Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skitbra headset!


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Oj, jag hade glömt detta ser jag nu när jag letat fram tråden på nytt:

2020-10-01 22:25, skrev Mikael63:

Jag tänkte testa detta i lugn och ro en vända till.

"Disablat" alla andra gamla enheter. Ansluter till headset till Windows. Meddelande om att Nero X är klar att använda.

Testar i Teams, Skype, Skype for business och Nero X headset är vald i alla tre, både som mikrofon och högtalare.

Mikrofonen fungerar - högtalare (lurarna) fungerar inte.

Notera att BT i detta test är avstängd i mobilen.

Dock ingen skugga över Nero X som jag ser det. Headsetet fungerar bra i Linuxmiljö.

Med mobilen ansluten samtidigt.

Alltså glömt att jag testat Nero X mot datorn. Jag testade detta idag, på nytt då. Det går nu bra att ha både mobilen och datorn ansluten samtidigt. Under ett Teams-samtal idag så bestämde sig Windows eller Nero X att de inte ville prata med varandra. Nero X och mobilen gillar dock varandra.

Varför jag testade var för att de nya Jabra-lurarna (Evolve 40 som arbetsgivaren tillhandahåller) inte stannar kvar på skallen. Irriterande...

Prövade Aftershokz och ljudmässigt fungerade de bra men jag blev så irriterad av känslan att någon stod och ryckte i lurarna så fort jag rörde mig att de gick bort på direkten.

 

Nu är jag alltså villrådig igen. Ska jag ens leta lurar eller ska jag fortsätta att använda datorns högtalare och mikrofon tro?

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att du vill fortsätta att rapportera dina erfarenheter då vi troligen är fler här som har möten på olika digitala plattformar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strax efter mitt inlägg ovan kom jag på att jag fick med ett trådat headset när jag fick ny telefon. Samsungs fast egentligen AKG då. Dessa var tänkt att anslutas via USB-C och om jag ansluter dessa till datorn så kan jag nyttja hörlurarna men inte mikrofonen. Letade "i lådan" och hittade ett par likadana AKG fast med 3,5 mm. Med dessa ansluten till datorn fungerar de visserligen men det är klent ljud åt båda håll. Ansluten till "dockans" 3,5 mm fungerar de bra, använder dem i skrivande stund (kontorsmöte..)

Lite som att inte gå över ån efter vatten..

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
2021-06-16 19:07, skrev Mikael63:

Jag testade detta idag, på nytt då. Det går nu bra att ha både mobilen och datorn ansluten samtidigt. Under ett Teams-samtal idag så bestämde sig Windows eller Nero X att de inte ville prata med varandra. Nero X och mobilen gillar dock varandra.

Ja samma test häromdagen och med samma resultat.

Nu vill jag skippa mina trådade "öronproppar" och använda ett bekvämt trådlöst headset och som fungerar både med dator och telefon, gärna lika länge som ett samtal varar, vilket förefaller vara en praktisk funktion.

 

Det är ju ett tag sedan tråden startades och någon har kanske införskaffat ett bra headset och kan dela med sig av erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2016-09-23 07:55, skrev Mikael63:

Bekväma, hörlurar, båda öronen

Just nu lutar det åt Poly Backbeat GO 810.

Har fått rekommenderat deras B825-M men jag tycker de var väl dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med andra ord hörlurar du är ute efter.

 

Jag köpte dessa i november 2021:

 

https://m3.idg.se/2.1022/1.729154/philips-ph805

 

Jag tycker de låter riktigt bra och sitter bra. Det som stör mig är också det som M3 tar upp, touchkontrollerna. De påverkas mycket lätt och kan vara störande.

 

Jag betalade 470 kronor i höstas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver ett headset som jag kan använda trådlöst ansluten till dator (Win 10) samtidigt som jag har dem trådlöst ansluten till min mobiltelefon. De måste alltså ha multipoint. Poly Backbeat GO 810 har det och det har ju även mina Nero X (som inte är over-ear) men de behagar inte vara ansluten så länge åt gången till datorn.

 

Det handlar för min del om längre "sekvenser" med Teams, samtal & möten, och därför blir inte Samsungs AKG bekväma i längden. När jag ändå byter vill jag ha trådlöst för att ex. kunna gå och stänga dörren, släppa in/ut hundarna osv. under ett samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Solution
Postad (redigerade)

Det blev så att jag till mobilen, enbart, fortsätter med Nero-X.

Trådlösa lurar till datorn blev lite för dyra att köpa om man inte på förhand vet att de är mycket bra.

Aningens billigare är då alltså "trådade" och jag skaffade mig Corsair VOID ELITE STEREO Gaming Headset — Carbon.

Kanske lite tunga om man väger dem i handen men känns ändå lätt och bekväm på huvudet. Nackdelen är att de - eller den typen - gnisslar lite mot glasögonskalmarna.

Lite grann spelade märket in men priset var den övervägande faktorn.

Redigerad av Mikael63
markerar som löst...
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...