Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Aspire E1-572-trög uppstart


Mållgan

Rekommendera Poster

Hustruns Acer-laptop är sedan en tid tillbaka seg i uppstarten, 3-4 minuter innan Windows 8 är färdigladdat och datorn kan användas. När det väl är klart är det inget fel på rappheten. Datorn har hyfsat innehåll för hennes behov, bl a internminne 8 GB. I Autostartmenyn har jag inaktiverat det jag tror kan/bör inaktiveras.

 

Nu har jag kört Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och resultatet bifogas. Tacksam för iakttagelser.

Addition.txt

FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lång tid från det att datorn startas tills lås/inloggningsskärmen visas eller är det från att inloggningen görs tills skrivbordet är framme som tar tid?

 

En sak som kan ta tid under den första delen av uppstarten är att det är problem med tre enheter/drivrutiner:

 

ame: Bluetooth Audio Device
Description: Bluetooth Audio Device
Class Guid: {4d36e96c-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Manufacturer: Qualcomm Atheros Communications
Service: BTATH_A2DP
Problem: : This device cannot start. (Code10)
Resolution: Device failed to start. Click "Update Driver" to update the drivers for this device.
On the "General Properties" tab of the device, click "Troubleshoot" to start the troubleshooting wizard.

Name: Virtual Bluetooth Support (Include Audio)
Description: Virtual Bluetooth Support (Include Audio)
Class Guid: {c7c038ad-1f2d-44d4-b2fe-d912be20e6d5}
Manufacturer: Qualcomm Atheros Communications
Service: AthBTPort
Problem: : This device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)
Resolution: Update the driver

Name: Bluetooth LWFLT Device
Description: Bluetooth LWFLT Device
Class Guid: {c7c038ad-1f2d-44d4-b2fe-d912be20e6d5}
Manufacturer: Qualcomm Atheros Communications
Service: BTATH_LWFLT
Problem: : This device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)
Resolution: Update the driver
 

Används Bluetooth och fungerar det?

 

Att ha så många säkerhetsprogram kan också slöa ner datorn. Dessa säkerhetsrelaterade drivrutiner körs igång i datorn:

 

S0 Avgboota; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgboota.sys [21632 2016-01-07] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R1 Avgdiska; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgdiska.sys [163072 2016-05-13] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R1 AVGIDSDriver; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgidsdrivera.sys [314112 2016-06-30] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R0 AVGIDSHA; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgidsha.sys [261376 2016-06-01] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R1 Avgldx64; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgldx64.sys [260352 2016-06-01] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R0 Avgloga; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgloga.sys [360736 2016-02-16] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R0 Avgmfx64; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgmfx64.sys [261888 2016-07-19] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R0 Avgrkx64; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgrkx64.sys [52992 2016-06-01] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R0 Avguniva; C:\Windows\System32\DRIVERS\avguniva.sys [77056 2016-06-20] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R1 Avgwfpa; C:\Windows\system32\DRIVERS\avgwfpa.sys [313088 2016-07-20] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)
R3 MBAMSwissArmy; C:\Windows\system32\drivers\MBAMSwissArmy.sys [192216 2016-09-05] (Malwarebytes)
R1 SASDIFSV; C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SASDIFSV64.SYS [14928 2011-07-22] (SUPERAdBlocker.com and SUPERAntiSpyware.com)
R1 SASKUTIL; C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SASKUTIL64.SYS [12368 2011-07-12] (SUPERAdBlocker.com and SUPERAntiSpyware.com)
R1 Vsdatant; C:\Windows\System32\drivers\vsdatant.sys [462304 2016-03-24] (Check Point Software Technologies Ltd.)

Bestäm dig för en komplettering till AVG, inte tre som nu, MBAM, Spybot S&D och SuperAntiSpyware. Pröva vid behov om uppstarten går snabbare om du dessutom avinstallerar ZoneAlarm, för den skyddar inte särskilt bra i alla fall.

