Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låg hastighet men normal ping om VPN inte nyttjas.


Mikael63

Rekommendera Poster

Ett litet baklängesproblem.

 

Sitter hos en kund och är ansluten med kabel till deras nätverk. Normalt brukar väl bredbandskollen visa ca 40/40.

Ibland (ofta) ansluter jag mig till företagets nätverk via VPN.

Oftast fungerar detta bra men ibland kan det bli supersegt. Kan vara så i en dag för att nästa dag fungera bra.

Till viss del förståeligt då det ju är mer, eller fler, prylar (brandväggar & jox) inblandad när man kör VPN.

 

I några dagar nu så är problemet det omvända.

Utan VPN påbörjas inte ens bredbandskollen någon mätning, något gick fel.

Webbsurf går segt som attan. 

e-post, Skype, Lync osv tycks fungera bra. Ping ger också normala värden.

 

Ansluter jag via VPN så är hastigheten runt 40/40 igen.

 

Jag har startat om datorn, jag har testat med ipconfig /release, - /flushdns utan någon som helst skillnad.

 

Visst, jag kan vara ansluten via VPN men då kommer jag inte åt kundens filserver. Måste därför koppla upp mot VPN om jag letar ett produktdartablad och måste koppla ner om jag vill kolla i en fil. Funkar men jobbigt i längden.

 

Vad kan jag mer testa? För att om möjligt ringa in felet mer specifikt.

Innan jag kontaktar någon IT-support med allt vad det innebär, kanske standardsvar som "Jadu vi får blåsa om din dator..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råkat ställa in att använda något knepig DNS-server? Du kanske har råkat få in företagets DNS-server som fungerar fint via VPN men sämre utanför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med DNS tror jag inte det är. DNS-problem påverkar inte hastigheten när anslutningen till servern har initierats.

Troligast är att det är någon brandvägg som är orsaken. Kan vara QoS inställningarna. Bredbandskollen kan vara svartlistad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja svartlistad är den inte.

Just nu tycks det fungera igen, får nu 95/95 i hastighet (utan VPN)

Men beror det på något hos mig eller i kundens nätverk?

Min egen gissning är ju att det är hos kunden.

Men kan jag på något sätt verifiera det? Alltså förutom att bara hänvisa till bredbandskollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har kört tracert mot 8.8.8.8 både utan och med VPN nu när det fungerar bra, sparat skärmdumpar.

Får köra på nytt nästa gång det segar ner och jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...