Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdateringar till vista


marim

Rekommendera Poster

Jag har problem med att få hem uppdateringar till min vista den här månaden, datorn stått och sökt i 4 dar och inget händer.

 

Så har en kort fråga. Finns det nåt ställe där man kan se vilka uppdateringar som kommit till vista denna månad, bra om det även står vilka uppdateringar som kommit till office 2007. Vet jag vilka som kommit så kan jag ju gå till microsoft download och ladda hem dom därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Se om detta kan lösa ditt problem: https://support.microsoft.com/en-us/kb/973135

Alltså att manuellt leta reda på uppdateringarna och ladda hem dessa via Microsoft Download Center

 

När du fått in Vistas uppdateringar starta om datorn och kör Windows update, då bör även MS-Office uppdateras automatisk via den vägen och alla kvarvarande windows uppdateringar.

 

Men jag måste fråga: vilken version har du av Windows Vista, har du Service pack 2 installerad?

Detta kan vara viktigt.

Annars laddar du hem denna först via instruktionerna https://support.microsoft.com/sv-se/help/13858/windows-vista-service-pack-2-install och startar om datorn.

 

Jag tror du bör kunna få fram detta genom att klicka Start > Sök > skriv  system > i listan som kommer upp klicka 'Systeminformation'

eller Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System => så bör det stå Windows utgåva.

 

Mvh

[Edit] Lagt till text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera om du har denna säkerhetspatch redan installerad KB3145739

Annars kanske du skall se till att den körs in manuellt och finns den redan så bör den säga till, starta om datorn efteråt.

https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=51871

 

Börja med att avaktivera Windows update

kör in säkerhets patchen

starta om datorn

Kör Windows update manuellt

Starta om datorn

Sedan aktiverar du igen Windows update (automatisk installation om du vill ha det så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar.

Jag som skulle skrivit på annat sätt. Jag är på första steget att söka efter uppdateringar, bifogar bild 
Det brukar räcka med att datorn står på i ca 2 dygn för att jag ska få så jag ser vilka uppdateringar som finns, men nu har det stått i 4 dygn. 

 

Bara jag vet vilka uppdateringar som finns så vet jag hur jag ska få hem dom från download center för det får jag göra nästan varje månad.

Så den här gången går jag bet eftersom jag inte vet vilka uppdateringar som kommit denna månad.

 

Jag har home premium och har service pack 2.

 

Jag har KB3145739 installerad.

 

Jag har fått hem uppdateringar till defender som kommer då och då. Senaste var den 13 september. Men dessa uppdateringar till systemet brukar strula och gjort så ända sen förra sommaren när win10 kom. Men den här gången är det värre än vanligt.Så därför det vore bra om det fanns nån lista på nätet som talar om vilka som släpptes till vista den här månaden.

post-134005-0-34755100-1474140981_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar räcka med att datorn står på i ca 2 dygn för att jag ska få så jag ser vilka uppdateringar som finns, men nu har det stått i 4 dygn.

Detta är absolut inte normalt. Det skall räcka med max en timme även på den slöaste av maskiner för att Windows update skall kollat igenom allt.

Det verkar som du har något problem på din dator.

 

Vad är det för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Vad har du för uppkopplingshastighet till Internet? Testa med Bredbandskollen https://www.bredbandskollen.se/

 

Kan det vara problem med korrupta eller skadade systemfiler?

Se detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Kan det vara problem med din hårddisk?

Se till att du har backup på allt, sedan kan du köra gratis HD-Tune http://www.hdtune.com/

Obs! var noga med att bocka ur ev. 3:e parts program som annars kanske vill installeras.

I HD-Tune, fliken Health hur ser det ut där?

Därefter kan du köra en Error skanning.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli rätt. 

Nej det är inte normalt med 4 dygn, men ca 2 dygn är numera normalt. 

 

Problemen med uppdateringar till systemet började förra året i och med att win10 släpptes. Och sen dess har jag för det mesta fått krångla på olika sätt för att få hem/in uppdateringar.

 

Jag har satt i ny hårddisk för några månader sen, tog en helsikes tid innan jag fick in alla uppdateringar till vistan som skulle in efter nyinstallationen. Hastigheten är ok. Så datorn är ok.

