Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarstudie - Enkät över datoranvänding och problemlösning


Sunrose

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har letat lite efter ett forum som kan passa bra för min användarstudie som jag gör inom högskolestudier och kom hit då jag ser att det finns andra som har lagt ut enkäter här tidigare också. :)

 

Jag studerar systemutveckling med användarfokus, och i mitt projektarbete behöver jag göra en användarstudie där jag bland annat använder enkätfrågor som syftar till att få information om datorvanor och hur man löser problem med de användarprogram man har på de datorer man använder på jobbet, i skolan, hemma osv.

 

Jag kan absolut visa resultatet av undersökningen här efter att den är avslutad för de som är intresserade. :)

 

Enligt tester jag gjort innan med enkäten tar det ca. 5-10 minuter att slutföra, kanske lite längre beroende på den som svarar på enkäten.

Vem som helst kan deltaga, så länge man har tillgång till en dator.

 

Alla som deltar är anonyma.

 

Här är enkäten: https://form.jotformeu.com/62612421872351

 

Tack till de som väljer att svara! Det uppskattas.

 

Enkäten är nu slutgjord. Tack till alla som valde att svara! Enkätsvaren finns i ett separat inlägg nedanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grund av att spara tid för andra delar av mina studier valde jag att slutföra undersökningen efter 16 svar kommit in.

Jag har bifogat ett enkelt Word dokument över resultaten, hur många som svarade på varje val etc.

 

Tack igen till alla deltagande. :)

 

enkätundersökning-svar-sammanställning.doc

Edit: rättat ett stavfel i dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var schyst av dig att återkomma med resultatet av undersökningen. Du bör rätta "i något mån" till "i någon mån".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari. Jag rättade stavfelet och uppdaterade dokumentet. :)

 

Jag håller just nu på att göra målgruppsanalys till projektarbetet med underlag från enkätundersökningen, men känner jag skulle behöva ställa några korta ytterligare frågor för att få bättre förståelse för två olika målgrupper. Man kan svara på dessa oavsett om man svarat på enkäten eller inte, så länge man kan identifiera sig med en av målgrupperna. Om man vill kan man svara på frågorna direkt som inlägg i denna tråd, men man kan också skriva ett meddelande/pm direkt till mig om man hellre vill det.

 

När jag sammanställer informationen till målgruppsanalysen så kommer inget som kan identifiera de som svarar följa med, utan allt kommer att representeras av fiktiva "personas" i mitt projektarbete. Svaren kommer inte sammanställas och läggas upp i forumet då det inte är en kvantitativ undersökning.

 

Det vore väldigt tacksamt om det fanns några eller någon som skulle vilja svara på dessa frågor. :)

 

 

Målgrupp 1 - Beskrivning: 

1. Du upplever ibland problem med att använda ett användarprogram på din dators operativsystem.

2. Du söker på internet för att lösa ditt problem med användarprogrammet.

 

Målgrupp 1 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att söka på internet efter en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda internetsökning för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via internetsökning? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om internetsökning för problemlösning du skulle vilja tillägga?

 

 

Målgrupp 2 - Beskrivning:

1. Du upplever ibland problem med att använda ett användarprogram på din dators operativsystem.

2. Du använder manualer, digitala eller fysiska för att lösa ditt problem med användarprogram. Du söker inte på internet för att hitta manualen utan du vet vart den finns tillgänglig.

 

Målgrupp 2 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att läsa manual för att hitta en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda en manual för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via manual? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om manualer för problemlösning du skulle vilja tillägga?

 

Ta gärna med frågan när du svarar så att jag ser vilken du har svarat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man söker efter en manual på internet, vilken målgrupp tillhör man då?

(frågan mer ställd för att ev. förtydliga beskrivning, punkt två.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man söker efter en manual på internet, vilken målgrupp tillhör man då?

(frågan mer ställd för att ev. förtydliga beskrivning, punkt två.)

 

Hmm, bra fråga. Jag skulle nog säga att man tillhör internetsökaren eftersom man söker efter information som leder till en manual.

Målgrupp 2 skulle i sådana fall vara sådana som har tillgång till manual utan att behöva söka på internet för att komma fram till den.

 

Ska nog klargöra det lite i inlägget. Bra att du tog upp det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, bra fråga. Jag skulle nog säga att man tillhör internetsökaren eftersom man söker efter information som leder till en manual.

Målgrupp 2 skulle i sådana fall vara sådana som har tillgång till manual utan att behöva söka på internet för att komma fram till den.

 

Ska nog klargöra det lite i inlägget. Bra att du tog upp det. :)

Du vet väl om att du kan skapa enkäter direkt här i eforum?

 

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help&do=01&HID=9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny tråd för en ny enkät är väl lämplig.

Att det dyker upp en ny tråd bland "Senast obesvarade Trådar" väcker kanske lite mer intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...