Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppstartstrul Windows 10 efter lång felfri period


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Sedan jag uppgraderat en av mina datorer till Windows10, strax innan gratisperioden tog slut för migrering från Windows 7, har allt flutit på förvånansvärt smärtfritt ! Inget som helst krångel med vare sig program eller filer, som jag har en hel del av i denna dator.

Därför blev det något av en kalldusch när jag idag på eftermiddagen startade datorn och avvaktade att den skulle bli körklar, något som har gått betydligt snabbare sedan jag migrerade den till W10 !

Det första som jag inte kände igen var meddelandet i startsekvensen:

"Windows förbereds"

Därefter en tämligen obekant skärm, med stora ikoner och annorlunda aktivitetsfält. Sedan kom ett meddelande:

"Du har loggat in som temporär användare. Du kan f n inte nå dina  program och filer ! (Minns inte den exakta ordalydelsen !)

Jag svalde klumpen i halsen, eftersom jag hade förberett en massa viktiga aktiviteter på denna dator, höll tummarna och startade om !

Stor lättnad när datorn denna gång startade som vanligt och jag kunde arbeta vid den !

Vad berodde detta på, och hur gör jag om det skulle upprepas och felet blir bestående ?

/Kalle
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en uppdatering. Igår var det ju Patch Tuesday.

 

Idag larmade mig Secunia om att jag hade flera osäkra program, bl a Microsoft Silverlight och Internet Explorer. Då klickade jag på Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update och såg då att Microsoft höll på att ladda ner installationsfiler för mitt Windows 10. När det var klart, vilket tog lång tid mellan 89% och 100%, kunde jag välja mellan att Windows fick installera uppdateringsfilerna automatiskt någon gång i framtiden eller göra det nu. Självklart valde jag att få det gjort nu och blev då uppmanad att starta om datorn. Och så satte installationsprocessen igång och fungerade precis lika smidigt och på samma sätt som den gjort när jag var kvar i Windows 7.

 

Någon tvångsuppgradering till Anniversary update (version 1607) blev det inte, bara säkerhetsuppdateringar för den tidigare Windows 10-versionen, version 1511. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...