Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med windows uppgradering


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Igår ville datorn plötsligt installera Windows 10. Trots att jag inte beställt den... Hur som helst så ville datorn uppgradera och sedan startas om. Nu startas den om i felsäkert läge? Sedan kommer sidan "Hjälp för Windows" (Hjälp om Windows 10) - Hela skrivbordet ser felaktigt ut och jag startar om, stänger av etc. men hela tiden startas den i felsäkert läge.. Hur och vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har fått in Windows 10 bör du kunna backa tillbaks till din tidigare Windows-version så här:

Vänsterklicka på startknappen (Windows-flaggan i nedre vänstra hörnet) och klicka på Inställningar.

Välj Uppdatering och säkerhet.

Välj Återställning.

Där ska det gå att återställa till tidigare Windows-version.

 

Med bilder och på engelska: http://www.thewindowsclub.com/rollback-from-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Finns 2 alternativ,

 

Återställ den här datorn

 

Återgå till en tidigare version

Om du har fått in Windows 10 bör du kunna backa tillbaks till din tidigare Windows-version så här:

Vänsterklicka på startknappen (Windows-flaggan i nedre vänstra hörnet) och klicka på Inställningar.

Välj Uppdatering och säkerhet.

Välj Återställning.

Där ska det gå att återställa till tidigare Windows-version.

 

Med bilder och på engelska: http://www.thewindowsclub.com/rollback-from-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Återgå till en tidigare version" är det du ska välja.

 

Då bör du få upp "Gå tillbaks till Windows 8" (om det var det operativsystemet du hade innan du blev uppgraderad till Windows 10 av misstag. Hade du haft Windows 7, skulle du fått upp "Gå tillbaks till Windows 7")

 

Efter att du klickat på det får du upp Feedback. Det måste du ge. Du kan välja vilket alternativ du vill.

 

Exempel på Annat alternativ om du är noga med att vara ärlig: Jag uppgraderade till Windows 10 av misstag. Klickade på fel knapp.

 

När du sedan kommit tillbaks till ditt gamla operativsystem bör du högerklicka på skrivbordet > anpassa > dölj ikon (för GWX, dvs "Skaffa Windows 10"-ikonen)

 

Då bör ikonen försvinna för gott. Det gjorde den i alla fall för mig när jag hade Windows 7 och ville bli av med meddelandena om att jag kunde skaffa Windows 10. (I slutet av juli beslutade jag mig för att jag nog ville prova Windows 10 trots allt. Då tog jag bort att ikonen skulle döljas och uppgraderade till Windows 10. Men detta är en annan historia så därför har jag satt den inom parentes.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nej inget fungerar.. När den skall återställa (med alternativet att behålla filerna) händer inget annat än att jag uppmanas att sätta i en installations cd för Windows... Har ingen CD (detta är en Windows 8.1) - den startar om och sedan är det samma sak igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du upp två alternativ när du klickade på Gå tillbaks till Windows 8.1?
Återställ och behåll filerna...
Återställ till fabriksinställningarna (dvs till Windows 8 förmodligen)

 

Det står det inget om i anvisningarna i Cecilias länk.

Inte hos PC för Alla heller:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634301/avinstallera-windows-10/sida/2/aterstall-nedgradera-ta-bort-windows-10
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men att återställa till fabriksinställningarna innebär väl att jag måste ominstallera och att jag förlorar all nuv data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 10 du har nu i datorn eller inte?

Ser det ut som bilderna på sidan jag länkade till?

 

Vad står det när du väljer "Återgå till en tidigare version"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så här:

 

Av något (mystiskt ) skäl har datorn satt igång att uppdatera till Windows 10.Denna uppdatering slutade tydligen med en mindre katastrof.

 

Enligt länken i inlägg 6 så fungerar det inte då att backa tillbaks utan man måste reparera ursprungliga installationen med skiva eller exempelvis en clon.

