Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med windows uppgradering


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Riktigt så var det inte, den var "då" aldrig en 10a/ men om det då är så att jag plötsligt och kostnadsfritt blivit "uppgraderad" hur får jag allt att fungera då? https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10startfresh

?

 

+ Varför har jag inte behövt betala?

 

Det framgår av bl.a Addition text i inlägg 1 att det var en Windows 10.Det står där :Windows 10 Home version 1511 (X64)

 

Vad händer om du går till Windows Update och ser om det finns uppdateringar att hämta och installera.(Om du nu kan koppla upp dig på internet).

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla 4 hörnen har felsäkert läge. Men jag börjar då med att återställa och väntar ett par timmar. Ska jag starta om efter ett par timmar?

Men hur vet vi att det är 10 an jag "fått"?

Om det inte händer något alls behöver du inte starta om utan kan pröva något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det framgår av bl.a Addition text i inlägg 1 att det var en Windows 10.Det står där :Windows 10 Home version 1511 (X64)Vad händer om du går till Windows Update och ser om det finns uppdateringar att hämta och installera.(Om du nu kan koppla upp dig på internet).LARSAS

Kommer ut på nätet - men när jag trycker på Windows uppdaterad händer inget... även ljudet verkar av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Kommer ut på nätet - men när jag trycker på Windows uppdaterad händer inget... även ljudet verkar av?

post-54989-0-01738700-1474218123_thumb.jpg

post-54989-0-11391600-1474218138_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är en accer som nu av någon anledning har blivit Windows 10 från 8..

Sedan undrar jag varför den blivit en 10? Kanske att jag måste:tvingas köpa 10an då! Funkar heller inte att starta om i felsäkert läge.

 

Tidigare har du sagt att datorn hela tiden startar i Felsäkert Läge och nu säger du att det inte går att starta i Felsäkert Läge. Lite förbryllande. Betyder det att datorn startar som den ska nu?

 

Riktigt så var det inte, den var "då" aldrig en 10a/ men om det då är så att jag plötsligt och kostnadsfritt blivit "uppgraderad" hur får jag allt att fungera då? https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10startfresh

?

 

+ Varför har jag inte behövt betala?

 

Citatet under är från din andra tråd gällande en Acer dator. Förutsätter att det är samma dator som denna tråden handlar om. Som du ser uppgraderades datorn i mars i år till Windows 10. Då var uppgraderingen gratis. Därför har du inte behövt betala. Du har alltså haft Windows 10 sedan mars utan att märka det.

 

Nu har Windows 10, version 1511, blivit uppdaterat till den senaste versionen, 1607.

 

Additional scan result of Farbar Recovery Scan Tool (x64) Version:05-03-2016 01

Ran by xx (2016-03-11 16:34:31)

Running from C:\Users\xx\Desktop

Windows 10 Home Version 1511 (X64) (2016-03-11 11:23:49)

Boot Mode: Normal

 

Att ljudet inte fungerar kan bero på att du behöver installera om drivrutinen för ljudkortet eller kanske ljudet bara är inaktiverat. Förutom ljudet, fungerar datorn nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tidigare har du sagt att datorn hela tiden startar i Felsäkert Läge och nu säger du att det inte går att starta i Felsäkert Läge. Lite förbryllande. Betyder det att datorn startar som den ska nu?

 

 

 

Citatet under är från din andra tråd gällande en Acer dator. Förutsätter att det är samma dator som denna tråden handlar om. Som du ser uppgraderades datorn i mars i år till Windows 10. Då var uppgraderingen gratis. Därför har du inte behövt betala. Du har alltså haft Windows 10 sedan mars utan att märka det.

 

Nu har Windows 10, version 1511, blivit uppdaterat till den senaste versionen, 1607.

 

 

 

Att ljudet inte fungerar kan bero på att du behöver installera om drivrutinen för ljudkortet eller kanske ljudet bara är inaktiverat. Förutom ljudet, fungerar datorn nu?

Jaha.... vilken amatör man är.... men så fort jag startar datorn startar den i felsäkert läge.. vad jag menade var att jag trodde att Cecilia menade att jag skulle självt starta datorn i felsäkert läge. Men det går inte då datorn gör detta själv dvs startar i felsäkert läge. Men detta var ju jättetrevligt att jag nu fått 10an gratis :-) Men måste få den att fungera främst genom att den ute skall starta i felsäkert läge. Så hur får jag allt fungera som förut?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå i felsäkert läge? De skärmbilder du visat är INTE tagna i felsäkert läge. I så fall skulle skärmen varit svart och texten "Felsäkert läge" skulle synas på skärmen. Det har Cecilia påpekat för dig och även hänvisat till en bild i en länk för att du skulle få se hur det kan se ut.

 

Har du gått med i Windows Insider Program förresten (utan att märka det)? Jag har också Windows 10 (men inte Home utan Pro och version 1511 )och något Windows Insider Program finns inte skrivet i mina inställningar.

 

Av dina två senaste skärmbilder hade du redan visat den första. Det verkar som att den aktivitet du försöker utföra blir gråad (eller grönad i mina ögon). Första gången du visade inställningsbilden var det Återställning som fick denna ljusare färg och andra gången var det Windows Update.

