Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 borta efter garantireparation


C G Jönsson

Rekommendera Poster

Köpt en dator med W8 och graderade upp till W10 när detta blev tillgängligt. För en månad sedan kraschade datorn och en garantreparation utfördes via märkesrepresentanten (ASUS). Efter reparationen, byte av moderkort och hårddisk bl a., återfick jag datorn pigg och frisk med ett undantag med W8. Verkstaden och ASUS säger att vid garantireparation där man inte kan bevara datorns innehåll sker återställning till inköpstillfällets status. Måste jag nu köpa W10 trots att jag tidigare gjort en gratisinstallation? Någon som vet något sätt att lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det som komplicerar i detta fall är det faktum att moderkort och hårddisk har bytts och vid en uppgradering till Windows 10 så kommer Microsofts aktiveringsserver antagligen inte "känna igen" datorn om jag har förstått det förfarande som Microsoft har när det gäller att skapa ett unikt ID för datorer vid aktivering. Jag skulle nog i detta fall ta kontakt med Microsoft och fråga. Risken finns förstås att du åker på att betala för en uppgradering vilket torde innebära ca 1000 kr.

 

Det skadar väl inte att prova att uppgradera enligt Melins inlägg, skulle det inte gå att aktivera utan att du måste betala en uppgradering så kan du alltid göra en roll-back på installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som komplicerar i detta fall är det faktum att moderkort och hårddisk har bytts och vid en uppgradering till Windows 10 så kommer Microsofts aktiveringsserver antagligen inte "känna igen" datorn om jag har förstått det förfarande som Microsoft har när det gäller att skapa ett unikt ID för datorer vid aktivering. Jag skulle nog i detta fall ta kontakt med Microsoft och fråga. Risken finns förstås att du åker på att betala för en uppgradering vilket torde innebära ca 1000 kr.

 

Det skadar väl inte att prova att uppgradera enligt Melins inlägg, skulle det inte gå att aktivera utan att du måste betala en uppgradering så kan du alltid göra en roll-back på installationen.

Har just pratat med Microsoft och de svarar precis som du säger. Efter fabriksåterställning är loppet kört, så jag får väl bita i de sura äpplet och betala för W10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att Microsofts support fortfarande inte har samma utbildning/kunskaper.

 

Uppgraderade själv ena stationära för knappt en månad sedan, bytte mer än halva datorn, och fick direkt problem med att operativet 10:an inte ville bli aktiverad, ringde också supporten, och den killen jag pratade med sa, att idag i och med introduktionen av Windows 10, så har dom ändrat lite/lättat upp gällande aktiveringen, funktionen av produktnyckel.

 

Produktnyckeln är INTE längre knuten till Moderkortet, utan är idag knuten till ens Microsoft-konto, jag frågade flera ggr om han "supportkillen" kunde bekräfta detta, och han svarade ja flera gånger. Då frågade jag om man t.ex byter moderkort, processor och kanske hdd, kan man då använda sin gamla produktnyckel som man hade innan uppgraderingen, inga problem sa han, syns bara nyckel på ens konto, så han sa direkt att dom vill att man använde sitt Microsoft-konto när man loggar in i sitt Windows, då är det lätt för supporten att se så rätt produktnyckel är knuten till kontot, och man kan lättare få rätt hjälp.

 

I mitt fall, så fick jag använda min gamla produktnyckel som jag hade innan jag uppgraderade, den är till Windows 7 Ultimate, då snurrade allt igång, och Windows 10 Pro fungerar utmärkt sen dess, innan vi bröt samtalet så kollande han så den rätta nyckeln fanns registrerad på mitt konto.

 

Så jag frågar dig därför C G Jönsson, har du testat att knappa in din Windows 8 nyckel?

Men jag tycker det är märkligt att deras support svarar på så olika sätt, men Microsoft har ju skrivit på sina sidor att denna ändring skulle ske i samband med lanseringen av Microsoft 10, så ser inte att det inte skulle stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en utförlig information. Problemet är att jag slarvat bort produktnyckeln, fanns antagligen på kartongen som datorn levererades i. Får väl idet fallet skylla mig själv.

Hälsningar   Gunnar (C G Jönsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en utförlig information. Problemet är att jag slarvat bort produktnyckeln, fanns antagligen på kartongen som datorn levererades i. Får väl idet fallet skylla mig själv.

Hälsningar   Gunnar (C G Jönsson)

Om du köpte din dator med Windows 8 förinstallerad ligger licensnyckeln med stor sannolikhet i BIOS.

Det betyder att du har licensnyckeln tillgänglig permanent.

 

Hämta Windows 10 på nedanstående länk med hjälp av "Verktyget" som Microsoft har och du får i länken.

Bränn Windows 10 på en DVD eller skapa ett startbar USB-enhet.

