Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Aspire E1-572-trög uppstart


Mållgan

Rekommendera Poster

Det du föreslår i en annan tråd är att köra programmet "LikeNEWPC". För Windows 8-datorer, som min aktuella dator är, finns en betaversion av programmet tillgänglig med följande upplysning:

 

"This is a BETA release so use at your own risk! Currently works for XP, Vista & Windows 7. Windows 8 & 10 Available in May."

 

Låter inte så kul.

 

Vad säger Cecilia m fl om det programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En avslutande rapport med lyckligt slut (tror jag).

Jag avinstallerade AVG Antivirusprogrammet och installerade Eset Nod32 Antivirus (en gratisversion som får användas 30 dagar). När jag installerade Eset upptäckte Eset att AVG också var installerat varför jag beställde att Eset skulle avinstallera AVG, vilket inte var så klokt ur min analys- och slutsatssynpunkt.

Sedan lät jag Eset göra en virussökning av hela C-disken och då upptäckte och rapporterade Eset 11 st suspekta filer av Mobigenietypen. Se bilaga. Programmet tog bort dessa filer.

Därefter startade jag datorn och nu var det som en ny dator. Aceruppstarten tog ca 30 sekunder innan Windows-"Välkommen" kom upp och sedan tog det ytterligare ca 30 sekunder innan datorn var körklar. Totalt ca 1 minut eller kanske något längre.

Knepigt dock att jag inte återstarade datorn efter att ha avinstallerat AVG, dvs innan jag installerade Eset, eftersom jag nu inte är säker på om det var AVG som fördröjde uppstarten eller Mobigeniefilerna. Eftersom jag har haft AVG installerat under minst ett år och fördröjningen av datorstarten insträffat för kanske några veckor sedan, ser det ju ut som att det inte var AVG som sinkade starten. Men, nu är det frid och fröjd således.

Tack för alla synpunkter.

post-63909-0-48236400-1473250862_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ingenting hindrar ju att du provar Eset Nod32 antivirus. Tidigare var ju det programmet känt för att vara resurssnålt och det kanske det fortfarande är.

 

Eftersom du ju har CCleaner föreslår jag att du där klickar på Registry och skannar efter "issues". Förmodligen finns det kvar några ogiltiga referenser till AVG och kanske även till mobogenie som mår bra av att tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:huh: Jahapp Ni kom fram till det jag skrev tidigare - uppstart ca en minut - Du skulle ha fått allt detta korrigerat med det jg sade direkt på första gången och skulle oxå ha rekommenderat dig att:

-vänligen avinstallera sådant du ej behöver)

o jg skulle oxå kunnat direkt ha sagt eg att kasta ut AVG +ESET +CCleaner +annat du inte behöver/änvänder dig av(även oxå övriga funktioner inom Windows).

 

Blev ju avbruten av en viss person härinne...

 

Enklast för små äldre Datorer/LapToppar är följande, Gäller alla Windows versioner, även Win10 så prompta mig inte om detta,fotnot den röda texten.

(det jg föreslår nu är gratis versioner +en ren installation):

-Installera ditt OS...

-Uppdatera datorns Windows+hårdvarudrivrutiner före du ens installera ngt annat i den.

(Låt den sitta uppkopplad på nätet i några timmar så den får göra all det där.)

-IOBIT´s hela serie/suite, senare avinstallera Booster då allt är under kontroll/efter den har hittat alla drivrutiner och

-Game Booster är eg onödig om du bara skall sitta o spela PacMan

-Protected Folder kan ju vara bra om du har ngt speciellt du vill ha säkert.

(Men sådant brukar jg ha på externa HDD o tas fram vid behov.)

-Ladda ner antivirus fr MS(gratis). 

Surfa säkert o ha kul  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En avslutande rapport med lyckligt slut (tror jag).

Jag avinstallerade AVG Antivirusprogrammet och installerade Eset Nod32 Antivirus (en gratisversion som får användas 30 dagar). När jag installerade Eset upptäckte Eset att AVG också var installerat varför jag beställde att Eset skulle avinstallera AVG, vilket inte var så klokt ur min analys- och slutsatssynpunkt.

Sedan lät jag Eset göra en virussökning av hela C-disken och då upptäckte och rapporterade Eset 11 st suspekta filer av Mobigenietypen. Se bilaga. Programmet tog bort dessa filer.

Därefter startade jag datorn och nu var det som en ny dator. Aceruppstarten tog ca 30 sekunder innan Windows-"Välkommen" kom upp och sedan tog det ytterligare ca 30 sekunder innan datorn var körklar. Totalt ca 1 minut eller kanske något längre.

Knepigt dock att jag inte återstarade datorn efter att ha avinstallerat AVG, dvs innan jag installerade Eset, eftersom jag nu inte är säker på om det var AVG som fördröjde uppstarten eller Mobigeniefilerna. Eftersom jag har haft AVG installerat under minst ett år och fördröjningen av datorstarten insträffat för kanske några veckor sedan, ser det ju ut som att det inte var AVG som sinkade starten. Men, nu är det frid och fröjd således.

Tack för alla synpunkter.

Det är viktigt att starta om datorn efter att ha avinstallerat ett antivirusprogram så att drivrutiner mm kan tas bort. Du bör även köra AVG Remover för att ta bort allt av AVG.

 

Enligt bilden så hittades en Mobigenie-fil i AdwCleaners karantän och där kan den absolut inte påverka datorn. Kan ju inte uttala mig om alla låg i karantänen men det går inte att se några Mobigenie-filer eller -registerposter i FRST-loggarna i alla fall.

 

Du bör avinstallera AdwCleaner, och därmed ta bort karantän-mappen, genom att starta programmet och klicka på Uninstall-knappen. Om du inte har kvar själva programmet längre så ladda ner det på nytt.

 

Det kom kanske någon AVG-uppdatering för några veckor sen eller det var installation eller uppdatering av alla dina andra säkerhetsproblem som orsakade en konflikt med AVG och därmed uppstartsproblem.

 

Esets antivirusprogram var tidigare känt för att vara resurssnålt, men tyvärr verkar det inte längre leva upp till sitt rykte enligt de tester som görs: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (o)roade mig med att titta in i Systemstartinställningarna och ändrade från att en processor ska vara inblandad till två. Men hur är det med inställningen av hur mycket RAM som ska anges?  Det är inställt på "högsta mängd minne" men 256 MB är angivet. Men hur ska inställningarna lämpligen vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (o)roade mig med att titta in i Systemstartinställningarna och ändrade från att en processor ska vara inblandad till två. Men hur är det med inställningen av hur mycket RAM som ska anges?  Det är inställt på "högsta mängd minne" men 256 MB är angivet. Men hur ska inställningarna lämpligen vara?

 

Att ange 2 processorer är meningslöst, eftersom du bara har en processor. Bocka ur rutan, så kommer Windows att använda processorns fulla kapacitet.

 

Detsamma gäller för minnen. Avmarkera rutan med "högsta mängd minne". Som det är nu har du bara 256 MB minne tillgängligt för systemstart.

 

Glömde en sak. Sätt minne till 0 och avmarkera. (0 = obegränsat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu ska jag följa hustruns råd att inte pula mer med datorn, åtminstone inte för närvarande är det bäst att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...