Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

oönskade skräpmail fyller min inkorg


Birgitta Hi

Rekommendera Poster

Är besvärad av ca 75 oönskade mail per dag som tex erbjuder binära optioner, sexpartners och jobberbjudanden. Hur kan man få bort detta ständiga inflöde? Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara ett e-post konto, kan du installera Mailwasher och ta bort alla skräpmail innan de kommer in i datorn. Jag har använt det i många år. Har du flera konton behöver du köpa fullversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Birgitta!

 

Jag har också Tele2 webbmail men jag råder dig att omedelbart byta från, det av Microsoft inte längre stödda, e-postprogrammet Outlook Express till Thunderbird. Det har jag gjort. (Eller för att vara precis: jag övergav OE först och övergick till Windows Live Mail, som fortfarande fungerar men snart inte kommer att göra det längre. Microsoft slutade uppdatera WLM efter version 12.)

 

Här är tele2:s instruktioner för Windows 7, men de gäller även för Windows 10:

http://www.tele2.se/globalassets/thunderbird-13.pdf

 

Här kan man ladda ner Thunderbird:

https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

 

Jag förstår inte att Tele2 inte plockar bort det föråldrade Outlook Express från sina e-postalternativ. Jag fick också spam i OE och installerade då Mailwasher. Mailwasher var bra redan då (för några år sedan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske bör tillägga att du kan ha både OE och Thunderbird installerade. Du väljer själv vilket av dem du vill hämta ner din webbmejl till. Man får, som bekant, bara ha en enda tele2-adress.

Jag gjorde så att jag informerade Tele 2 supporten om att jag tänkte byta e-postprogram, både när jag bytte till WLM och nu när jag bytte från WLM till Thunderbird. Supporten är mycket bra att ha att göra med. (Jag har haft Tele2 i tio år.)

 

När jag exporterade mina gamla mejl från WLM och importerade dem i Thunderbird - Thunderbird har ett import/export tillägg, som man får installera - så betydde det att den mejlen fortfarande fanns kvar i WLM, dvs man kopierar den bara, om du nu skulle ha svårt för att överge OE. Outlook Express var mycket bra i början av 2000-talet så jag kan förstå att man gärna vill ha kvar detta program. (Själv har jag det inte.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailen går först till Tele2 och hämtas sedan av Outlook express.

Går man in i Tele2 webmail ligger dom där.

 

Birgitta jag är lite osäker på vad du menar med andra meningen. Att när du går in på webmailen så ligger dom där. Menar du att dom bara ligger/finns på webmailen så finns det vad jag vet inget du kan göra för att stoppa dom från att hamna där.

 

Är det så att du även får hem dom till din dator till OE så kan du kika på inställningarna för skräppost på själva webmailen där ska finnas alternativ så du kan ställa på olika nivåer. Sätt det på högsta nivån så ska du slippa få hem en del av dom. Sen får du ju kolla bland skräpmailen då och då så du ser att inget riktigt/vanligt mail hamnat där. 

 

När jag börjat få många skräpmail så har jag avslutat mina adresser och skaffat en ny adress istället.

 

När det gäller tele2 så håller dom på att avveckla sina mailadresser så man kan inte få nån ny där och på sikt så ska även existerande upphöra, men när det ska ske vet jag inte. Så vill man ha en ny adress så får man titta på andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Birgitta jag är lite osäker på vad du menar med andra meningen. Att när du går in på webmailen så ligger dom där. Menar du att dom bara ligger/finns på webmailen så finns det vad jag vet inget du kan göra för att stoppa dom från att hamna där.

[...]

När det gäller tele2 så håller dom på att avveckla sina mailadresser så man kan inte få nån ny där och på sikt så ska även existerande upphöra, men när det ska ske vet jag inte. Så vill man ha en ny adress så får man titta på andra alternativ.

Vad säger du? Ska Tele2kundernas tele2.adresser upphöra? Var kan man läsa om det och varför?

 

Birgitta menar säkert att om hon inte går in på webbmailen först för att kolla om det har kommit några mejl så hon kan ta bort all skräppost där utan öppnar sitt OE direkt så får hon ner skräpmejlen dit. Så funkar det i alla fall för mig men jag får inte så mycket spam. När jag hade Windows Live Mail fick jag inte ett enda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari börjar lite bakifrån. Jag har haft OE jag också. Idag har jag winodws mail på bärbara och outlock 2010 på stationära och jag får/fått spam till alla. Så jag tror inte det beror på vilket program man använder på datorn. Jag har däremot lägsta möjliga nivå inställd på skräpmailen på webmailen för jag vill inte hålla på att logga in där och kolla. Så den ev spam jag får får jag hem direkt, men brukar direkt läggas i skräpkorgen.

 

När det gäller tele2:s adresser så är det två delar. I början på året läste jag (tror det var på pc hemma), kommer inte ihåg exakt vad som stod. Men nåt i stil med att tele2 skulle avsluta konton och att man skulle se till att logga in. Jag fick lite panik eftersom jag har flera adresser. Så jag kontaktade tele2. Det som gällde då var dom som inte varit inloggade på länge skulle få sina konton avslutade. (det hade tydligen skickats ut mail till dom som inte varit inloggade) Och då fick jag reda på att dom skulle sluta (eller redan hade slutat) med tjänsten att man kunde få mailadresser därifrån, däremot sas inget om existerande konton då.

 

Sen här för några månader sen började jag få en massa spam igen till en av mina adresser. Jag kontaktade tele2 för jag tyckte att dom borde kunna stoppa mailen vid sig med tanke på vad som stod i mailen så borde dom kunna sätta regel så att de stoppades. Men inget hände. 

Så efter en tid så tänkte jag avsluta min adress som fick spam, men länken till att administrera mina adresser fanns inte längre utan fick ringa så dom avslutade adressen åt mig. Och det var då jag fick reda på att även existerande adresser på sikt ska försvinna eftersom dom inte längre tillhandahåller mailadresser längre. Men han kunde inte säga när dom ska försvinna. 

 

Varför dom upphört med tjänsten med adresser vet jag inte. Så dom adresser man har kan man ju fortfarande använda, men man kan inte få någon ny. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett sent tack för all den informationen!

Till Birgitta, om hon har läst svaren hon fått och är intresserad av ytterligare svar på sin fråga, skulle jag vilja säga att även om jag själv inte drabbats av mer än fem spammejl per vecka till min Tele2webbmail, så har jag under de senaste veckorna inte haft ett enda. Jag tror att det beror på att jag har loggat in på Tele2 och där markerat spammejlen för förflyttning till skräpposten och sedan valt inställningen att Tele2 ska ta bort alla spammejl direkt. Det verkar ske för annars skulle jag ju få ytterligare jobberbjudanden m.m.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...