 

Börja installationen.

Får du ingen fråga om licensnyckel vid installation betyder det att Windows 10 använder sig av licensnyckeln som sannolikt ligger i BIOS i din dator.

 

Fungerar det inte behöver du kanske hämta Windows 8 istället.

 

Här är länk till Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Här kan du hämta Windows 8.1 på liknande sätt som med Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpte din dator med Windows 8 förinstallerad ligger licensnyckeln med stor sannolikhet i BIOS.

Det betyder att du har licensnyckeln tillgänglig permanent.

 

Hämta Windows 10 på nedanstående länk med hjälp av "Verktyget" som Microsoft har och du får i länken.

Bränn Windows 10 på en DVD eller skapa ett startbar USB-enhet.

 

Börja installationen.

Får du ingen fråga om licensnyckel vid installation betyder det att Windows 10 använder sig av licensnyckeln som sannolikt ligger i BIOS i din dator.

 

Fungerar det inte behöver du kanske hämta Windows 8 istället.

 

Här är länk till Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Här kan du hämta Windows 8.1 på liknande sätt som med Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

Detta var tydligen lösningen. Klickade på länken och startade nedladdningen, ingen fråga om produktnyckel. Hämtade hem W10 och installationen startade. Nu kom nästa problem, efter första omstarten avbröts installationen efter en stund och datorn återställdes till läget före nedladdningen. I en meddelande ruta följande: FIRST_BOOT med fel under åtgärder SYSPREP samt felkod 0Xc1900101-0X30018 som jag inte lyckas uttolka. Tillbaka till ruta ett !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var tydligen lösningen. Klickade på länken och startade nedladdningen, ingen fråga om produktnyckel. Hämtade hem W10 och installationen startade. Nu kom nästa problem, efter första omstarten avbröts installationen efter en stund och datorn återställdes till läget före nedladdningen. I en meddelande ruta följande: FIRST_BOOT med fel under åtgärder SYSPREP samt felkod 0Xc1900101-0X30018 som jag inte lyckas uttolka. Tillbaka till ruta ett !

Om jag tolkar ditt svar korrekt skapade du inte en DVD eller USB-enhet med Windows 10 på. Om jag tolkar ditt svar korrekt så började du installationen av Windows 10 i din nuvarande installation.

 

Utifall jag tolkar dig rätt föreslår jag att du skapar en DVD eller startbart USB-minne med hjälp av verktyget. Därifrån startar du datorn och installerar Windows 10/8 (vilket du nu vill installera). Du väljer "Avancerat" för att kunna formatera disken innan installation så du får en så kallad "ren" installation.

 

Har jag tolkat ditt svar korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helt riktigt. Jag får försöka följa ditt förslag. Som du kanske förstår är min datakunskap lite begränsad, vilket är lite hämmande. Men friskt vågat så blir det kanske vinst i slutändan. Tack för dina ansträngningar att vägleda mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar ditt svar att du har Windows 8 i datorn idag.

Om så är fallet, gör så här innan du påbörjar en ominstallation av datorn:

 

Hämta Belarc Advisor här:

 

http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe

 

Installera och kör programmet.

 

När installationen är klar och du kör programmet kommer det att skapa ett dokument som visar datormodell, hårdvara, serienummer på moderkort/dator samt även licensnyckel för Windows 8 (om det är Windows 8 du kör just nu).

Informationen öppnas i din internetläsare som du valt som standardläsare.

 

Spara informationen du får, bl.a. licensnyckeln för Windows 8. Uppge inte licensnyckeln till någon utomstående då den kan missbrukas utan håll den för dig själv.

Uppge dock gärna datormodellen som du får upplysningar om. Det hjälper oss här att hjälpa dig att visa hur du skall starta upp datorn från DVD eller USB-enheten.

 

Du kommer att få den hjälp vi kan ge dig, så långt det går.

Att du har begränsade datorkunskaper kommer att innebära att vi kanske blir extra detaljerade för att du inte skall göra något fel.

 

En sak till, spara allt du inte vill bli av med, om du samlat på dig sådant sedan reparationen. En "ren" installation av Windows 10 kommer att radera allt som finns på din disk i datorn.

 

Vad du också kan göra är att skapa en avbild av din nuvarande installation, utifall installation av Windows 10 inte fungerar.

Vet du inte hur du skapar en avbild, återkom så får du information om det.

 

Men först, återkom med vilken Windows-version du har idag samt datorn modell, som du får fram med hjälp av Belarc Advisor.

 

Vänligast

Åge

 

 

Redigering är korrigering av grammatik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar ditt svar att du har Windows 8 i datorn idag.

Om så är fallet, gör så här innan du påbörjar en ominstallation av datorn:

 

Hämta Belarc Advisor här:

 

http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe

 

Installera och kör programmet.

