Just nu i M3-nätverket
Jump to content
Mikael63

Skitbra headset!

Recommended Posts

(osäker på forumkategorin)

För att korta ner en väldigt lång historia: Söker headset/hörlurar enl. rubrik för att använda med mobilen.

1. Viktigast är att headsetet och mobilen alltid kopplas ihop när de är inom räckhåll. Oavsett om telefonen eller headsetet har varit avstängt, frånkopplade under lång tid osv. Vill inte behöva trycka på knappar, bekräfta på mobilen osv..

2. För att 1. ska uppfyllas bör det ju vara Bluetooth.

3. Bekväma, hörlurar, båda öronen, mikrofon från lurarna och inte på ev. kabel (ja, det skulle funka om det är så att man har kabel från lurar till någon enhet som kopplar ihop med telefonen, ska användas på en och samma plats)

4. Bra om det finns volym & mute som är lättillgänglig (att man inte ska behöva leta var de knapparna är.

5. Bra ljud. För tal. Ska inte användas för musiklyssnande.

6. Kostnad bör vara kopplad till funktion/tillförlitlighet och inte till design/bra bas osv..

7. Vakant ;)

Kom med förslag. Nu!

Själv gillar jag inte den typen av pluggar utan föredrar dom som sitter löst i örat och med båge runt örat.

I detta fallet då med miken på sladden som går i båge runt - förutsatt att det skall prompt vara stereo.

Men detta är ju en smaksak.

Annars kör jag med denna typ för Skype och överlag med samtal, en öronsnäcka med inbyggd mikrofon och dessutom kan paras i hop med två enheter, dvs. man kan ha två olika bluetooth mobiler eller annat och para ihop med detta, headset känner direkt av vilken den skall aktiveras mot och helt automatiskt. Man kan enkelt välja vilken mobil man vill svara på och dubbel-knapptryck ringer upp senast ringda samtal.

Jag har alltid använt en minimalistisk snäcka från Sony Ericsson som fortfarande efter 6-7 år har har expeditionellt bra ljud, bra mik och inte minst taltid och standby tid.

Tyvärr har den spruckit nu och används visserligen  fortfarande hemma, men lämpar sig inte längre att ta med ut.

I fjol köpte jag en ny av annat märke.

Detta är ett exempel för just denna modell vill jag kraftigt varna från - bedrövligt ljud hos mottagaren från mikrofonen Plantronic M70 http://www.plantronics.com/us/product/m70

Men som sagt ett exempel på typen jag föredrar och den var faktiskt i ungefär samma storlek som min gamla helt outstanding från Sony Ericsson som hade tre olika medföljande gummiringar beroende på typ av öra eller storlek på örat samt givetvis båge.

I så fall borde denna vara ett bättre val http://cdon.se/hemelektronik/sennheiser-ezx-80-bluetooth-headset-svart-p23081398

Klarar två enheter också, fast tyvärr var bilden så dålig så jag kunde inte avgöra hur den skall sitta i örat. Jag gillar den luftiga och bekväma typen som sagt, men det är ju individuellt.

Du skrev headset för båda öronen och skall det vara mikrofon på sidan som man fäller fram eller typen som jag visat på i länken ovanför?

Alltså det skall tvunget vara för båda öronen? Ja då kommer bekvämligheten in också.

Mobil.se Test: 19 bluetooth-headset

Bl.a Jabra Halo 2
 hade nog kanske varit intressant headset för båda öronen om det inte var för att miken inte höll måttet. Betyg 19/25

Men Sennheiser brukar alltid bygga bra grejor och denna tex. Sennheiser MM 400-X betyg 23/25

men kika igenom testen och naturligtvis finns ju alltid NH Svenska Headsetguiden

Mvh

Jag gillar skarpt de som man har runt nacken, behöver inte alltid ha dem i örat utan bara dra upp öronsnäckorna från innanför tröjan eller var med nu har dem.

Nyligen köpt Jabra Halo smart som fungerar bra men det finns andra modeller och märken som är bra. Skönare att bära är Sonys SBH50 men de blev inte dem för mig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3762591

Mmh, de där är väl iofs lite bättre för musik än du gjorde hävdande att de skulle vara...

Mina jabra kopplar sig fint till telefon och dator men har nog, inte testat, som vanligt begränsning med två parade enheter som max.

Hoppas du blir nöjd!

Headsetet fungerar överlag bra men ibland tycks det inte fungera så snabbt som man önskar, att kunna svara via knappen på headsetet.

Möjligen kan det bero på att jag ibland kopplar om headsetet till dator, och använder det där. När jag är klar ställer jag tillbaka omkopplaren till BT (=mobilen) men om då mobilen är i "skärmsläckarläget" kanske inte ihop-koppling sker direkt utan först när telefonen "väcks" av en ringsignal, och så tar det lite tid innan allt funkar.

En teori/efterhandskonstruktion. Får utredas.

Omkoppling via BT eller till BT - ja det får du räkna med att ibland kan det ta tid.

Men inget som jag märkt av när det gäller dom jag pratade om tidigare.

Kanske dina mobila enheter "går ned på varv" så att säga och tar ett tag att väcka, alltså ur energisparfunktion? Har ingen aning.

Står det nåt i manualen?

Om alla enheter är vakna - hur är det då, nån skillnad?

:unsure: