Just nu i M3-nätverket
Jump to content

email brev utan mottagaradress

Helenan.

Recommended Posts

Hej, det gäller ett email brev som skapades på hårddisken. Det syns avsändaradress men inte mottagaradress på email brevet, dokumentet. Jag skulle uppskatta om någon kan förklara varför blev det så. 

Med operativsystem menar jag Windows XP, Windows Vista, Windows 7 osv. Outlook Express var bra men det är tyvärr ett för gammalt program för att Microsoft ska stödja det längre. 

Byt istället till Thunderbird:

https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird

Det borde finnas bättre instruktioner för Telia webbmail än detta:

http://www.telia.se/epostinstallningar

men jag hittar det inte just nu.

Hittade det här:

https://forum.tewss.telia.se/topic/5761-konfigurering-av-thunderbird-e-post/

Menar du att det operativsystemet påverkar om mottagaradressen syns för inkommande email brev eller ej ?

Vad säger du om det att avsändaren har adresserat det till sig själv, eller något liknande, och skrivit in alla mottagare i BCC-fältet. Detta gör man för dölja vilka som är mottagare av ett massmail.

1. Menar du att det operativsystemet påverkar om mottagaradressen syns för inkommande email brev eller ej ?

2. Vad säger du om det att avsändaren har adresserat det till sig själv, eller något liknande, och skrivit in alla mottagare i BCC-fältet. Detta gör man för dölja vilka som är mottagare av ett massmail.

Svar till 1 : Nej, det har jag aldrig sagt. Att få veta vilket operativsystem den frågande kör underlättar alltid för dem som vill hjälpa vederbörande.

2. Jag har skrivit till mig själv genom att skriva från min e-mailadress i hotmail till min e-mailadress i yahoo men inte på något annat sätt, dvs att skriva till och från sig själv i samma e-postprogram, om det var det du menade. Jag visste inte att det var så man kunde göra om man ville skicka massor av samma mejl till olika personer. BBC-fältet och att dölja kopia/kopior har jag dock använt mig av.

Det är så här; det finns ett email brev eller dokument vi kallar det för nr. 1. utan mottagaradress. Samma tid skapades ett till dokument nr 2. på hårddisken som saknar både avsändar och mottagaradress. Kan det vara så att nr. 1 skickades med email adress   i BBC fältet och att nr. 2. bifogades som bilaga till nr. 1. ?

Är det alltså inte du som skapat detta mejl på din hårddisk utan handlar det om ett mejl som du har fått till ditt Outlook Express?

Jag har fått flera mejl till mitt Outlook Express. Har inte märkt att den aktuella mejlet hamnat på hårddisken när den skickades. Jag har inte läst mejlet, det hittades senare på hårddisken.

Jag gissar att du kör Windows XP eftersom Outlook Express, enligt vad jag läst, inte fungerar med Windows 7. Det kan mycket väl vara en bilaga, som du skrev. Det är bra att du inte öppnat den eftersom det kan röra sig om något skadligt. I ditt ställe skulle jag inte klicka på bilagan utan vänta på experten Cecilia för att få veta hur jag skulle bli av med otyget.

Hej Helenan!

I vilken mapp i ditt mailprogram har du hittat detta "e-mail", Inkorgen, skräpkorgen, Papperskorgen, Utkast...? Länge sedan jag använde Outlook Express, så jag kommer inte ihåg vad mapparna heter exakt.

Hej Helenan!

I vilken mapp i ditt mailprogram har du hittat detta "e-mail", Inkorgen, skräpkorgen, Papperskorgen, Utkast...? Länge sedan jag använde Outlook Express, så jag kommer inte ihåg vad mapparna heter exakt.

Mejlet öppnades aldrig i email program. Jag märkte inte att det skickades. Det hittades på hårddisken. Det hittades egentligen 2 dokument som skapades samtidigt på hårddisken.  På mejl eller dokument nr 1. finns avsändare men inte mottagaradress. På dokument nr 2. saknas både avsändare och mottagare adress.

Jag tror att mejl nr 1. mottagaradress placerades förmodligen i "Hemlig kopia" (BCC) därför den är dold, inte syns på mejlet och att dokument n 2. bifogades som bilaga i mejl  nr 1. därför saknas både avsändare och  mottagare adress.

Och exakt var på hårddisken hittade du detta mail, så det syns inte alls i Outlook Express?

