Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meddelande från åtgärdscenter


kiwi01

Rekommendera Poster

Det plingade upp ett meddelande från Åtgärdscentret:

 

"Omstart krävs. Vi startar om din enhet utanför de aktiva timmarna. Välj detta meddelande om du vill ändra aktiva timmar eller starta om nu."

Åtföljt av en "knapp" Starta om nu

 

Vad betyder nu detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var din Windows 10 version 1607 som talade. Du kunde välja om du ville ändra dina "aktiva timmar" eller inte. Valde du att inte ändra dessa skulle du ha klickat på Starta om nu. Det kanske du gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det plingade upp ett meddelande från Åtgärdscentret:

 

"Omstart krävs. Vi startar om din enhet utanför de aktiva timmarna. Välj detta meddelande om du vill ändra aktiva timmar eller starta om nu."

Åtföljt av en "knapp" Starta om nu.

 

Vad betyder nu detta?

Det betyder att det har laddats ned och installerats Windows uppdateringar, men för att installationen av dessa skall kunna slutföras måste datorn startas om.

 

Du kan välja att starta om datorn nu om du vill, annars kommer datorn att försöka startas om automatiskt på en tid då det är minst troligt att den används för att inte störa pågående arbete - "utanför de aktiva timmarna".

Denna tid kan man själv andra, men oftast är det bra om man har möjlighet att klicka så den startar om direkt, fast först bör man spara sitt arbete.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har helt rätt, Flyfisherman. Det gällde septembers säkerhetsuppdateringar och man måste starta om för att uppdateringarna skulle installeras. Det var ju inte länge sedan jag gjorde samma sak i min Windowsversion. Att jag inte drog den parallellen berodde nog på att jag själv befann mig i Windows update fönstret när jag fick valet att starta om eller inte.  (La inte märke till något meddelande utan trodde att jag själv lyckats framkalla uppdaterandet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, skulle stänga av datorn några minuter senare  så kom ju uppdateringen, men varför skriver de inte "Du behöver starta om datorn för att installera uppdateringar" åtföljd av information om ev ändring av tidpunkt, då vet man direkt vad det gäller.

 

PS Hur ställer man om den höga ljudnivån på signalen på lite lägre nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat meddelande i Åtgärdscentret som dyker upp titt som ttätt är detta:

Enheten för filhistorik varit frånkopplad för länge. Återanslut enheten och klicka  om du vill fortsätta spara kopior av dina filer.

 

Avser man med detta sk backup, dvs att ansluta någon form att yttre usb-enhet eller är det någon annan sorts filhistorik som avses?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, skulle stänga av datorn några minuter senare  så kom ju uppdateringen, men varför skriver de inte "Du behöver starta om datorn för att installera uppdateringar" åtföljd av information om ev ändring av tidpunkt, då vet man direkt vad det gäller.

 

PS Hur ställer man om den höga ljudnivån på signalen på lite lägre nivå?

 

Högerklicka på Ljud ikonen nere till höger. Välj Öppna Volymkontrollen och justera Systemljud.

 

Ett annat meddelande i Åtgärdscentret som dyker upp titt som ttätt är detta:

Enheten för filhistorik varit frånkopplad för länge. Återanslut enheten och klicka  om du vill fortsätta spara kopior av dina filer.

 

Avser man med detta sk backup, dvs att ansluta någon form att yttre usb-enhet eller är det någon annan sorts filhistorik som avses?

 

Det är Windows 10 inbyggda säkerhetskopiering. Använder du den? Jag har den inaktiverad, då jag använder ett annat program för backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetpetre #8

 

Har ändrat i volymkontrollen, tack för hjälpen.

 

När det gäller säkerhetskopiering så är "Säkerhetskopiera mina filer automatiskt" På.

Betyder det att om jag nu kopplar in en extern hårddisk och låter den sitta i så förs mina filer automatiskt över?

Har just gjort en manuell överföring till en disk genom att högerklicka på respektive mapp.

 

Tänkte börja på en ny kula med en annan, tom disk - jag prövar väl så får jag se vad som händer. Eller tänker jag fel nu?

Men jag är lite konfunderad över själva disken (Intenso). När jag sätter i kabeln så öppnas två enheter, den ena heter DBR_BOOT och den andra DBR_MASTER: Vad betyder detta? Båda innehåller redan ett antal MB fast de är tomma. Vad betyder det, är det något slag programfiler i dem?

Vore hemskt tacksam för lite hjälp!

 

(Jag befarar att moderatorerna tyckern att jag borde ha öppnat en ny tråd, det är ok att flytta i så fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken tidigare använts för säkerhetskopiering med en Dell dator? Hur ser det ut i Diskhantering? Kan du bifoga en bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna Intenso-disk har jag aldrig använt även om jag haft den i ett par år. Tyvärr går det inte att ta screen print på Diskhantering.

Men så här står det 

DBR_BOOT (D:) 510 MB FAT 32

Felfri (Aktiv, primär partition)

 

DBR_MASTER (F:) 465,26 GB NTFS

Felfri (Primär partition)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna Intenso-disk har jag aldrig använt även om jag haft den i ett par år. Tyvärr går det inte att ta screen print på Diskhantering.

Men så här står det 

DBR_BOOT (D:) 510 MB FAT 32

Felfri (Aktiv, primär partition)

 

DBR_MASTER (F:) 465,26 GB NTFS

Felfri (Primär partition)

 

Det går att ta en bild på Diskhantering med Skärmklippverktyget. Klicka Sök symbolen nere till vänster och skriv in Skärmklippverktyget.

