Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter uppdatering av Windows 10 PRO


rom1rom

Rekommendera Poster

Hej

Jag har automatiska uppdateringar på Windows 10 PRO. När startade datorn idag så slutfördes vad jag förstår senaste uppdateringen. Nu efter uppdateringen kommer jag bara åt mina program som ligger i aktivitetsfältet. När jag vänsterklickar på windowlogan i nedre vänstra hörnet händer ingenting jag kan inte använda sökfunktionen (forstoringsglas) inte heller inte heller åtgärdscenter.för ingenting händer där heller

 

Det enda som fungerar är att högerklicka på loggan ner i vänstra hörnet då får jag fram tex kontrollpanelen 

 

Hjälp mig vad kan ha hänt?

 

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara uppdateringen som är orsak till att du inte längre kan vänsterklicka. Jag citerar Cecilia i inlägg #9 här:

//eforum.idg.se/topic/352230-w10-%C3%A4ndrar-funktion-utan-min-%C3%A5tg%C3%A4rd/

 

"Det är ett vanligt problem att vänsterklick på startmenyn slutar att fungera samtidigt som Sök och en del appar slutar att fungera. Däremot kan problemet bero på flera orsaker. Ibland beror det på att det finns en Windows-uppdatering som krånglar och det kan man kolla genom att högerklicka på startmenyn, sen se om det vid avstängningsvalet står något om uppdatering. Ibland beror det på att ens användarprofil har blivit skadad, i så fall kan man lämpligen börja med att se om en systemåterställning till en dag när det fungerade hjälper och i andra hand göra ett nytt användarkonto som man flyttar över ens egna filer."

 

Vilken version av Windows 10 Pro har du, version 1607 (den s.k. Anniversary Update) eller den tidigare: version 1511 (också kallad November Update)?

 

Det är svårt att föreslå något du kan göra eftersom det jag kan komma på förutsätter att man kan vänsterklicka och det kan du ju inte. Om du t ex skulle vilja ta bort de nyinstallerade uppdateringarna fungerar högerklick på Start > Program och funktioner, men inte på nästa moment > Visa installerade uppdateringar (som står i vänsterkolumnen). Denna blåa rubrik måste man vänsterklicka på för att det ska hända någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara uppdateringen som är orsak till att du inte längre kan vänsterklicka. Jag citerar Cecilia i inlägg #9 här:

//eforum.idg.se/topic/352230-w10-%C3%A4ndrar-funktion-utan-min-%C3%A5tg%C3%A4rd/

 

"Det är ett vanligt problem att vänsterklick på startmenyn slutar att fungera samtidigt som Sök och en del appar slutar att fungera. Däremot kan problemet bero på flera orsaker. Ibland beror det på att det finns en Windows-uppdatering som krånglar och det kan man kolla genom att högerklicka på startmenyn, sen se om det vid avstängningsvalet står något om uppdatering. Ibland beror det på att ens användarprofil har blivit skadad, i så fall kan man lämpligen börja med att se om en systemåterställning till en dag när det fungerade hjälper och i andra hand göra ett nytt användarkonto som man flyttar över ens egna filer."

 

Vilken version av Windows 10 Pro har du, version 1607 (den s.k. Anniversary Update) eller den tidigare: version 1511 (också kallad November Update)?

 

Det är svårt att föreslå något du kan göra eftersom det jag kan komma på förutsätter att man kan vänsterklicka och det kan du ju inte. Om du t ex skulle vilja ta bort de nyinstallerade uppdateringarna fungerar högerklick på Start > Program och funktioner, men inte på nästa moment > Visa installerade uppdateringar (som står i vänsterkolumnen). Denna blåa rubrik måste man vänsterklicka på för att det ska hända någonting.

Hej

Jag tror att jag har 1511 det var nog 1607 som gick snett.  Systemåterställningen misslyckades. Om jag ändrar användarkonto vad händer då med Office 365 som jag har där kan jag väl inte ändra användarkonto eller gäller användarkontot på microsoft bara den datorn som jag har problem med?

 

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan förstås inte klicka på länken, som jag citerade ur, men det kan hända att Cecilia skrev om att ändra användarkonto eftersom den hjälpsökande medlemmen enttogs ip-nummer till datorn också hade försvunnit och han därför troligen hade en skadad användarprofil. Men hursomhelst så ser jag i den tråden att enttog lyckades ta sig in i Systemåterställning trots att han bara kunde högerklicka. Det vete fåglarna hur han bar sig åt. Jag hittar ingen höger-väg.

 

Jag tror inte du har Anniversary Update, dvs 1607. Den måste man förmodligen själv ladda ner eftersom jag enbart fick säkerhetsuppdateringar till min Windows 10 Pro version 1511 och jag har läst att 1511 kommer att fortsätta säkerhetsuppdateras i sex månader till.

 

Min septemberuppdatering kom 2016-09-14. Då fick jag 3 uppdateringar till mitt Microsoft Office (inte så modernt som ditt), säkerhetsuppdateringar för Silverlight (KB3182373), Internet Explorer version 11 (KB3185614 KB3188128) och så uppdaterades Flash Player också. Det var allt. (Webbläsaren Edge använder jag inte men jag skulle tro att den uppdateras först i version 1607.)

