Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows Live Mail 2012


Jenkan86

Rekommendera Poster

Hejsan allihopa!

 

Just nu när min mail är viktigare än någonsin, så har jag plötsligt fått stora problem med den.

 

En dag fick jag plötsligt felmeddelanden på min dator att det inte gick att skicka mail. Efter ett mindre lyckat samtal med windows support, så kan jag visserligen maila från datorn, men den synkar inte längre med iPad & iPhone.

Dessutom har jag fått massvis med mappar på alla enheter

Så här är det på min iPad:

-Inkorg

-VIP

-Flaggat

-Oläst

Brevlådor:

-Utkast

-Skickat

-Skräp

-Papperskorg

 

men nu också:

-Arkiv

-Deleted

-Deleted Items

-Junk

-Sent

-Sent Items

-Skräppost

-Utkorg

 

Mailen är en outlook.com

 

Otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, kan man inte använda Live Mail längre??

 

Det är så konstigt för att inkorgen verkar synkas och fungera..

Om jag däremot skriver ett mail på t.ex. iPad, så dyker inte det mailet upp i "skickat" i Windows Live Mail....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan fortfarande mejla både till och från WLM 12. Däremot är det nog så att den inte längre synkar med iPad & iPhone. (Jag har varken iPad eller iPhone.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja testa Windows 10 E-post appen, men det händer ingenting när jag klickar på den.... Eller är Thunderbird bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingenting om synkning med iPad eller iPhone men här bekräftas att man fortfarande kan använda Windows Live Mail med servertypen POP, (som jag använder till min WLM med tele2.se-adress):

https://www.theguardian.com/technology/askjack/2016/aug/11/can-i-still-use-windows-mail-and-windows-live-mail

 

Vad tusan... Supporten bad mig ändra till IMAP :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte för några veckor sedan lägga in en outlook.com-adress som IMAP i WLM och det gick inte pga något felmeddelande, med Mozilla Thunderbird fungerade det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med att klicka på e-post appen men denna mapp verkar bara vara till för att föra över ett annat konto till och har man väl börjat använda appen kan man inte längre använda WLM. Thunderbird är bättre.

 

Var det en support från din internetleverantör som bad dig ändra till IMAP? För tele2 är det POP som gäller i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med att klicka på e-post appen men denna mapp verkar bara vara till för att föra över ett annat konto till och har man väl börjat använda appen kan man inte längre använda WLM. Thunderbird är bättre.

 

Var det en support från din internetleverantör som bad dig ändra till IMAP? För tele2 är det POP som gäller i alla fall.

Nej, det var supporten på Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för sorts adress? Jag menar är det en adress kopplad till din internetleverantör och i så fall vilken? Alla har ju inte tele2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressen är alltså inte kopplad till din internetleverantör. Då ska det nog vara POP med hänvisning till vad Tune skrev härovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha bra synkronisering mellan flera datorer och mobiler brukar det fungera enklast med IMAP eftersom varje enhet då speglar det som finns på servern. Ett mejlprogram i en dator som använder POP jobbar mot lokala kopior och då kan man få problem med synkroniseringen mot servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha bra synkronisering mellan flera datorer och mobiler brukar det fungera enklast med IMAP eftersom varje enhet då speglar det som finns på servern. Ett mejlprogram i en dator som använder POP jobbar mot lokala kopior och då kan man få problem med synkroniseringen mot servern.

Okej... så det är alltså IMAP som gäller? (har det inställt på POP när jag kollar inställningarna på outlook.com-sidan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar alla moderatorer och alla andra Eforummedlemmar som använder det, och det är många, kommer svaret att bli ett obetingat Ja, det är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner Thunderbird, men den synkar inte heller "skickat"... Det finns några mail, men inga mail från idag.

Inkorgen fungerar ( liksom på windows live mail)...

 

Någon som har fler tankar om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du skickat emailen WLM på datorn eller Thunderbird?

 

Det är ett vanligt problem, jag har samma problem med Microsoft Outlook och det beror på att mailprogrammet lägger skickade email i en lokal mapp istället för en mapp som synkas via IMAP. Jag har löst det i Outlook med en regel som flyttar eller kopierar skickade email till Sent-mappen som är den mapp som synkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju fått massa nya mappar som jag skrev först.

Nu upptäckte att jag att dom mail som dyker upp under "skickat" i både Windows live mail @ Thunderbird, är de som i ipaden ligger under "sent" och inte under "skickat"..

Alltså verkar inte "skickat" synkas...

Den där mappen sent dök upp efter att windowssupporten var igång...

 

Hoppas jag inte blir rörig nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tune, du är ju kanon!!!!

Jo, dom fanns i ena sent-mappen i Windows Live Mail!

 

Jag har testat att skicka från min iPad och dom dyker ny även upp i WLM och iPhone. :)

 

I ipad och iPhone: ligger dom i Skickat, inte Sent.

Dator: ligger dom i den ena Sent mappen

 

- Varför är det så och varför har jag fått så många nya mappar?

- När jag loggar in på outlook.com, ska det vara inställt på IMAP alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...