Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa PDF samt ersätta enstaka sidor


Mikael63

Rekommendera Poster

Har flera olika alternativ för att skapa "PDF,er" men tänkte nu kolla upp möjligheten att kunna ta detta ett steg längre.

 

Exempel:

Jag har skapat en PDF som innehåller sidor vars källa är från Excel, Word och CAD.

 

Antag att sida sju i PDF,en är en kalkylarkssida från Excel.

Jag gör en smärre förändring i originalfilen, alltså i/med Excel.

 

Nu skulle jag då vilja; i Excel välja att skriva ut till en PDF-skrivare och när jag väljer samma filnamn så ska jag inte bara få frågan om att skriva över filen utan få frågan om jag vill ersätta befintliga sidor i den PDF,en. Givetvis måste jag själv ange att det är sidorna sju till tio som ska ersättas. Ja kanske den nya förändringen i Excel medför att det nu behöver skjutas in fem sidor, från PDF,ens sida sju och framåt.

 

Det måste finnas en dialog för varje sådan utskrift, det duger inte att pilla i någon inställning innan man skriver ut.

Jag vill inte ha en hantering som medför att man skriver ut sidorna från Excel som en temporär PDF och sedan öppnar den rätta PDF,en, lyfter ut "felaktiga" sidor, lyfter in sidor från den temporära. (för det går ju)

Finns överhuvudtaget ett sådant "smart" program?

 

Ett nekande svar på den frågan är också till hjälp då jag då kan lägga denna tanke åt sidan och se över andra alternativ till en efterfrågad helhetslösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att klara av det från en dialog direkt i excel har jag aldrig hört talas om men det kanske går om man har Adobe Acrobat eller något annat dyrt program.

 

Jag tror att du får lösa det genom att använda någon form av "split and merge" program . Det finns många betalprogram men om du bara ska använda det ibland och komma undan gratis så testa http://www.pdfsam.org/pdfsam-basic/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.
 

att klara av det från en dialog direkt i excel har jag aldrig hört talas om

Nej, inte jag heller. Ev. dialog måste finnas i annan mjukvara.
 

om man har Adobe Acrobat

Ja, det är möjligt, bara en enkel lösning på användning finns.
 

använda någon form av "split and merge" program

Det var den typen av hantering jag ville undvika:

Jag vill inte ha en hantering som medför att man skriver ut sidorna från Excel som en temporär PDF och sedan öppnar den rätta PDF,en, lyfter ut "felaktiga" sidor, lyfter in sidor från den temporära. (för det går ju)

 
 
Tilläggas kanske att mjukvaran priPrinter (som jag använt i många år) finns med i en av lösningarna för att skapa en PDF från många olika utskrifter.
Har en tanke, som kanske inte blir optimal, att se till att man (även) sparar priPrinters "utskrift" i sitt eget format (.pripinter), ja och lite handpåläggning då när man behöver korrigera i efterhand.
 
Jag har även en tanke om att inte samla alla typer av utskrifter i en fil, att man delar upp dessa på fler PDF, beroende på dess innehåll.
 
Mera input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidospår/fortsättning:

Söker nu ett program som kan kombinera flera PDF,er till en gemensam.

Ja, det kan många, men dessutom ska man kunna ha en sparad fillista där man kan lista de dokument som ska ingå och även vad utdatafilen ska heta.

Öppna programmet, öppna fillistan, slå ihop, klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...