 

Bilden av Åtgärdscentret visar ett X i en röd ring framför Aktivera tjänsten Windows Säkerhetscenter och texten "Tjänsten Windows Säkerhetscenter ha
16:48"

Betyder det att tjänsten Windows Säkerhetscenter var (och är?) låst? Har du undersökt det?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mitt skrivbord har jag inte visat. Skrivbordet är svart och i vardera hörn texten felsäkert läge. I övrigt är startpanelen också borta. Så nog är fet felsäkert läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå i felsäkert läge? De skärmbilder du visat är INTE tagna i felsäkert läge. I så fall skulle skärmen varit svart och texten "Felsäkert läge" skulle synas på skärmen. Det har Cecilia påpekat för dig och även hänvisat till en bild i en länk för att du skulle få se hur det kan se ut.

Så är det inte alls. Texten felsäkert läge i hörnen visas bara på exempelvis skrivbordet. Texten visas ej på de bilder som TS visat. Jag har testat.

 

TS skriver också att han sett texten i fyra hörn. Det finns ingen anledning att misstro TS på den punkten.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Så är det inte alls. Texten felsäkert läge i hörnen visas bara på exempelvis skrivbordet. Texten visas ej på de bilder som TS visat. Jag har testat.TS skriver också att han sett texten i fyra hörn. Det finns ingen anledning att misstro TS på den punkten.LARSAS

Tack! :-) Frågan är nu hur jag får ordning på det och ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske börjar bli dags att återställa datorn med hjälp av Windows 10 på ett USB minne.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?tduid=(ff296340ff4898b91e9244b2be52e9c1)(190946)(1929402)(skim82969X1534762Xf9601688741ff62c21f8bf088e8bdc40)()

 

Det kanske fungerar att i stället montera ISO filen så att man får en virtuell spelare. Står också i länken hur det kan ske.

 

Se inlägg 5 så borde det framgå vad jag menar.

 

:Som påpekats .Spara undan viktiga filer först.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt, Dag. Jag tog för givet att du hade Skrivbordet framför dig. Felsäkert läge har jag bara varit inne i för att testa om det gick gå in i och ut ur. Det är ju litet omständligare i Windows 10 än det var i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Det kanske börjar bli dags att återställa datorn med hjälp av Windows 10 på ett USB minne.https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?tduid=(ff296340ff4898b91e9244b2be52e9c1)(190946)(1929402)(skim82969X1534762Xf9601688741ff62c21f8bf088e8bdc40)()Det kanske fungerar att i stället montera ISO filen så att man får en virtuell spelare. Står också i länken hur det kan ske.Se inlägg 5 så borde det framgå vad jag menar.:Som påpekats .Spara undan viktiga filer först.LARSAS[/

tack men då undrar jag i all enkelhet hur det kommer sig att detta skall behöva göras? Vad är skälet till att det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott. Har du fortfarande Norton installerat? Kanske det har reagerat på att det har blivit en större förändring i datorn? Prova att inaktivera Norton och starta om. Som sagt, ett långskott.

 

Annars kan jag se någon annan lösning än att göra som Larsas föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. att ljudet försvunnit hände på en jobbdator i veckan som var och efter tisdagens patch-uppdatering från Windows update.

 

Det visade sig på den datorn att andra högtalare blivit satta som standard istället för dom rätta högtalarna.

Du kan ju testa om det är så hos dig också:

 

Längst ned till höger bredvid klockan högerklicka på högtalarikonen > Uppspelningsenheter > högerklicka och inaktivera dom felande och högerklicka på dom "rätta" och sätt till standardenhet.

Den gröna bocken visar vilka som är satt som standard till att spela upp ljudet.

 

post-73434-0-55680900-1474234022.png

 

post-73434-0-96286000-1474234022_thumb.png

 

Men först kan du testa ljudet genom att markera oilka högtalare (en typ åt gången) > konfigurera > testa

post-73434-0-40285100-1474234023_thumb.png

 

[Edit] Kontrollera också så att du har volym påslaget tex. 80-85% brukar vara en bra grundinställning ut från ljudkortet ifall du har separat ljudkontroll på högtalarna. Du bara klickar på högtalarikonen.

 

Och se också till att inte ljudet är i tystat läge "mute" då skall högtalarikonen få en särskild markering som visar detta (kommer inte exakt ihåg hur den ser ut) men den skall normalt se ut som i första bilden ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott. Har du fortfarande Norton installerat? Kanske det har reagerat på att det har blivit en större förändring i datorn? Prova att inaktivera Norton och starta om. Som sagt, ett långskott.

 

Annars kan jag se någon annan lösning än att göra som Larsas föreslår.

Eller t o m avinstallera Norton, för det vore inte första gången som Norton ställt till med problem efter uppgraderingar och stora uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ju testa om det går att komma ur att datorn endast startar i felsäkert läge:

 

post-57552-0-44483900-1474267211_thumb.png

 

Kanske inte så troligt att det är orsaken till startproblemet men det är ju enkelt att kontrollera

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hela start panelen är borta och allt ser annorlunda ut. Även Norton som alltid legat nere till höger är borta.

 

1. Vill testa msconfig - men då startpanelen inte är sig lik så vet jag inte var jag skall skriva in det? Hittade - rutan var kryssad - så nu startar vi om och ser

 

2. Ska jag avinstallera Norton om detta inte funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Verkar fungera :-) dvs efter av kryssningen i msconfig - den har startat normalt. Nu dock så arbetar Norton med olika uppdateringar - så återkommer när det är klart så vi vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det står nu efter att Norton blev klar "aktivera tjänsten Windows Säkerhetscenter" ska det vara aktiverat trots Norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...