Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ladda ner site

_@/¨

Recommended Posts

Finns det något sätt att förhindra folk från att ladda ner min hemsida till sin dator för att studera alla sidor lokalt

_@/¨

Läste en artikel för någon månad sedan, att ett sådant progg, var under utveckling, men jag vet inte hur det har gått. För vad jag förstod så var det typ i sommaren/höst så skulle det vara möjligt att helt förhindra att någon skulle kunna ladda/spara ner en sida lokalt....Men det är väl någon som vet mer

//Depto

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

Daniel Wahlgren

Hm... tvivlar på att det kommer fungera om man gör en sådan sak på servern... Det är som att försöka skydda Video på DVD för att bara tillåta uppspelning, när det ändå går att spela in signalen som skickas.

Om man inte kan skydda ett sådan medie, hur skall man skydda över http, som är otroligt osäkert. Filerna skickas ju ändå till klienten för uppläsning... måste vara otroligt lätt att gå runt om man bara kan lite om hur det fungerar.

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

Om man vill kan man ju skydda sin kod genom att göra om alla sidor till jpg-bilder med print-screen, för rörliga sidor är det bara att köra gif-bilder istället.

:o)

Fast jag tror varken webservern eller surfaren älskar en sån lösning.

Personligen tycker jag att man gott kan dela med sig av goa lösningar som man skapat själv, jag vet ju själv att jag lär mig massor genom att titta på hur andra löst saker.

Om det är sidor som är så hemliga att de inte får sparas lokalt så kan man ju skita i att publicera dem på ett så öppet ställe som internet.

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

Koda den i asp eller något annat serverbaserat språk så får man inte ut så mycket av koden.

Dock så kan du ju fråga dig själv varför du inte vill visa koden? Om det är på grund av säkerheten så kommer den ändå inte vara tillräcklig om du försöker med någon typ av klientbaserat skydd. Vissa tror ju att de är fiffiga och blockar så att man inte ska kunna högerklicka på siten eller något annat fånigt men det är ju bara att stänga av scriptfunktionen i läsaren så har man ju kommit runt det hela.

Och är det på grund av att du inte vill att någon ska veta hur du har gjort siten så är det säkert redan en massa människor som redan vet hur man gör och då kan man lika gärna dela med sig av sin kunskap. Det är ju hela principen med Internet eller?

Lägg energin på att göra siten snygg, tuff eller funktionell istället. Vem vet du får kanske en massa besökare på grund av det istället.

Nu fick du några av mina åsikter. :)

/JANspeed

Jag är med alla (inklusive janspeed ;) på att om du inte vill att någon laddar ner din hemsida så får du väl helt enkelt strunta i att publicera den på internet?

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...