Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup på nätet


tomashag

Rekommendera Poster

Jag vill kunna backa upp en mapp med 20000 filer på nätet. Jag har följande krav på funktionen :

1. Jag vill kunna bestämma vilken mapp som ska backas upp.

2. Backupen ska vara inkrementell, dvs endast filer som är ändrade ska backas upp.

3. Jag vill kunna bestämma när backupen ska ske, t.ex. kl 5 varje morgon.

Jag har letat runt lite men inte hittat något program som klarar alla tre kraven. Datorn som ska användas kör Win7. 25 GB borde räcka som lagringskapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite lätt på Crashplan. Är det verkligen så att man bara kan backa upp filer under /Users eller vad betyder detta :

it's only designed to back up your personal files.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"På nätet"? En molntjänst något annat?

 

Cobian backup är ju välkänt av många. Funnits länge.

Uppfyller krav 1-3. (det är ju liksom hela idén...)

 

Hanterar ftp. (Visst nu kommer säkert synpunkter om att ftp inte är ett säkert protokoll men hur hemliga är dina filer egentligen?)

 

Tror inte det finns direkt stöd för molntjänster men GoogleDrive & DropBox funkar ju genom att låta backupp-programmet kopiera filerna till den lokala mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite lätt på Crashplan. Är det verkligen så att man bara kan backa upp filer under /Users eller vad betyder detta :

it's only designed to back up your personal files.

Inte gjort för att kopiera Windows-filer, installerade program och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag sett men det jag vill är att backa upp en mapp direkt under C: innehållande en databas med en massa cad-filer. Dessutom vill jag kunna bestämma att backupen sker när ingen arbetar på datorn och inga filer är öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite lätt på Crashplan. Är det verkligen så att man bara kan backa upp filer under /Users eller vad betyder detta :

it's only designed to back up your personal files.

Jag kör backup via Crashplan på en Linux filserver och backar upp de mappar jag själv valt. inte bara de under Users som förövrigt inte ens finns på den servern. Med personal files menar de att det är du äger filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom vill jag kunna bestämma att backupen sker när ingen arbetar på datorn och inga filer är öppna.

 

Som ytterligare ett krav alltså?

Så att om någon har en fil öppen och åker på semester så kommer ingen backupp att ske?

Cobian kan hantera backupp av låsta filer, som ex. outlooks .pst. Är väl det som kallars Volume shadow copy(?).

 

När ingen arbetar som i att skärmsläckaren måste vara aktiv för att backupp ska ske?

Är det inte bättre att backupp sker visst klockslag oavsett om någon sitter vid datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan försäkra att ingen sitter vid datorn kl 5 på morgonen och att ingen åker på semester med någon öppen fil på datorn, datorn är inte ens påslagen då :) . Någon skärmsläckare har vi inte då skärmen är avstängd på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...