Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jaevha_58

USB minnet har blivit mindre

Rekommendera Poster

Jaevha_58

mitt usb minne på 8 GB har efter ett misstag (formatering istället för radering) blivit 1.99 GB stort

hur gör jag för att få tilbaka mina 8 GB???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

mitt usb minne på 8 GB har efter ett misstag (formatering istället för radering) blivit 1.99 GB stort

Det är nog bäst att vi får se hur filsystemet på USB-minnet ser ut:

Starta programmet Datorhantering (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) och välj sen Diskhantering.

Ta en skärmbild, t ex med Skärmklippverktyget, och bifoga den till ditt svar genom att klicka på knappen "Använd fullständig editor" och sen följa anvisningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

En gissning är att du har valt fel format när du råkat formatera USB-stickan. Enligt många forum på internet bör filformatet vara NTFS. Det kan hantera filer större än 4 GB.

Så att jag skulle provat. Det är ändå kört, så att säga. :-D

http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/ott-explains-what-file-format-is-best-for-usb-drives/

Redigerad av Stefan Eklinder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Det är ändå kört, så att säga.

Vad är det som är kört?

Min tolkning är att Ts vill få tillbaks sina 8 GB ledigt utrymme och det går ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

En gissning är att du har valt fel format när du råkat formatera USB-stickan. Enligt många forum på internet bör filformatet vara NTFS. Det kan hantera filer större än 4 GB.

Så att jag skulle provat. Det är ändå kört, så att säga. :-D

http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/ott-explains-what-file-format-is-best-for-usb-drives/

Formaterar man det som NTFS fungerar det enbart på Sindowsdatorer, inte TV-apparater, mediaspelare, kameror etc.  Man bör välja FAT32 för USB-minnen och minneskort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

När du upptäckte misstaget avbröts formatering på något sätt?.

USB minnen kan vara känsliga för hur minnet tas ur datorn.

Filsystemet kan skadas om man inte använder "Säker borttagning"

En korrekt genomförd formatering skall oavsett vilket filsystem man väljer ej minska minnets kapacitet. Men naturligtvis är innehållet ej läsbart utan specialåtgärder.

LARSAS

Redigerad av LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...