Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framtida ominstallation av Windows XP?


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Funderingar angående en framtida ominstallation av Windows XP Professional SP3 32 bitars.

 

Supporten för Windows XP upphörde 8 april 2014 så jag antar att Microsoft kommer att lägga ner Internetsidan Microsoft Update tillhörande Windows XP.

 

När detta händer så blir det troligen svårt att hämta de gamla säkerhetsuppdateringarna för Windows XP efter en ominstallation och nyinstallation av Windows XP.

 

Det jag tänker på är om man kopierar alla säkerhetsuppdateringar som finns i mappen $hf_mig$ (jag försöker visa med en bild vad jag menar) och lägger dem på en annan hårddisk.

post-119056-0-21555200-1474132557_thumb.jpg

 

Går det då efter en ominstallation av Windows XP att installera dessa säkerhetsuppdateringar i rätt turordning, den äldsta först?

 

Turordningen på hur säkerhetsuppdateringarna installerades finns på Microsoft Update, Granska din uppdateringshistorik (försöker visa med en bild).

post-119056-0-39084300-1474132662_thumb.jpg

 

För att kunna se säkerhetsuppdateringarna i Windows XP Utforskaren så väljer man visa dolda filer.

 

Jag försöker visa flera bildfiler.

post-119056-0-02713700-1474132721_thumb.jpgpost-119056-0-56558300-1474132721_thumb.jpgpost-119056-0-15150100-1474132722_thumb.jpgpost-119056-0-57534900-1474132722_thumb.jpgpost-119056-0-65131300-1474132720_thumb.jpg

 

Eller finns det något enklare sätt att installera gamla Windows XP säkerhetsuppdateringar när Microsoft lägger ner Internetsidan Microsoft Update om man är dum och envis och vill fortsätta harva med WXP ibland?

 

Jag har enligt uppdateringshistoriken 178 fristående uppdateringar som Microsoft Update har installerat efter senaste ominstallationen av Windows XP SP3 i början av april 2015. 17 av dessa är programmet Borttagning av skadlig programvara som fortfarande kommer en gång i månaden trots att supporten upphörde 8 april 2014. Återstår 161 uppdateringar om jag räknar rätt.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en god anledning till att vilja kunna installera XP, någon gång i framtiden. Varför förstår jag inte men det har inte med saken att göra.

 

Jag föreslår att du laddar ner ett backup program och gör en backup på C:disken eller på hela datorn till en extern hårddisk. Då behöver du bara lägga in den, för att återfå XP med de säkerhetsuppdateringar som du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med vertpre, nog det lättaste att göra, annars måste du ominstallera varje uppdatering igen, det går inte att bara "flytta undan" som du kanske tror att då hänger allt med, så enkelt är det tyvärr inte.

 

Sedan ska du också i så fall, hitta alla dessa uppdateringar, inte alls säkert att Microsoft har dessa kvar, SP3 går att få tag på ännu, finns flera sajter som har denna fortfarande, men dom övriga sedan dess, kan vara svåra att få tag på.

 

Sedan som sagt varför du vill krångla med detta, är ju upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda Microsofts program WAIK för att integrera alla uppdateringar i en Windows XP-installation.

Den version som fanns för Windows XP är ersatt av den som används för Windows 7. Enligt Microsoft skall du kunna använda WAIK för Windows 7 även för Windows XP.

 

Du hämtar programmet, kostnadsfritt, här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

Du behöver lära dig hur programmet fungerar och hur du skapar en automatiserad installationsfil. Du kan också använda DISM och ImageX-kommandon i kommandotolken (det gjorde jag med Windows XP, 7 och 8-versionerna).

 

Vad du kan göra är att använda ett litet program som heter nLite också om du vill. Du behöver installera WAIK för att få nLite att fungera.

Skillnaden mellan WAIK och nLite är att nLite är betydligt enklare att använda. Självinstruerande och lätt och ger kanske dig en en enklare uppgift.

 

nLite är också kostnadsfritt och du hämtar det här:

 

http://www.nliteos.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för alla tips. Jag gör systemavbildningar då och då och inkluderar alla operativsystem som jag har i datorn (W 2000, XP och W7). Jag har aldrig återställt något operativsystemen via systemavbildningarna och detta är inte aktuellt i detta fall.

 

Eventuellt så tänker jag tokigt, men det som jag tänker mig är att eventuellt någon gång i framtiden bara installera om Windows XP Professional SP3, 32 bitars.

Jag har en Windows XP Professional SP3, 32 bitars installationsskiva

 

Att bränna en ny WXP SP3 installationsskiva och integrera alla 161 uppdateringar verkar för krångligt för mig. Rent ut sagt svårt att klara av för mig.

 

Alla uppdateringar verkar ju finnas i mappen $hf_mig$.

