Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in utan lösen.


Förstårej

Rekommendera Poster

Läser flera lösningar om automatisk inloggning utan lösen men inget funkar för mig.

1) Skriva in netplwiz i sökrutan och avmarkera rutan för lösenord (+ konfigurera för automatisk inloggning / här undrar jag om efterfrågat lösenord skall vara ett nytt just för denna situation, eftersom jag även ska bekräfta lösenordet. Det ordinarie har jag ju redan etablerat och inte behöver bekräfta).

2) Inställningar > Konton > Inloggningsalternativ > "Kräv inloggning" Aldrig.

När detta inte fungerat har jag laborerat med olika konton: Microsoft-konto först, sedan "Lokalt konto" (Här undrar jag över fördelar/nackdelar för resp.). Ska jag kanske gå tillbaka till Microsoft-konto (?)

Resultat efter upprepade försök: Begäran om lösen kommer alltid upp vid inloggning och även efter vila, följt av ännu en inloggningsskärm. Ofta kommer det först upp en ruta att jag angivit fel lösenord vilket jag inte gjort. Har någon ytterligare tips är jag tacksam? Ska jag kanske återställa Windows 10 helt, och hur gör man, och vad försvinner i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Det är det vanliga inloggningslösenordet.

http://www.tenforums.com/tutorials/3539-sign-user-account-automatically-windows-10-startup.html

Ovanstående gäller inloggning när datorn har varit avstängd eller startat om, inte efter skärmsläckare, strömsparläge etc.

Observera Note i början på sidan, undrar om det kan vara något sånt som krånglat till det för dig.

 

2) Detta gäller efter strömsparläge och liknande lägen. Ändrar man energischema får man göra om det.

http://www.tenforums.com/tutorials/11129-require-sign-wakeup-turn-off-windows-10-a.html

 

Med Microsoft-konto kommer man direkt in i Store och appar som jobbar mot Microsofts-servrar (mejl, OneDrive, synk etc) fungerar direkt utan problem, men blir datorn stulen och man inte behöver ange något lösenord för att logga in så får tjuven också direktåtkomst till mejl, OneDrive etc.

 

3) Om man behöver logga in efter att skärmsläckaren gått igång bestäms av inställningar för skärmsläckaren.

Inställningar - Anpassning - Låsskärmen - Inställningar för skärmsläckare

 

4) Ta bort lösenordet helt för lokalt konto: http://www.tenforums.com/tutorials/14776-password-user-account-remove-windows-10-a.html

 

5) Eftersom du har ändrat på mycket flera gånger kan det ha blivit något konstigt och du kan försöka med en systemåterställning till en tidpunkt innan du började ändra.

http://www.tenforums.com/tutorials/4588-system-restore-windows-10-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1) Det är det vanliga inloggningslösenordet.

http://www.tenforums.com/tutorials/3539-sign-user-account-automatically-windows-10-startup.html

Ovanstående gäller inloggning när datorn har varit avstängd eller startat om, inte efter skärmsläckare, strömsparläge etc.

Observera Note i början på sidan, undrar om det kan vara något sånt som krånglat till det för dig.

 

2) Detta gäller efter strömsparläge och liknande lägen. Ändrar man energischema får man göra om det.

http://www.tenforums.com/tutorials/11129-require-sign-wakeup-turn-off-windows-10-a.html

 

Med Microsoft-konto kommer man direkt in i Store och appar som jobbar mot Microsofts-servrar (mejl, OneDrive, synk etc) fungerar direkt utan problem, men blir datorn stulen och man inte behöver ange något lösenord för att logga in så får tjuven också direktåtkomst till mejl, OneDrive etc.

 

3) Om man behöver logga in efter att skärmsläckaren gått igång bestäms av inställningar för skärmsläckaren.

Inställningar - Anpassning - Låsskärmen - Inställningar för skärmsläckare

 

4) Ta bort lösenordet helt för lokalt konto: http://www.tenforums.com/tutorials/14776-password-user-account-remove-windows-10-a.html

 

5) Eftersom du har ändrat på mycket flera gånger kan det ha blivit något konstigt och du kan försöka med en systemåterställning till en tidpunkt innan du började ändra.

http://www.tenforums.com/tutorials/4588-system-restore-windows-10-a.html

 

Tack för alla svar. Ingenting har hittills fungerat. Ändå har jag återställt datorn (med behållna filer) och börjat om från början. Jag har hittills först koncentrerat mig på att hantera ”netplwiz” och undrar om jag gör något fel där. Under användarnamn visas 3 st. identiteter: 1) HomeUsers, 2) Administraörer (båda med min e-post), 3) HomeGroupUser.

Jag väljer att markera ”Administratör”. Rutan ”lösenord måste anges” är nu ibockad. Jag bockar ur rutan. Nu kommer rutan upp som begär lösenord. Som jag skrev tidigare så får jag för mig att man här ska välja ett nytt lösenord speciellt här (eftersom man i rutan under ska bekräfta lösenordet). Hur som helst funkar det med både 1) ett nytt lösen men även 2) med Microsoft-lösenordet. Nämligen att rutan ”lösenord måste anges” lämnas öppen. Vid varje upprepat försök måste jag ändå logga in efter omstart. Varje gång datorn lämnas i viloläge måste jag också logga in.