Och om du läser här på forumet vilka problem en del har med att få hem/in uppdateringar till win7 där de till och med använder (som jag förstått är) fristående program för att hem/in uppdateringar, så är det nog tyvärr nåt som microsoft har åstadkommit, gissningsvis för dom vill att man ska gå över till win10. 
Peppar peppar så har jag än så länge inga problem med min win7.

 

Jag vet inte om detta som är idag är en följd av att dom ska ändra på uppdateringar till win7 från och med nästa månad. Vista ska inte drabbas av det är det sagt, men frågan är om det inte gör det i alla fall. Eller om detta är en följd av att så många win10 ska uppdateras till anniversary versionen att det gör att det tar extra tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. 

Kikade in där snabbt och verkar som jag fattar hur den funkar.

 

Jag kom på att jag fick en uppdatering till vistan den 7. Den borde vara ok, men man ska ju aldrig säga säkert, kanske ställt till nåt så jag ska prova med en systemåterställning först. Bättre att prova nu än att vänta till nästa månad.

 

Jo jag vet att supporten upphör då, men datorn funkar bra för övrigt så den får nog hänga med ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är du inte intresserad av att ta reda på varför den skall hålla på i flera dagar för att lista uppdateringarna?

I mina ögon är det något som inte står rätt till med din maskin.

 

Och om du läser här på forumet vilka problem en del har med att få hem/in uppdateringar till win7 där de till och med använder (som jag förstått är) fristående program för att hem/in uppdateringar, så är det nog tyvärr nåt som microsoft har åstadkommit, gissningsvis för dom vill att man ska gå över till win10.

Jag vet inte om detta som är idag är en följd av att dom ska ändra på uppdateringar till win7 från och med nästa månad. Vista ska inte drabbas av det är det sagt, men frågan är om det inte gör det i alla fall. Eller om detta är en följd av att så många win10 ska uppdateras till anniversary versionen att det gör att det tar extra tid.

Detta är inget som påverkar Windows Vista överhuvudtaget, ja inte inte i den bemärkelsen.

 

Mvh ;)

 

[Edit] Jag testade nyss på min virtuella maskin i VMWare Player där jag har Windows Vista och inte startat upp på säkert ett halvår eller mer.
Windows update gav ganska omgående att det fanns ohyggligt många uppdateringar, men jag avbröt och stängde ned

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig skulle det vara skönt om det gick snabbare.

 

Det enda jag har problem med är uppdateringarna som kommer andra tisdagen i månaden.

Alla andra uppdateringar kommer som dom ska, gäller både defender som kommer via update flera gånger i månaden och även om det kommer separata uppdateringar som den som kom den 7.

 

Jag har ibland problem att hämta hem dom att det tar tid (inte får hem dom överhuvudtaget utan bara står på 0% när jag ska hämta dom), vilket var väl det du trodde i början. Och De gånger jag då tagit uppdateringar från download center så inte varje gång, men ibland inte fått dom direkt därifrån heller utan fått prova flera gånger. Så för mig verkar det mer som uppkopplingen mot microsoft som inte funkar som det ska när det gäller just tisdagens uppdateringar.

 

Eftersom jag bytt hårddisk så borde felet inte ligga där eftersom inget ändrade sig efter bytet.  Jag har vid några tillfällen under senaste året kört microsofts fix-it, men det har inte hittat nåt fel mer än att uppdateringar inte installerats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg om jag kört det förut. Men kan kika på det imorgon.

 

Är det samma sak som man kommer åt om man högerklickar på disken och väljer egenskaper för där kommer det ju upp alternativ att man kan kontrollera om det finns problem på volymen. Bifogar bild.
Den har jag använt förut, men kommer inte ihåg när. När man klickar på kontrollera nu så får man till svar att den kommer kontrolleras vid nästa omstart. Om det är samma så är det ju enklare.

Nu ska jag stänga för natten.

post-134005-0-33541800-1474160979_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört det som finns på datorn. Det hittade inga fel.

 

Har även kört sfc /scannow. Det hittade två filer som den reparerat, men inte gjort nån skillnad.

 

Jag har kollat på nätet på det som står och jag hittar inget som har med sökning/hämtning av uppdateringar att göra. Det jag hittar är gammalt och en del har inte ens skrivit vilket fel de har (om de ens har nåt fel) utan de bara skrivit att de av nån anledning kört sfc /scannow och det hittat.

På ett par ställen var det några som angav att nån uppdatering var problemet. Ena uppdateringen har jag inte. 

 

Så får du fram vad som är fel så ska jag kika på det.

sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...