Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Låg hastighet men normal ping om VPN inte nyttjas.

Rekommendera Poster

Mikael63

Ett litet baklängesproblem.

 

Sitter hos en kund och är ansluten med kabel till deras nätverk. Normalt brukar väl bredbandskollen visa ca 40/40.

Ibland (ofta) ansluter jag mig till företagets nätverk via VPN.

Oftast fungerar detta bra men ibland kan det bli supersegt. Kan vara så i en dag för att nästa dag fungera bra.

Till viss del förståeligt då det ju är mer, eller fler, prylar (brandväggar & jox) inblandad när man kör VPN.

 

I några dagar nu så är problemet det omvända.

Utan VPN påbörjas inte ens bredbandskollen någon mätning, något gick fel.

Webbsurf går segt som attan. 

e-post, Skype, Lync osv tycks fungera bra. Ping ger också normala värden.

 

Ansluter jag via VPN så är hastigheten runt 40/40 igen.

 

Jag har startat om datorn, jag har testat med ipconfig /release, - /flushdns utan någon som helst skillnad.

 

Visst, jag kan vara ansluten via VPN men då kommer jag inte åt kundens filserver. Måste därför koppla upp mot VPN om jag letar ett produktdartablad och måste koppla ner om jag vill kolla i en fil. Funkar men jobbigt i längden.

 

Vad kan jag mer testa? För att om möjligt ringa in felet mer specifikt.

Innan jag kontaktar någon IT-support med allt vad det innebär, kanske standardsvar som "Jadu vi får blåsa om din dator..."

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

Har du råkat ställa in att använda något knepig DNS-server? Du kanske har råkat få in företagets DNS-server som fungerar fint via VPN men sämre utanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

Jag måste erkänna att jag inte vet hur DNS anslutningar cachas. Bara att DNS-inlägg cachas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fagerja

Problem med DNS tror jag inte det är. DNS-problem påverkar inte hastigheten när anslutningen till servern har initierats.

Troligast är att det är någon brandvägg som är orsaken. Kan vara QoS inställningarna. Bredbandskollen kan vara svartlistad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Nja svartlistad är den inte.

Just nu tycks det fungera igen, får nu 95/95 i hastighet (utan VPN)

Men beror det på något hos mig eller i kundens nätverk?

Min egen gissning är ju att det är hos kunden.

Men kan jag på något sätt verifiera det? Alltså förutom att bara hänvisa till bredbandskollen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

En tracerougte kanske. Då borde du se hur din trafik routas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Okej, har kört tracert mot 8.8.8.8 både utan och med VPN nu när det fungerar bra, sparat skärmdumpar.

Får köra på nytt nästa gång det segar ner och jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...