Jag har mycket svårt att tro att en ändring av användarkontot skulle påverka mjukvaran man har i sin dator, allra minst om det är Microsofts mjukvaror. Microsoft vill att vi ska använda Microsoft Office, och helst dess senaste version, som ju är den du har.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört dessa kommando ett antal ggr i kommandotolken som Administratör innan jag gjorde Cleaninstall, du finner kommandotolken om du högerklickar på knappen som inte fungerar normalt:


 


dism /online /cleanup-image /restoreheatlh


 


sfc /scanhealth


 


Starta om datorn


 


De första 10-20 gångerna jag gjorde det löstes problemet men sen hände inget. Det var då jag tröttnade och gjorde Cleaninstall, sen har inte problemet återkommit


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan förstås inte klicka på länken, som jag citerade ur, men det kan hända att Cecilia skrev om att ändra användarkonto eftersom den hjälpsökande medlemmen enttogs ip-nummer till datorn också hade försvunnit och han därför troligen hade en skadad användarprofil. Men hursomhelst så ser jag i den tråden att enttog lyckades ta sig in i Systemåterställning trots att han bara kunde högerklicka. Det vete fåglarna hur han bar sig åt. Jag hittar ingen höger-väg.

 

Jag tror inte du har Anniversary Update, dvs 1607. Den måste man förmodligen själv ladda ner eftersom jag enbart fick säkerhetsuppdateringar till min Windows 10 Pro version 1611 och jag har läst att 1611 kommer att fortsätta säkerhetsuppdateras i sex månader till.

 

Min septemberuppdatering kom 2016-09-14. Då fick jag 3 uppdateringar till mitt Microsoft Office (ej så modernt som ditt), säkerhetsuppdateringar för Silverlight (KB3182373), Internet Explorer version 11 (KB3185614 KB3188128) och så uppdaterades Flash Player också. Det var allt. (Webbläsaren Edge använder jag inte men jag skulle tro att den uppdateras först i version 1607.)

 

Jag har mycket svårt att tro att en ändring av användarkontot skulle påverka mjukvaran man har i sin dator, allra minst om det är Microsofts mjukvaror. MS vill att vi ska använda Microsoft Office, och helst dess senaste version, som ju är den du har.

 

Hej

Jag har Office 365 en gratisversion på 1 år och jag har fortfarande Office 2010 kvar på datan kan det strula till det för jag fick samma uppdateringar som du den 14 september och när jag avinstallerade dessa vid återställningen fungerar det. Mitt problem var exakt samma som i Cecilias tidigare tråd. Tror du det kan hjälpa att avinstallera Office 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har Office 365 en gratisversion på 1 år och jag har fortfarande Office 2010 kvar på datan kan det strula till det för jag fick samma uppdateringar som du den 14 september och när jag avinstallerade dessa vid återställningen fungerar det. Mitt problem var exakt samma som i Cecilias tidigare tråd. Tror du det kan hjälpa att avinstallera Office 2010

Betyder det att du nu kan vänsterklicka efter att ha följt Tunes instruktion i inlägg #5? I så fall grattis! Glöm inte att markera hans inlägg som "bästa svar", dvs lösningen.

 

Det kan nog hjälpa att avinstallera Microsoft Office 2010 eftersom Tune, som har erfarenhet av olika Office-versioner samtidigt, säger så. Jag har ingen erfarenhet av detta. Däremot vet jag att man kan ha både en version av Microsoft Office och en version av OpenOffice (eller LibreOffice) samtidigt. Dessa två program stör inte varandra. Det är tvärtom så att får man ett problem i det ena programmet så kan man oftast använda det andra programmet för att lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem som jag fick när jag hade både Office 2007 och 2010 samtidigt var, tillfälligt lagg och hängningar, har inget minne av problem i samband med windows update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har en del tips ikring detta och olika versioner av MS-Office, om man skall köra båda varianterna samtligt.

Tyvärr hittar jag inte igen den länken, utan jag får gå från minnet... :unsure:

 

  • Den äldre versionen måste installeras först.
  • Båda versionerna måste ha antingen 32-bit eller 64-bit, fungerar dåligt att mixa detta, eller rättare sagt det får inte vara två olika bit-versioner=trubbel.
  • Jag rekommenderar att välja 32-bit MS-Office med mixade versioner, även om du kör på ett 64-bit operativsystem .
    Ja överhuvudtaget för 2010 (finns som både 32 och 64-bit) kör på 32-bit även om det är en singelinstallation.
  • Om man skall avinstallera sin äldre version av MS-Office så måste man starta om datorn och reparera den kvarvarande MS-Office installationen.
    Bl.a pga. att vissa fil-associationer inte längre kommer att fungera som dom skall.
    Detta görs genom att i Kontrollpanelen > Program > högerklicka på MS-Office och välj 'Reparera' och starta om datorn. Därefter kör Windows update.

Med reservation för att MS-Office 2010 inte har stöd för att fungera ihop med MS-Office 2007.

Mvh

 

[Edit] Redigerat lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken handlar inte om Office 365 vad jag kan se. Office 2010 och Office 365 har fungerat utmärkt under ca ett halvår.

 

Nu har jag avinstallerat Office 2010. Och oavsett om just detta hjälpte till eller inte så fungerar allting nu utan problem och jag är nöjd. Jag får tacka alla som hjälpt till med olika tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är du nöjd och känner att du klarar dig med endast detta så är det det bästa, alltså att bara ha en version installerad.

Det kan som sagt bli stök även om saker och ting fungerat tidigare så är det ingen garanti, istället upplagt för vissa risker att ha flera versioner av MS-Office installerad samtligt.

 

Hoppas att allt nu fungerar som det skall och du har ju förstås möjlighet att köra in den andra MS-Office om du råks på ha en ytterligare Windows licens liggandes (det kan vara allt från Windows XP till Windows 10) och då köra detta operativsystem virtuellt.

Se: Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Så har jag gjort och inte bara med MS-Office.

 

MS-Office kompatibilitets-tabell för olika operativsystem: http://www.keynotesupport.com/windows/microsoft-windows-office-compatibility-chart.shtml

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...