 

Det är vad jag tror efter att försökt tolka det som skrivits.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat ur PC för Alla-artikeln, som LARSAS hänvisar till:

"Om du inte har Windows 8.1 på skiva kan du ladda ner det som en iso-avbildning för att bränna på skiva eller skapa ett usb-minne med installationsfilerna på. Instruktioner finns på sajten.

Stoppa in skivan i dvd-läsaren och gå igenom installationsproceduren. Vill du undvika att filer från Windows 10 ligger kvar och skräpar bör du formatera startskivan under installationen. Tänk på att datorn kommer vara som ny efter installationen, och särskilt om du formaterade disken eller partitionen så kommer inga av dina gamla filer finnas kvar på den."

 

Jag föreslår att du INTE formaterar startskivan under installationen utan istället plockar bort "Windows 10 filer, som ligger kvar och skräpar" efter installationen. Då kanske du får behålla dina gamla filer.

 

Bäst vore förstås om du kunde gå tillbaka till en återställningspunkt innan Windows 10 installerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu har ni tagit upp detta till en nivå jag inte förstår.. Jag kan göra om ni lär mig "steg för steg" en systemåterställning 1 vecka bakåt. Blir jag av med 10an då? Jag har ingen Cd i datorn... Det är dom LARSAS beskriver det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att göra en vanlig systemåterställning när man vill backa till en tidigare Windows-version.

 

Kan du inte ladda upp en skärmbild med t ex Skärmklippverktyget så att vi får se hur det ser ut när du väljer:

Inställningar - Uppdatering  och Säkerhet - Återställ

 

Blir ju lite lättare när vi vet hur det ser ut i din dator i stället för att gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Återgå till en tidigare version" ska återställa datorn till den version som fanns innan Windows 10 installationen. För mig fungerade det utan problem när jag en gång gick tillbaka från en nyare version av Windows 10 till en äldre version av Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

N

"Återgå till en tidigare version" ska återställa datorn till den version som fanns innan Windows 10 installationen. För mig fungerade det utan problem när jag en gång gick tillbaka från en nyare version av Windows 10 till en äldre version av Windows 10.

Men när jag trycker på den händer absolut ingenting....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men jag hade 8.1 och plötsligt fick datorn ett "eget liv" och startades om x antal gånger och är nu i ett konstant felsökert läge... när jag trycker på att återgå till en tidigare version händer absolut inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du att det är felsäkert läge eller har du bara gissat (och i så fall varför)?

I felsäkert läge brukar det stå att det är felsäkert läge i alla fyra hörnen, som denna bild visar: http://www.tenforums.com/attachments/tutorials/32096d1439840168-safe-mode-start-windows-10-a-windows_10_safe_mode.png

 

Hur länge har du väntat efter att du har tryckt på "Kom igång"?

Vänta ett par timmar för säkerhets skull.

 

Om du inte har startat i felsäkert läge så gör det: http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html

och försök återställa därifrån.

 

Om det inte fungerar kan du testa med att i stället välja "Avancerad start" enligt bilden i inlägg 13 och när datorn visar skärmbilden "Advanced Startup Options" (eller vad den svenska översättningen är), väljer du Troubleshoot -> Advanced options -> See more recovery options -> Go back to previous version (om "Go back to previous version" visas på något av de tidigare skärmbilderna väljer du det på en gång).

 

 

Innan du gör något mer bör du säkerhetskopiera alla viktiga filer som inte redan är säkerhetskopierade utifall att Windows-installationen slutar att fungera och du måste ominstallera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det går inte att göra en vanlig systemåterställning när man vill backa till en tidigare Windows-version.

 

Kan du inte ladda upp en skärmbild med t ex Skärmklippverktyget så att vi får se hur det ser ut när du väljer:

Inställningar - Uppdatering och Säkerhet - Återställ

 

Blir ju lite lättare när vi vet hur det ser ut i din dator i stället för att gissa.

Laddat upp bild....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Vet du att det är felsäkert läge eller har du bara gissat (och i så fall varför)?