 

När installationen är klar och du kör programmet kommer det att skapa ett dokument som visar datormodell, hårdvara, serienummer på moderkort/dator samt även licensnyckel för Windows 8 (om det är Windows 8 du kör just nu).

Informationen öppnas i din internetläsare som du valt som standardläsare.

 

Spara informationen du får, bl.a. licensnyckeln för Windows 8. Uppge inte licensnyckeln till någon utomstående då den kan missbrukas utan håll den för dig själv.

Uppge dock gärna datormodellen som du får upplysningar om. Det hjälper oss här att hjälpa dig att visa hur du skall starta upp datorn från DVD eller USB-enheten.

 

Du kommer att få den hjälp vi kan ge dig, så långt det går.

Att du har begränsade datorkunskaper kommer att innebära att vi kanske blir extra detaljerade för att du inte skall göra något fel.

 

En sak till, spara allt du inte vill bli av med, om du samlat på dig sådant sedan reparationen. En "ren" installation av Windows 10 kommer att radera allt som finns på din disk i datorn.

 

Vad du också kan göra är att skapa en avbild av din nuvarande installation, utifall installation av Windows 10 inte fungerar.

Vet du inte hur du skapar en avbild, återkom så får du information om det.

 

Men först, återkom med vilken Windows-version du har idag samt datorn modell, som du får fram med hjälp av Belarc Advisor.

 

Vänligast

Åge

 

 

Redigering är korrigering av grammatik

 

Jag tolkar ditt svar att du har Windows 8 i datorn idag.

Om så är fallet, gör så här innan du påbörjar en ominstallation av datorn:

 

Hämta Belarc Advisor här:

 

http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe

 

Installera och kör programmet.

 

När installationen är klar och du kör programmet kommer det att skapa ett dokument som visar datormodell, hårdvara, serienummer på moderkort/dator samt även licensnyckel för Windows 8 (om det är Windows 8 du kör just nu).

Informationen öppnas i din internetläsare som du valt som standardläsare.

 

Spara informationen du får, bl.a. licensnyckeln för Windows 8. Uppge inte licensnyckeln till någon utomstående då den kan missbrukas utan håll den för dig själv.

Uppge dock gärna datormodellen som du får upplysningar om. Det hjälper oss här att hjälpa dig att visa hur du skall starta upp datorn från DVD eller USB-enheten.

 

Du kommer att få den hjälp vi kan ge dig, så långt det går.

Att du har begränsade datorkunskaper kommer att innebära att vi kanske blir extra detaljerade för att du inte skall göra något fel.

 

En sak till, spara allt du inte vill bli av med, om du samlat på dig sådant sedan reparationen. En "ren" installation av Windows 10 kommer att radera allt som finns på din disk i datorn.

 

Vad du också kan göra är att skapa en avbild av din nuvarande installation, utifall installation av Windows 10 inte fungerar.

Vet du inte hur du skapar en avbild, återkom så får du information om det.

 

Men först, återkom med vilken Windows-version du har idag samt datorn modell, som du får fram med hjälp av Belarc Advisor.

 

Vänligast

Åge

 

 

Redigering är korrigering av grammatik

 

Problemet är löst! Det visade sig att vid reparationen hade man lagt in den version av W8 som gällde i november 2014, alltså när datorn köptes. Efter nedladdning av ca 250 uppdateringar hade jag dagens W8.1 Nu gick det ganska enkelt att också ladda in W10 home. Allt detta tog åtskilliga timmar att fixa till. Vad som är trist är att Microsofts support inte är bättre uppdaterad utan påstår att tyvärr loppet är kört.

Utan Er alla hjälpsamma Eforum-medlemmar och då speciellt Åge hade det här inte gått vägen.

Vänliga hälsningar från en tacksam Gunnar (C G Jönsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det löste sig till slut!  :thumbsup:

 

Om du i framtiden skall installera om Windows på datorn, skapa då ett startbart media, DVD eller USB, som du kan använda. Då behöver du inte gå omvägen via Windows 8 - Windows 8.1 till Windows 10.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia 

Ursäkta dröjsmål med svaret, men jag har varit bortrest.

 

Länken tror jag att jag hittade här i forumet någon gång, men sedan googlade jag på detta och kom till Microsofts hemsida där jag har för mig att jag tog den länken???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia 

Ursäkta dröjsmål med svaret, men jag har varit bortrest.

 

Länken tror jag att jag hittade här i forumet någon gång, men sedan googlade jag på detta och kom till Microsofts hemsida där jag har för mig att jag tog den länken???

Hej Pelle Penna!

 

Inget att be om ursäkt för och utmärkt att det skedde av misstag :)

 

Kan du pröva igen och se om du får en lång länk med ett tuid eller den korta länk som nu står 6?

Det vore bra för oss att veta hur det kommer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...