 

Är det något under ”inställning” som jag missat som har att göra med automatisk inställning ( jag förstår inte riktigt hur jag ska markera alla alternativ).

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i punkt 1 ska det vara det vanliga lösenordet, inte något särskilt trots att det ska bekräftas. Om du anger något annat lösenord kan det mycket väl bli så att det inte "fungerar" fast det ser ut som det. Det går ju då inte att logga in automatiskt med det inskrivna lösenordet.

 

Har du gått igenom sidan jag länkade till för punkt 2 eftersom den gäller för viloläge?

Ställt in skärmsläckaren rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i punkt 1 ska det vara det vanliga lösenordet, inte något särskilt trots att det ska bekräftas. Om du anger något annat lösenord kan det mycket väl bli så att det inte "fungerar" fast det ser ut som det. Det går ju då inte att logga in automatiskt med det inskrivna lösenordet.

 

Har du gått igenom sidan jag länkade till för punkt 2 eftersom den gäller för viloläge?

Ställt in skärmsläckaren rätt?

 

Nu har jag faktiskt lyckats med att logga in utan lösen, men däremot måste jag fortfarande använda lösen efter datorns vila. Det verkar ologiskt, och jag förstår inte när det skulle vara önskvärt att bara skippa inloggningen i det ena fallet.

 

Som du föreslår har jag läst under 2) och din anvisning. Jag vet inte att jag ändrat energichemat. Jag har gått in i ”Inställningar för skärmsläckare”, men jag vet inte hur jag skall ändra där för att slippa logga in efter vila. Eller om ändring av energisparfunktioner har med problemet att göra. Kan du ge närmare instruktioner om hur jag ska ställa in skärmsläckaren så är jag mycket tacksam. Vet inte om jag är korkad, men jag förstår inte sammanhangen omkring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skärmsläckaren:

Skärmklipp.PNG

Får inte finnas något kryss i rutan som jag har strukit under med rött.

 

Om du har valt en skärmsläckare som har inställningar är det bäst att titta över dem också.

 

När det gäller att vakna från viloläge och liknande:

Inställningar - Konton - Inloggningsalternativ

Valet som heter Kräv inloggning när du varit borta ska stå på Aldrig.

 

Tillägg:

Såg inte att mbgtmari hade svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skärmsläckaren:

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

Får inte finnas något kryss i rutan som jag har strukit under med rött.

 

Om du har valt en skärmsläckare som har inställningar är det bäst att titta över dem också.

 

När det gäller att vakna från viloläge och liknande:

Inställningar - Konton - Inloggningsalternativ

Valet som heter Kräv inloggning när du varit borta ska stå på Aldrig.

 

Tillägg:

Såg inte att mbgtmari hade svarat.

 

Tack för svar. Förslaget "Kräv inloggning när du varit borta" inställd på Aldrig har jag redan tagit ställning till (se första inlägget) utan att det hjälpt mig att slippa lösen.

I inställningen för skärmsläckaren har jag nu ställt in efter förslaget och tagit bort krysset i rutan. Tack! Ska nu testa denna lösning. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Förslaget "Kräv inloggning när du varit borta" inställd på Aldrig har jag redan tagit ställning till (se första inlägget) utan att det hjälpt mig att slippa lösen.

I inställningen för skärmsläckaren har jag nu ställt in efter förslaget och tagit bort krysset i rutan. Tack! Ska nu testa denna lösning. Återkommer.

 

Har nu testat "tagit bort krysset i rutan" och detta verkar äntligen funka. BRA. Hoppas det håller i sig.

 

Nu kan man tycka att de här olika inställningarna för att slippa logga in kunde sammanfattas med följande text (rätta mig om jag har fel):

1) Skriv in "netplwiz" i sökrutan och ta bort krysset i rutan som följer!

2) Markera "Aldrig" under "Kräv inloggning när du varit borta"

3) Ta bort krysset i rutan "Inställning för skärmsläckaren"

Synd att något liknande inte står anvisat på ett enda ställe under rubrik "Automatisk inloggning" eller liknande (kanske även här i forumet). Skulle i alla ha varit guld värt för mig som är okunnig. Tack för alla råd!   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, Förstårej. Korta, klara instruktioner, gärna numrerade, är bäst.

Din sammanfattande text är bra och ett exempel på ovanstående. Skärmbilder ökar också förståelsen. Det är dock inte alltid lätt att uttrycka sig koncist. Microsoft har mycket att lära sig där. Jag tänker på deras instruktioner som ständigt avbryts av läs mer här-länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Netplwiz fungerar för att automatiskt logga in.
Har inga problem med det.

Dock visas skärmen som loggar in ändå, med mitt konto samt bild och "Välkommen".
Jag vill inte se det heller, utan komma direkt till skrivbordet.
Går även detta att fixa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är gråmarkerat, (går inte att ändra), varför ?

För att du inte har klickat på den blå texten "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Se detta: Guide - Logga in i Windows automatiskt utan att ange lösenord

 

Egentligen borde jag lagt till en instruktion som mbgtmari redan uppmärksammat i inlägg #6 ovan:

Start > Inställningar > Konton > Inloggningsalternativ > kräv inloggning när du varit borta => Aldrig

 

Är det några problem om du följer detta?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...