Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla cell till andra celler och returnera värden.


zypher

Rekommendera Poster

Jag försöker hitta en lösning där jag kan ange ett "ID" som finns i en kolumn och som har namn associerade till sig. Den cellen med namn är kopplad till andra celler på ett annat arbetsblad med en beskrivande roll-text som det namnet har fått tilldelat. Dem roll-cellerna är i sin tur också kopplad till flera celler som beskriver vilka ansvarsområden som rollerna innebär.

 

I den kedjekoppling som har skapats försöker jag sedan att returnera dem texterna till specifika platser.

 

Exempel:

  • Skriver in ett "ID" som är kopplat till ett namn.
  • Får ut "Namnet" som är kopplat till det id't.
  • Får ut "Rollerna" som det namnet har blivit tilldelat.
  • Får ut "Ansvarsområdena" som rollerna innebär.

Har ni något förslag på hur man kan göra detta i Excel?

 

P.S. Gjort ett försök att skapa en bild som kanske kan ge en bättre bild av vad jag försöker uppnå.

post-138870-0-07215400-1474287130_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det gamla vanliga, behandla Excel som en (relations)databas och Excel blir lyckligt.

 

Unika värden är inget problem att leta upp och sedan returnera värden från den rad i tabellen de hittas på.

Jag rekommenderar alltid paret PASSA och INDEX där PASSA söker och INDEX hämtar. Mycket kraftfulla och enkla att använda ihop med Excels tabellformat.

 

Det gäller då, i detta fallet att

Du söker efter index i tabell ett. I denna i sin tur finns index från nästa tabell (befattningar) som i sin tur har index till nästa tabell.

Här blir det lite komplext då du har flera poster som passar på en post i en annan tabell. Lösningen på denna kan vara på lite olika vis.

Antingen säga att varje post kan ha till x antal index från annan tabeller eller säga att du istället vänder på beroende och säger att du i sista tabellen anger vilka befattningar som rör en vis arbetsuppgift.

 

Tänk som en databas och testa PASSA och INDEX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...