 

Vad det gäller disken, kan jag inte förstå varför den har en FAT 32 partition. Jag har ingen erfarenhet av Intenso diskar. Att det kommer upp två enheter, när du ansluter den, beror på att det finns två partitioner på den. Det är nog bara att använda den som den är eller ta bort partitionerna och formatera hela disken så att du får en partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

 

Tror att jag istället kommer att prova min Iomega eGo som jag hade till min förra dator, har en installationsskiva någonstans.

 

Eller kanske köper jag denna 

https://www.dustinhome.se/product/5010872076/my-passport-ultra

Verkar den ok?

Lagom stor, lagom snygg, lagomt pris och lite snabbare än den ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD MY Passport Ultra är ett bra alternativ. Jag har en sådan, men inte ultra och den har fungerat bra i två år. Det ingår ett backup program om du vill använda det istället för Windows inbyggda. Det går också att skydda filerna med ett lösenord om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken tidigare använts för säkerhetskopiering med en Dell dator?

Det måste det vara. De ser ut så .

 

Är det inte bara att formatera disken i Diskhanteraren och sedan använda den?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Larsas, oavsett hur det ser ut så är inte disken använd - just för att när jag satte i usb-kontakten första gången så öppnades två enheter vilket gjorde mig konfunderad och osäker, inte heller visste till vilken av enheterna filerna skulle skickas. Se urklipp 1. Urklipp 2 visar hur det ser ut när jag öppnar en enhet, den andra ser likadan ut. 

Jag formaterade båda enheterna igår men det förändrade ingenting. FAT32 går dock ändra till NTFS men det ändrar ingenting i övrigt. 

Jag, det går antagligen att använda enheten F i så fall, den andra har för lite utrymme. Hur man lägger ihop enheterna till en enhet som föreslogs ovan, vet jag inte. 

 

Det lutar mest åt att jag köper en ny, men kommentarer är alltid välkomna. 

post-113521-0-17170800-1474101304.png

post-113521-0-54933400-1474101376_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få en enhet, måste du först ta bort en partition. Bäst är att ta bort den som ligger till höger när du ser disken i Diskhantering. När det är gjort kan du sedan utöka den vänstra partitionen till hela disken. Allt görs i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre. Nu hade det ju hänt lite grejer med diskarna innan jag skrev mitt förra inlägg på förmiddagen. Enheten D: var som tidigare, men F: hette nu Lokal disk i stället för Master och filformatet RAW. Disken gick inte att öppna, det måste formateras (vilket jag gjorde ett par gånger igår) eller också var filerna skadade. 
Nu har jag definitivt bestämt mig att inte använda denna disk, jag litar inte på den. Den får nu åka ner i sophinken.Men det har varit kul och nyttigt att leta runt och hitta också.

 

Till ursprungsfrågan: I fm plingade windows högljutt (trots att jag hade stängt av ljudet) med samma påminnelse om lagringsmedia som tidigare. Så jag gick in på inställningarna och valde att stänga av överföringen vilket bara resulterade i ett felmeddelande 0x80040304. Lösningen var tydligen klicka på Remove drive, vilket jag antog är samma som Sluta använda enheten.

Om jag förstod efterföljande informationen rätt så måste jag klicka på Lägga till för att få igång min kommande nya enhet, under förutsättning att jag vill att windows hanterar överföringen.

Säg gärna till om du tror att jag har missuppfattat något. 

Skulle jag få problem med nya disken lär jag starta en ny tråd under rätt kategori.

 

Tusen tack!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..Skulle jag få problem med nya disken lär jag starta en ny tråd under rätt kategori.

Låter bra. En tråd=ett ämne - normalt sett...fast viss flexibilitet kan tillåtas beroende på hur en tråd utvecklar sig.

Annars kan ibland moderator bryta ut sådana inlägg till en ny och egen tråd och ev. flytta den nya till ett annat underforum, då med hänvisning.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Larsas, oavsett hur det ser ut så är inte disken använd - just för att när jag satte i usb-kontakten första gången så öppnades två enheter vilket gjorde mig konfunderad

DBR betyder Dell Backup and Recovery. Du har en Dell dator enligt en tråd från Mars i år.

 

Troligen lade recoveryprogrammet i datorn in partitionerna när disken kopplades in.

 

Risken finns att samma sak händer med din nya disk. Kanske skall man avinstallera eller inaktivera recoveryprogrammet innan nya disken ansluts.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så kanske det är. Bra att du håller ett öga på mig  :) , Angående avaktivering så är det redan gjort, andra stycket i #19. Det är väl så du menar? Och Dell recoveryprogrammet kommer jag inte att använda, det fungerade inte i 8.1 och fungerar inte i W10 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så kanske det är. Bra att du håller ett öga på mig  :) , Angående avaktivering så är det redan gjort, andra stycket i #19. Det är väl så du menar? Och Dell recoveryprogrammet kommer jag inte att använda, det fungerade inte i 8.1 och fungerar inte i W10 heller.

Det var inte det att slänga disken i sophinken, utan att inaktivera programmet DBR i datorn.

 

Det är trist att du kasserar en säkerligen felfri hårddisk.

 

Säkrast är nog att avinstallera programmet i Program och funktioner.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan något tala om för mig hur jag ska lägga ihop de två enheterna så de blir bara en - det som vertpre skriver i #13? Helst vill jag behålla F:.

Jag avser att ge disken till en annan person.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan något tala om för mig hur jag ska lägga ihop de två enheterna så de blir bara en - det som vertpre skriver i #13? Helst vill jag behålla F:.

Jag avser att ge disken till en annan person.  

 

Varför vill du behålla F? Du måste ju ändå formatera disken innan du ger bort den. Gör som jag har sagt i inlägg #18.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...