Denna mapp har jag kopierat till min externa hårddisk. Mappen har ju undermappar med alla KB nummer och varje KB mapp har en update mapp, exempelvis (I:\WXP säkerhetsuppdateringar\$hf_mig$\KB898461\update).

Varje update mapp har en update installationsfil.

 

Så jag undrar om det inte bara är att dubbelklicka på dessa update installationsfiler i rätt ordning efter en ominstallation av WXP?

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

post-119056-0-12443100-1474186764_thumb.jpgpost-119056-0-58833500-1474186763_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

they're copies of the new files that get installed by Windows Updates and are used by Windows Update, System File Protection, and the hotfix servicing subsystem to make sure that when you (or a program you're installing) has to install or modify a Windows hotfix or feature that you get the latest, most secure version of the deployed files that's available.

http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1174116

 

Se även:

https://serverfault.com/questions/8751/what-is-the-hf-mig-directory-for-in-windows-server-2003

https://superuser.com/questions/337447/why-do-i-need-to-keep-hf-mig

 

Alltså inte kopior av installationsfiler och kan inte användas för det du vill.

 

Sen nLite kom ut är det nog den vanligaste rekommendationen för att inkludera XP-uppdateringarna i installationsprogrammet. Det går också att ladda ner alla uppdateringspaket från Microsoft manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra XP virtuellt?

Då kan du ta backup på hela den virtuella disken då och då, efter varje uppdatering exempelvis.

Då har du alltid en uppdaterad "disk" att återanvända när behovet uppstår.

 

Tillägg: det går att skapa en virtuell maskin av din befintliga installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för all information.
Jag läser det Cicillia skriver:
Det går också att ladda ner alla uppdateringspaket från Microsoft manuellt.

På vilken Internetadress hittar man dessa paket?

Uppdateringspaketen är det de som finns på Internetsidan:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/913086

Om inte vad är det som finns på denna sida?

ISO avbildningsfiler som sträcker sig från februari 2006 till och med augusti 2016.
Som sagt vad är detta?
Dessa paket verkar innehålla uppdateringar på många olika språk och till många olika operativsystem, som sagt jag fattar väldigt lite av vad detta är.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information.

Jag läser det Cicillia skriver:

Det går också att ladda ner alla uppdateringspaket från Microsoft manuellt.

 

På vilken Internetadress hittar man dessa paket?

 

Uppdateringspaketen är det de som finns på Internetsidan:

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/913086

 

Om inte vad är det som finns på denna sida?

 

ISO avbildningsfiler som sträcker sig från februari 2006 till och med augusti 2016.

Som sagt vad är detta?

Dessa paket verkar innehålla uppdateringar på många olika språk och till många olika operativsystem, som sagt jag fattar väldigt lite av vad detta är.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länken du har i ditt inlägg går till en av Microsofts sidor där man hämtar månadspaket med uppdateringar. Det är inte så många uppdateringar till varje system men många system i ISO-filerna.

Du hittar få uppdateringar till Windows XP i filerna.

 

Vad du kan göra är att öppna nedanstående länk i Internet Explorer (fungerar inte i andra internetläsare). Det är viktigt att ditt kontonamn i din dator inte innehåller bokstäverna "Å", "Ä" eller "Ö".

Om kontonamnet innehåller någon av dessa bokstäver kommer du inte att kunna hämta filerna då det är en bugg i Internet Explorer som hindrar detta. Denna bugg påverkas enbart på Microsoftsidan i länken nedan.

 

Det betyder att om ditt konto har namnet "Sören" som exempel, kommer du inte att kunna hämta filerna. Du måste byta namn och få bort "ö" i exemplet.

Jag heter Åge och jag kan inte använda det namnet som kontonamn. Således använder jag namnet "Age" som kontonamn i mina datorer. Då kan jag hämta filerna på Microsofts hemsida.

 

Jag har skapat en länk som gör att du får upp alla träffar på Windows XPs uppdateringar. En del av dem är gemensamma med andra system, men det framgår i klartext till vilket system som de gäller.

Hämta inte uppdateringar till Windows XP x64 eftersom de är till 64-bitarsversionen av Windows XP. 64-bitarsversionen av Windows XP fick aldrig något genomslag på marknaden. Orsaken är att tillverkarna av hårdvara inte var intresserade av att ta fram drivrutiner för 64-bitarssystemet.

 

Det var först med Windows Vista som 64-bitarssystem hittade ut till en större publik. Det stora genombrottet kom med Windows 7.

 

Här är länken och du måste öppna den i Internet Explorer!:

 

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=windows+xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vinterfiskaren

Stort tack för länken Åge N.

Sökning med hjälp av kb nummer verkar fungera bra.

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...