 

Task: {3ADE68DE-86DB-42F7-8959-CBEC39AD735B} - System32\Tasks\Norton 360\Norton Error Processor => C:\Program Files (x86)\Norton 360\Engine\21.5.0.19\SymErr.exe
Det finns en rest av Norton kvar, se om den försvinner med Norton Removal Tool.

 

Det finns, som jag ser det, ingen anledning att ha dessa program installerade jämt:

Smart Defrag 5
Advanced SystemCare 10
IObit Uninstaller
Revo Uninstaller
Defragmentering klarar Windows av tillräckligt bra på egen hand och de tre andra kan man installera just när de behövs, vilket ju är sällan.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte det jg oxå(se ovan)...

 

Du ....

(Mållgan) har flere program som eg gör samma sak... Bliir lite för många "lager på lager" i din "tårta" => den orkar inte med allt... 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Men program, som är installerade MEN som inte startas vid datorns start till följd av att de är inaktiverade i autostart samt i programmets inställningar? Påverkar det uppstarttiden?
Cecilia: det som tar tid är inledningen när Acerbilden är på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Men program, som är installerade MEN som inte startas vid datorns start till följd av att de är inaktiverade i autostart samt i programmets inställningar? Skallar det uppstarten av Windows?

Cecilia: det som tar tid är inledningen när Acerbilden är på skärmen.

Fastän program är "inte på" så kan de ändå nöta på datorns resurser.

Menar du vid BIOS eller Windows Boot(Splash screen, där det står bla Windows, ev märkes logo och texten "Välkommen"..?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är när bifogad bild visas (den snurrande startcirkeln nederst har inte kommit med på bilden) som det tar drygt tre minuter innan Windows 7-blåstartskärmen ("välkommen" osv) visas och därefter går det snabbt med starten.

post-63909-0-32570700-1473106936_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av startbilden i BIOS: Under fliken BOOT i BIOS finns bara bootordningen för datorns enheter listade.

 

Datorn jobbar under tiden startbilden visas att döma av den snurrande cirkeln under bilden. Processorn med bihang verkar ju syssla med någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att den där bilden skulle förlänga uppstarten. Men om man går efter det Cecilia citerade skulle problemet kunna vara att Windows letar efter (uppdaterade) drivrutiner till Bluetooth trots att Bluetooth inte finns med bland det som autostartar. Jag har full förståelse för att du drar dig för att uppdatera några drivrutiner i din hustrus Windows 8 dator med tanke på vad du själv fick stå ut med när du hade uppdaterat drivrutinerna i din Windows 7 dator.

Det kanske är idé ändå att uppdatera dessa Bluetoothdrivrutiner men låt inte AVG sköta det! Däremot bort med fullständigt onödiga Smart Defrag 5 + Advanced SystemCare 10, samt konkurrenterna MBAM och SuperAntiSpyware, eller så behåller du bara MBAM och avinstallerar SuperAntiSpyware + Spybot S&D.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Men program, som är installerade MEN som inte startas vid datorns start till följd av att de är inaktiverade i autostart samt i programmets inställningar? Påverkar det uppstarttiden?

Cecilia: det som tar tid är inledningen när Acerbilden är på skärmen.

Autostart listar bara program som startas efter att man loggat in, att inaktivera något där påverkar inte drivrutiner och tjänster. Bland det första Windows gör är att kontrollera hårdvaran och dess drivrutiner laddas, liksom t ex drivrutiner för antivirusprogram.

 

Enligt drivrutinslistan i FRST.txt startas dessa drivrutiner väldigt tidigt under uppstarten:

R0 ambakdrv; C:\Windows\System32\ambakdrv.sys [31192 2016-07-04] ()

S0 Avgboota; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgboota.sys [21632 2016-01-07] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

R0 AVGIDSHA; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgidsha.sys [261376 2016-06-01] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

R0 Avgloga; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgloga.sys [360736 2016-02-16] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

R0 Avgmfx64; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgmfx64.sys [261888 2016-07-19] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

R0 Avgrkx64; C:\Windows\System32\DRIVERS\avgrkx64.sys [52992 2016-06-01] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

R0 Avguniva; C:\Windows\System32\DRIVERS\avguniva.sys [77056 2016-06-20] (AVG Technologies CZ, s.r.o.)

