Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera windows xp eller 98 som sekundärt operativssystem


hehehe

Rekommendera Poster

Hej!


Jag skulle behöva hjälp med att installera windows xp, som mitt andra operativsystem på min dator

(Har windows 10)

 

Hur gör man det?


 

Kan man installera windows 98, på en dator med windows 10?

 

Kan man ha 3 operativssystem på samma dator?

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera Windows 98 separat och bredvid Windows 10 i en modern dator kan nog vara svårt att få till med drivrutiner men virtuellt som mbgtmari föreslår brukar gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Vill du använda flera operativsystem parallellt med Windows 10 så _ska_ dessa gamla operativsystem installeras först i rätt ordning äldre till nyare. Vill du ha t.ex. Windows 98, Windows XP och Windows 10 på samma dator så får du installera (på separata partitioner) i ordning: 98, XP och sist 10:an.

 

Fast för att vara helt ärlig.... VirtualBox från Oracle (eller motsvarande av andra fabrikat) är det verktyg du hellre vill jobba med. Det finns ingen som helst anledning numera att hålla på med multiboot som bara ger en massa merarbete. Undantag finns förstås från min åsikt, men inte om man bara vill ha något att leka med/testa osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en hyfsat modern datorn så har den UEFI, vilket varken XP eller 98 har stöd för, så man måste i så fall ändra i BIOS-inställningarna att boota i Legacy mode. Tyvärr försämrar det för Win10 som är byggt för att använda funktionerna i UEFI. 

 

Men jag hade gjort som andra föreslår och köra dessa gamla OS som virtuella system istället. Vad är det som gör att du måste boota på dessa gamla system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...