Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta geoposition med latitud och longitud


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

När man är intresserad av att se ungefär var en IP-adress hör hemma, kan man t ex skriva en direktlänk till vissa sajter, och tillfoga IP-adressen, som exempelvis denna:

http://whatismyipaddress.com/ip/209.249.5.251

Det finns ytterligare någon eller några liknande länkar som kan användas till att öppna andra motsvarande sajter !

Men om man i stället är nyfiken på att se en geoposition utifrån Latitud och Longitud, finns det då någon eller flera länkar med samma möjligheter, så att man slipper att manuellt logga in på själva sajten, utan kan formulera länken på samma sätt som ovan. T ex så här:

http://webbsajten.com/52.3824, 4.8995

och på så sätt få ett svar i form av en plats någonstans på jorden (i detta fall Amsterdam, Nederländerna).

Jag har sökt febrilt, men ännu inte kunnat hitta någon. Vore värdefullt om någon har en idé eller ett uppslag att förmedla !

Anledningen till min fråga är att man då kan använda länken i ett program, som sedan kan bena igenom den således skapade webbsidan efter positionen, uttryckt i Stat, Region och City.

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Google Maps:

 

https:// www.google.se/maps/@55.604983,13.0016753,10z

 

z-värdet på slutet är zoomen (1=hela jorden, 21=max)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Sorry folks !

 

De svar som jag hittills har fått i denna tråd har inte fört mig ett dugg närmare någon lösning !

 

Egentligen söker jag en sorts API, som kan sättas in i ett program, och där man helt enkelt lägger in värdena på Latitud och longitud i sin enklaste decimala form - typ 52.3824, 4.8995för att sedan med API:ns hjälp vaska fram  uppgifter om Country, Region och City.

Närmare än så är ointressant

 

Mitt program hanterar redan IP-adresser på ett liknande sätt, men där den funktionen missar, men ändå levererar uppgifter om geoposition, skulle hanteringen av denna - i form av Lat,Long kanske kunna komplettera bilden !

 

Vad jag nu ska med detta till ?

 

Jo, jag är nyfiken på vilka som besöker min hemsida och valda delar av denna, och för en viss statistik över besöken - av rent intresse....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson !

 

Hej !

På din direkta fråga svarar jag att jag först vaskar fram det som går att åstadkomma genom att använda en formel:

URL= "http://www.db-ip.com/" + IP

eller alternativt:

URL = "http://whatismyipaddress.com/ip/" + IP

 

Grejen är ju den att jag personligen inte ska sitta och läsa resultatet på de ovan presenterade webbsidorna, utan att programmet via sidornas källkod ska sköta om framtagningen och registreringen, som jag senare kan ta del av !

I den således framtagna och mycket svåröverskådliga källkoden, bland html-tecken och andra tecken, tar jag sedan inledningsvis med vanlig dokumentsökning fram unika sekvenser, t ex  inledande eventuella uppgifter om Country, Region och City, för att därefter skapa en textfil av hela källkoden.

Eftersom jag återkommande använder samma koncept, ligger (oftast) de funna sekvenserna på samma ställen och är identiskt utformade från fall till fall....

En sådan sekvens kan då t ex se ut som följer:

"Country:</th><td>", som jag kallar stringvariablen C

och som ju innehåller ett bestämt antal tecken (här =  17 st) innan uppgiften om landets namn presenteras.

Från hela texmassan D, låter jag sedan programmet hitta sekvensen i fråga genom formeln:

B = InStr(1, D, C, 1) (Den första siffran betecknar startpositionen  och den sista ettan betecknar att det gäller text !)

där B (Long Integer) + 17 är svaret på vilket tecken som inleder Country-namnet och fortsätter färden mot textmassans avlägsna slut, men dessförinnan avslutas med tecknet före "<"

En gång funna kan således ur dessa sekvenser, på liknande sätt vaskas fram renodlat såväl Lands-, region- och city-namn, dock inte alltid !

Däremot har jag ofta funnit uppgifter om latitud och longitud någonstans i denna teckengröt, som jag nu försöker hitta liknande metoder att använda för komplettering, om resultatet innan blir ofullständigt. Hur nära jag sedan ytterligare kan komma med detta är ännu oklart, men f n föremål för min enträgna forskning.....

Jag hoppas att jag nu har rört till det här så pass, så att frågan antingen är besvarad - eller ytterligare höljd i dimma !

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dp-ip.com ger inte svar på var IP-adressen befinner sig. Den ger svar på var operatören har registrerat var den finns, dvs oftast på deras kontor eller eventuellt någon kopplingspunkt ute i landet.

 

Jag bor i Malmö och enligt dp-ip så finns min IP-adress i Stockholm, dvs där Comhem håller till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dp-ip.com ger inte svar på var IP-adressen befinner sig. Den ger svar på var operatören har registrerat var den finns, dvs oftast på deras kontor eller eventuellt någon kopplingspunkt ute i landet.

 

Jag bor i Malmö och enligt dp-ip så finns min IP-adress i Stockholm, dvs där Comhem håller till.

 

 

Jo, jag är medveten om att t ex dp_ip är ganska, för att inte säga tämligen, oprecis i sin bestämning. Dessutom är det som du skriver, att det oftast handlar om operatörens geografiska läge, vilken URL man än använder. Det kan dock variera från fall till fall, och andra URL- sökningar kan - till skillnad från db-ip - ofta vara mer precisa.

Jag har heller inga krav på att precis hamna i farstun hos den som till äventyrs söker sig in på min hemsida, men vill givetvis komma den geografiska spridningen så adekvat jag kan med tillämpliga medel.....

 

Men nu var det ju det här med latitud och longitud.........

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...