I felsäkert läge brukar det stå att det är felsäkert läge i alla fyra hörnen, som denna bild visar: http://www.tenforums.com/attachments/tutorials/32096d1439840168-safe-mode-start-windows-10-a-windows_10_safe_mode.png

 

Hur länge har du väntat efter att du har tryckt på "Kom igång"?

Vänta ett par timmar för säkerhets skull.

 

Om du inte har startat i felsäkert läge så gör det: http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html

och försök återställa därifrån.

 

Om det inte fungerar kan du testa med att i stället välja "Avancerad start" enligt bilden i inlägg 13 och när datorn visar skärmbilden "Advanced Startup Options" (eller vad den svenska översättningen är), väljer du Troubleshoot -> Advanced options -> See more recovery options -> Go back to previous version (om "Go back to previous version" visas på något av de tidigare skärmbilderna väljer du det på en gång).

 

 

Innan du gör något mer bör du säkerhetskopiera alla viktiga filer som inte redan är säkerhetskopierade utifall att Windows-installationen slutar att fungera och du måste ominstallera Windows.

Alla 4 hörnen har felsäkert läge. Men jag börjar då med att återställa och väntar ett par timmar. Ska jag starta om efter ett par timmar?

Men hur vet vi att det är 10 an jag "fått"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet vi att det är 10 an jag "fått"?

Inställningar-----System...-----Om

 

Vilken: Utgåva , Version och OSversion ?

 

Det här är inte den dator som du tidigare sagt har Windows 10 installerat utan kanske VAIO n som du också haft en tråd om ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Inställningar-----System...-----Om

 

Vilken: Utgåva , Version och OSversion ?

 

Det här är inte den dator som du tidigare sagt har Windows 10 installerat utan kanske VAIO n som du också haft en tråd om ?

 

LARSAS

Nej det är en accer som nu av någon anledning har blivit Windows 10 från 8..

Sedan undrar jag varför den blivit en 10? Kanske att jag måste:tvingas köpa 10an då! Funkar heller inte att starta om i felsäkert läge.

post-54989-0-29159700-1474209676_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är en accer som nu av någon anledning har blivit Windows 10 från 8..

Sedan undrar jag varför den blivit en 10? Kanske att jag måste:tvingas köpa 10an då! Funkar heller inte att starta om i felsäkert läge.

Datorn har ju nu den senaste versionen av Windows 10.

 

I den här tråden:

 

//eforum.idg.se/topic/351360-datorn-beter-sig-märkligt/

 

har du ju problem med en Acer med Windows 10.

 

Kan det inte vara så att den datorn nu har uppgraderats till senaste versionen av Windows 10.

 

Det tar rätt lång tid att få den uppgraderingen gjord.

 

Det är mer logiskt än att den helt plötsligt uppgraderas från Windows 8.1

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med LARSAS.

Från din skärmbild:

Windows 10
Aspire ES-721

Organisation WORKGROUP
Anslut till arbetsplats eller skola
Utgåva Windows 10 Home
Version 1607
OS-version 14393.0
(Produkt ID ...)

Processor AMD A8-6410 APU with AMD Radeon R5

Graphics 2.00 GHz
Installerat RAM-minne 8.00 GB (6,96 GB går att använda)
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Datorn har ju nu den senaste versionen av Windows 10.I den här tråden://eforum.idg.se/topic/351360-datorn-beter-sig-märkligt/har du ju problem med en Acer med Windows 10.Kan det inte vara så att den datorn nu har uppgraderats till senaste versionen av Windows 10.Det tar rätt lång tid att få den uppgraderingen gjord.Det är mer logiskt än att den helt plötsligt uppgraderas från Windows 8.1LARSAS

Riktigt så var det inte, den var "då" aldrig en 10a/ men om det då är så att jag plötsligt och kostnadsfritt blivit "uppgraderad" hur får jag allt att fungera då? https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10startfresh

?

 

+ Varför har jag inte behövt betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...