Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flygande maskiner


hup151_t

Rekommendera Poster

Numera när vi åker flygplan kan vi se hur fort vi åker, högt etc, För hastigheten anges "ground speed" som jag tolkar är den sträcka vi åker på en viss tid när vi t  ex kör bil dvs på marken. Planen är ofta på ca 10000 m höjd och frågan blir kör planet fortare i verkligheten eftersom radiens båge måste bli längre däruppe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Numera när vi åker flygplan kan vi se hur fort vi åker, högt etc, För hastigheten anges "ground speed" som jag tolkar är den sträcka vi åker på en viss tid när vi t  ex kör bil dvs på marken. Planen är ofta på ca 10000 m höjd och frågan blir kör planet fortare i verkligheten eftersom radiens båge måste bli längre däruppe?

 

Planet kan köra både fortare och långsammare. Hastighet mäts alltid relativt något. För en bil så mäter man ju relativt marken i och med att den rör sig där. För flygplan mäter man relativt luften, i och med att de rör sig där. Hastighetsmätaren som är mest intressant för piloterna visar alltså "air speed". Det är hastigheten framåt genom luften som gör att man flyger. Den får alltså inte bli för låg (eller för hög).

 

Problemet är nu bara att luften rör sig i sin tur relativt marken (vindhastighet), och det kan vara ganska blåsigt uppe på hög höjd (150 km/h är inte ovanligt).

 

Så, med exempelvis en air speed på 850 km/h och medvind på 100 km/h får man en ground speed på 950 km/h, medan motsvarande motvind bara ger 750 km/h.

 

Ground speed är intressant för att veta när man kommer fram, dvs hur lång tid resan tar = hur mycket bränsle som går åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack på Flight radar kan man ibland se hastigheter på närmare 1100 km/h och mötande plan visar < 800 km/h. Om ett tåg typ TGV och en Boeing 777 startar samtidigt i Paris med hastighet 900 km/h och planet åker på 11000 m så skulle de komma fram till Tokyo samtidigt om det inte vore nåra luftrörelser. Av nån anledning har jag fått för mig att planet måste åka något längre sträck men tydligen är skillnaden försumbar. Jag vet att tåget inte går så fort och att det inte går att åka tåg till Tokyo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Man flyger alltid längs jordens omkrets, eftersom det blir kortaste vägen. Beroende på vindarna kan man dock välja att ta mindre omvägar (eller välja annan höjd) för att restiden ska bli kortare. Här är exempelvis den kortaste vägen mellan Paris och Tokyo:

 

http://www.gcmap.com/mapui?P=RJAA-LFPG

 

Eftersom man alltid flyger efter omkretsen är det lätt att räkna på hur mycket längre vägen blir beroende på höjd över havet. Som MH skriver här ovanför är omkretsen lika med 2*pi*radien. Det vi gör när vi ökar höjden är att vi ökar radien.

 

Jordens radie är 6 371 km. På 10 km höjd blir den alltså 6 381 km.

 

Omkrets vid jordytan: 6 371 * 2 * pi = 40 030 km.

 

Det är för övrigt ingen slump att det blir så nära 40 000 km, för det var så metern definierades en gång i tiden.

 

Omkrets på 10 km höjd: 6 381 * 2 * pi = 40 090 km.

 

Avståndet Paris-Tokyo på jordytan är 9 731 km, dvs 24% av jordens omkrets.

 

24% av jordens omkrets på 10 km är 9746 km, så det blir inte så stor skillnad.

 

Dock behöver man inte veta jordens omkrets för detta, utan skillnaden i omkrets när man ökar radien blir alltid 2*pi*radieökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså en viss skillnad dock. Det vr skillnad när jag en gång i tiden reste till Toky då fick vi åka via Anchorage eller långbänken den södra vägen. Vi ser på Flightradar också stora "fågelstreck" längs södra Sverige och Finland. Vissa tar dock en väg upp i norra Ryssland. Har här i Gästrikland fångat på mobilen flight från Manila till London.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...