S0 ebdrv; C:\Windows\System32\drivers\evbda.sys [3357024 2013-08-22] (Broadcom Corporation)

R0 SmartDefragDriver; C:\Windows\System32\Drivers\SmartDefragDriver.sys [21360 2016-03-22] (IObit)

 

Där det första kommer från Aomei Technology.

 

Eftersom det är alldeles i början av uppstarten det tar tid är det nog bland dessa drivrutiner man ska leta orsaken till att börja med, dvs avinstallera Aomeis program, AVG och SmartDefrag en i taget för att se om det är någon av dem som är orsaken.

 

Även en dålig hårddisk kan orsaka långsam start av Windows men då brukar det märkas under användning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att avinstallera AOMEI och Smartdefrag men antivirusprogrammet AVG bör jag väl behålla. Känns knepigt utan sådant program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera en i taget och kolla, som Cecilia skrivit. 1. Avinstallera Smartdefrag (som inte behövs i Windows 7 och senare op). Starta om och se om uppstarten går snabbare.

 

Går det fortfarande trögt 2. Avinstallera AOMEI. Starta om och se om uppstarten går snabbare.

 

Om det, mot förmodan, fortfarande går trögt 3. Avinstallera AVG och aktivera Windows eget skydd. (Utan antivirusprogram vill man ju inte vara.) När du sedan installerar AVG igen kommer AVG att avaktivera Windowsskyddet. Det är min erfarenhet som mångårig AVG antivirusprogramanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG Free (heter AVG Pro nu) antivirusprogram har aldrig stört mig och segat ner datorn. Men så har jag förstås tackat nej till alla dess onödiga tillägg såsom Säker Surf och "Kolla drivrutiner", som jag inte ens visste fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallationer av AOMEI och Smartdefrag, en i taget, påverkade möjligen med några sekunders förbättring.

Noterbart är väl också att detta med den långa uppstarttiden uppkom mer eller mindre plötsligt för en tid sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallationer av AOMEI och Smartdefrag, en i taget, påverkade möjligen med några sekunders förbättring.

Noterbart är väl också att detta med den långa uppstarttiden uppkom mer eller mindre plötsligt för en tid sedan.

Efter att du hade installerat AVG Driver Updater?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG: jag inaktiverade funktionerna "Web"-, "Identity"- och "Emailprotection" och det snabbade upp starten med 10-15 sekunder. Alltid något.

320 GB av C-diskens storlek 448 GB är ledigt, dvs det är rimligen inte där som skon klämmer. På bifogad bild framgår konfigurationen.

post-63909-0-10054200-1473150631_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske drar till med att köpa en SSD-disk på drygt 500GB och klona den befintliga C-disken dit. Så gjorde jag med min andra Acer-laptop som därefter blev rena racerapparaten (bortsett från andra bekymmer som har uppstått med datorn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera AVG och testa om det har någon stor förbättring av uppstarten (du behöver inte vara ansluten till internet under tiden om du är orolig). I vilket fall som helst kan du sen installera AVG igen och testa. Om det inte spelar någon roll om AVG är installerad eller inte så behåll programmet. Om AVG slöade ner uppstarten betydligt byt ut det mot något annat antivirusprogram.

 

SSD:er är alltid trevliga när man vill få en snabbare dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok....

Nu har du/ni gjort som 99% av befolkningen brukar göra...

Lösa problemet med hårdvaru uppgradering (som inte är gratis).

Om ngn månad kommer du igen till det stadiet att du tycker

datorn är igen trög startad.

 

Går som inte att lyssna vad man föreslår eller...? :excl:

 

(PS enligt den hårdvaru konfigurationen som beskrivs på bilden så skall det ta ca en minut att starta upp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...