Mejlen hittades på ett ställe som heter " System Volume Information " på hårddisken. Mejlen öppnades, lästes aldrig i Outlook Express.

System Volume Information är ju stället där alla återställningspunkter finns. Eftersom du inte vill skriva vilket operativsystem du kör kan du ju själv titta efter vad Bitdefender tycker man ska göra i ditt:

http://www.bitdefender.com/support/how-to-clean-infections-found-in-system-volume-information-1038.html

Det står mer om the System Volume Information folder i Windows XP här:

http://www.theeldergeek.com/system_volume_information_folder1.htm

System Volume Information, är ju en systemfil man normalt inte är inne och kollar i, eftersom den som standard är en dold systemfil, så jag tror jag inte att du behöver oroa dig. Man måste alltså manuellt plocka fram den som synlig för att kunna se innehållet.

Och då kan det mycket väl vara riktigt att all info inte syns på samma sätt som om den skulle visas öppet i Outlook Express.

Men eftersom du ännu inte har velat talat om, om det är Windows XP du kör, så är det svårt för oss att gå vidare med denna fråga. Tror att dom flesta här på forumet inte har kört Outlook Express på ganska många år, och definitivt inte brukar vara inne i System Volume Information. Gör man en sökning på denna SVI så får man mest svar som handlar om Windows XP.

System Volume Information, är ju en systemfil man normalt inte är inne och kollar i, eftersom den som standard är en dold systemfil, så jag tror jag inte att du behöver oroa dig. Man måste alltså manuellt plocka fram den som synlig för att kunna se innehållet.

Och då kan det mycket väl vara riktigt att all info inte syns på samma sätt som om den skulle visas öppet i Outlook Express.

Men eftersom du ännu inte har velat talat om, om det är Windows XP du kör, så är det svårt för oss att gå vidare med denna fråga. Tror att dom flesta här på forumet inte har kört Outlook Express på ganska många år, och definitivt inte brukar vara inne i System Volume Information. Gör man en sökning på denna SVI så får man mest svar som handlar om Windows XP.

När mejlen kom jag hade kört Windows XP.

När du skriver "körde" Windows XP menar du då att du inte längre kör Windows XP på den datorn utan har uppgraderat till ett annat operativsystem? Vilket i så fall?

Det är verkligen konstigt att mejlet och bilagan hamnat i Informationsmappen för systemvolym (System Volume Information folder). Står det något datum (inklusive årtal) på mejlet?

1. Det finns en redigeringsknapp man kan använda istället för att skriva ett nytt meddelande för varje mening.

2. Om man av misstag råkat skicka samma meddelande flera gånger kan man klicka på Rapportera i dubbletten och skriva "dubblett av misstag". Då tar en moderator bort det överflödiga inlägget. (Jag har rapporterat mina egna dubbletter och moderatorerna har alltid varit snabba med att ta bort dem.)

Svar på din fråga "Vad brukar hamna i System Volume Information folder?" Inte mejl utan sådant som har med systemåterställningspunkterna att göra. Se länken från theeldergeek.com som jag gav.

Citat

"If you've done much wandering around in Windows Explorer you might have noticed a folder called System Volume Information and wondered what purpose it serves. It's actually a part of System Restore; the tool that allows you to set points in time to roll back your computer. The System Volume Information folder is where XP stores these points and associated information that makes them accessible. If you have System Restore enabled but don't see this folder, go into [Tools] [Folder Options] [View] and click the radio button next to [show Hidden Files and Folders] and it will be visible."

Översättning

Om du har kollat mycket i (ordagrant: vandrat omkring i) Utforskaren kan du ha lagt märke till en mapp, som heter Informationsmappen för systemvolym, och undrat vad den är bra för. Den mappen är i själva verket en del av Systemåterställningen, det verktyg som tillåter dig att skapa återställningspunkter för att du ska kunna gå tillbaka till en tidigare tidpunkt när din dator fungerade utan problem. Informationsmappen för systemvolym är platsen där XP lagrar dessa återställningspunkter och tillhörande information, vilken gör dem tillgängliga. Om du har Systemåterställningen aktiverad men inte kan se mappen, gå till [Verktyg] [Mappalternativ] [Visa] och klicka på alternativknappen bredvid [Visa dolda filer och mappar] och då kommer mappen att bli synlig.

Windows XP finns i en gammal dator där dokumenten hittades. Det finns avsändare, datum och när dokumentet skapades på hårddisken.

Vilket datum (inklusive årtal) skapades dokumentet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...