och många andra har varit bättre.

 

Du borde kunna välja din egen bakgrund genom att öppna bild du vill ha, högerklicka och välja bilden som bakgrund.

post-71662-0-24887600-1504366231_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft  bilder som jag fått lämna ett utlåtande om och som ändrat sig vid start. Nu av nån anledning har jag nu samma bild på 2 datorer och som är kvar vid varje start. Det är en bild där man blickar ut över havet inifrån en grotta och ute i vattnet ses 2 stora klippor resa sig. Jag har iinte valt denna bild och många andra har varit bättre.

Du är inte ensam om det problemet. Jag har löst det med utgångspunkt från följande instruktion

https://www.tekrevue.com/tip/find-windows-spotlight-lock-screen-images-windows-10/

Så här gör jag:

1. I sökrutan (förstoringsglaset) klistrar jag in

%LocalAppData%\Packages\Microsoft.Windows.ContentDeliveryManager_cw5n1h2txyewy\LocalState\Assets

 

2. Då får jag upp bästa matchning Assets, dvs filmappen med bilderna skrivna

9d4893b1ab67aad8ba428d7cac67b9a3

d537c0de17e69c4d4cd5f47e90b840d6 osv

 

3. Jag högerklickar på skrivbordet Nytt > Ny mapp

 

4. Markera alla Assets-bilder Ctrl+C

 

5. Jag klistrar in dem Ctrl+V i Ny mapp

I den nya mappen förvandlar jag alla dessa siffer- och bokstavskombinationer till bilder. Jag tar en kombination i taget högerklick > Byt namn och lägger till .jpg

 

6. Sedan ordnar jag Assets och Ny mapp vid sidan av varandra på skrivbordet. Se bild !

post-55300-0-42407000-1504368946_thumb.png

 

Jag dubbelklickar på varje Ny mappbild som då visas i all sin glans i Foton. Gillar jag den inte, eller har jag den redan i Saved Pictures, tar jag bort den såväl i Assets som i Ny mapp. Detta kan leda till att jag faktiskt tar bort varenda bild i Assets.

 

7. När jag sålunda rensat Assets stänger jag den och ger därmed möjlighet för Microsoft att fylla den med nya bilder.

 

8. Är det någon bild jag gillar för jag över den från Ny mapp till Saved Pictures. När jag tömt Ny mapp på dess innehåll förpassar jag också Ny mapp till papperskorgen.

 

Jag har bilder jag gillat samlade i Saved Pictures. Därifrån kan jag sedan hämta en bild när jag byter Låsskärmens Bakgrund från Windows Spotlight till valet Bild. Det gör jag ibland när jag fått ändrat till en ful bild på låsskärmen. Sedan kan jag återgå till Windows Spotlight igen som då brukar visa mig min valda bild.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har länge haft  bilder som jag fått lämna ett utlåtande om och som ändrat sig vid start. Nu av nån anledning har jag nu samma bild på 2 datorer och som är kvar vid varje start. Det är en bild där man blickar ut över havet inifrån en grotta och ute i vattnet ses 2 stora klippor resa sig. Jag har iinte valt denna bild och många andra har varit bättre.

 

Som jag skrev i inlägg #2

Eller har du flera datorer och Synk påslaget, så kan det ju hända att alla visar samma sak, om du har samma MS-inloggningskonto eller arbetskonto?

Start > Inställningar > Konton > Synkronisera dina inställningar > Synkronisera enskilda inställningar >Tema

Hos mig är synk helt avstängt.

Har du synk (står för synkroniserat) aktiverat för att dela med dig av dina bakgrundsbilder och inloggad med Microsoft-konto så kommer alltid dessa att dela med sig inkl. vilken bildskärmsbakgrund du har.

Stäng av synk och - no problem.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026102/windows-about-sync-settings-on-windows-10-devices

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där med synkningen kan man kanske se i min skärmbild i inlägget precis ovanför ditt, nämligen att jag har fått samma bild i två storlekar, en för datorn och en för mobilen (tror jag). För övrigt loggar jag alltid in på lokalt konto och har följaktligen inte heller Synk påslaget. Men det är ju möjligt att HansErik loggar in med ett Microsoftkonto och ett aktivt Sync. Vi får väl se om han återkommer till den här tråden och berättar att han nu slagit av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft  bilder som jag fått lämna ett utlåtande om och som ändrat sig vid start. Nu av nån anledning har jag nu samma bild på 2 datorer och som är kvar vid varje start. Det är en bild där man blickar ut över havet inifrån en grotta och ute i vattnet ses 2 stora klippor resa sig. Jag har iinte valt denna bild och många andra har varit bättre.

Så där blev det också på min Windows 10 pro dator efter uppdateringen till Creators. Alltså återgång till "standardlåsskärmen.", den du beskriver.

 

Skriv låsskärm i sök så kan du välja låsskärm.

 

Någon synkronisering av låsskärmen mellan datorerna har jag ej märkt av trots samma MSkonto på Windows 10 datorerna

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så där blev det också på min Windows 10 pro dator efter uppdateringen till Creators. Alltså återgång till "standardlåsskärmen.", den du beskriver.

 

Skriv låsskärm i sök så kan du välja låsskärm.

 

Någon synkronisering av låsskärmen mellan datorerna har jag ej märkt av trots samma MSkonto på Windows 10 datorerna

 

LARSAS

 

Jo bakgrundsbilden i låskärmen har jag märkt att den blir lika, men bara om Sync är påslaget och man är inloggad som Microsoft-användare.

Detta redan i Windows 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo bakgrundsbilden i låskärmen har jag märkt att den blir lika, men bara om Sync är påslaget och man är inloggad som Microsoft-användare.

Detta redan i Windows 8.1

Det är inte min erfarenhet.

 

Ser det dock inte som något problem, trevligt med olika val av låsskärm.

 

Exempelvis fungerar synk av favoriter och historik för internet Explorer.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...