Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Mailklient


TomV

Rekommendera Poster

Jag beklagar att jag av misstag råkat upprepa #16.

Det var inte min avsikt att irritera någon. 

Orsaken är en missuppfattning av hur Eforum fungerar.

Jag är djupt tacksam för svaren jag fått från mbgmari vars språkbegåvning och kunskap i ämnet jag inte för ett ögonblick betvivlar.

För att inte ställa till ytterligare irritation avslutar jag härmed ämnet.

Om mbgmari när hon åter är aktiv har möjlighet att kommentera #16 är jag tacksam. I övrigt är ämnet avslutat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TomV, försök att inte redigera bort inlägg som du har gjort nu, det är bättre att dom är kvar i ursprunget skick. Tråden blir svårare att förstå/läsa om ett eller flera inlägg mitt i bara försvinner. Om det beror på ovana hur man hanterar inlägg här på forumet, så hjälper vi gärna till istället så du förstår bättre hur forumet fungerar.

 

Det är ju ändå meningen att du ska få så mycket hjälp som möjligt för att ditt problem om möjligt ska bli fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.eml filerna finns redan i mapp Windows Live Mail, då behöver jag väl inte exportera något från WLM, det är bara att importera från Thunderbird?

Så uppfattade jag det när jag läste sidan om mbgtmari länkade till i inlägg 2.

 

Jag hoppas att du fortsätter att vara aktiv i tråden och Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.mozilla.org/en-US/kb/switching-thunderbird#w_switching-from-windows-mail-or-windows-live-mail-to-thunderbird

Citat: Switching from Windows Mail or Windows Live Mail to Thunderbird 

In order to export messages from Windows Mail or Windows Live Mail to Thunderbird, you must export messages from the Windows application (dvs WML) and import them into Thunderbird.

[...]Importing Windows Mail Messages [...] 1. Export your messages from Windows Mail in .eml format.
2. In Thunderbird, go to Tools > ImportExport > Import all messages from a directory > Also from its subdirectories.

 

Sedan står det "To find the location of the email files in Windows Mail or Windows Live Mail, go to Tools > Options > Advanced > Maintenance > Store Folder" MEN i mitt WLM existerar inget Verktyg > Alternativ > Avancerat > Underhåll > Lagringsmapp
Under Verktyg hos mig finns bara Skicka/ta emot > Standardkontot, alla e-postkonton, Arbeta offline

 

Däremot kan jag exportera e-postmeddelanden, som jag visade på ett skärmklipp i mitt förra inlägg, och jag hade väntat mig att TomV skulle berätta hur det såg ut hos honom, vare sig han hade eller inte hade denna funktion.

 

Och TomV, jag förstår inte dina hänvisningar till Microsofts instruktioner. Microsoft bryr sig inte längre om WLM utan erbjuder det som förr hette hotmail, samt sin Microsoft Office-lösning eller e-post-appen för den som vill lagra e-posten på sin dator.

 

Jag hade förstås både Thunderbird och WLM öppna när jag utförde operationen export från den ena, import till den andra. I WLM fick jag instruktioner att följa så fort jag klickat på (Exportera) e-postmeddelanden. Den första var "Markera en mapp där meddelandena ska lagras".

Bredvid den fanns knappen "Bläddra"

 

Vad jag gjorde då var ett högerklick på skrivbordet > Nytt > Mapp och vips så hade jag en tom Ny mapp, som jag kunde bläddra till


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentar till Laso.

I det här fallet tyckte jag det fanns all anledning att ta bort texten eftersom jag fick sura reaktioner på att samma meddelande råkade skickas flera gånger.

Ämnet är som sagt avslutat för min del. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.mozilla.org/en-US/kb/switching-thunderbird#w_switching-from-windows-mail-or-windows-live-mail-to-thunderbird

Citat: Switching from Windows Mail or Windows Live Mail to Thunderbird 

In order to export messages from Windows Mail or Windows Live Mail to Thunderbird, you must export messages from the Windows application (dvs WML) and import them into Thunderbird.

[...]Importing Windows Mail Messages [...] 1. Export your messages from Windows Mail in .eml format.

2. In Thunderbird, go to Tools > ImportExport > Import all messages from a directory > Also from its subdirectories.

 

Sedan står det "To find the location of the email files in Windows Mail or Windows Live Mail, go to Tools > Options > Advanced > Maintenance > Store Folder" MEN i mitt WLM existerar inget Verktyg > Alternativ > Avancerat > Underhåll > Lagringsmapp

Under Verktyg hos mig finns bara Skicka/ta emot > Standardkontot, alla e-postkonton, Arbeta offline

 

Jag tänkte inte komma med nya förslag, eftersom TS anser tråden avslutad. Jag vill bara visa hur man tar reda på i vilken mapp Windows Live Mail lagras. Kanske någon kan få nytta av det.

 

I Live Mail klicka på Arkiv - Alternativ - E-post. Sedan Avancerat - Underhåll - Mapp. Den kan man sedan ändra om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre! Även om min metod fungerade för mig uppskattar jag att få reda på den rätta vägen.

 

Synd att TS inte ville tala om på vilket sätt hans exportmöjlighet inte fungerade. Att bara få veta att något har upphört att

fungera är inte speciellt upplysande för den som försöker hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det fortfarande tycks finnas funderingar i ämnet skall jag göra ett sista försök till sammanfattning.

Om man läser i #1 framgår att jag redan har gett upp möjligheten att få export i WLM att fungera.

Jag vet att det finns fler användare som har samma problem.

Att den stora majoriteten inte har problemet är tyvärr en klen tröst för de som drabbats.

Avsikten med min fråga vara alltså att hitta en ersättare (och få med mig alla mina befintliga mail), inte att felsöka WLM ytterligare.

Felet som infördes i Windows 8.1 med Windows Update i februari innebär att exporten ser ut att fungera (inga felindikationer alls), men i stället för att ta normala cirka 20 minuter gick det plötsligt på ett par sekunder. Tittar man sedan på backupen visar det mycket riktigt att filerna som skapats bara är en bråkdel i storlek mot normalt.

Från Microsoft har man aldrig hänvisat till att WLM inte längre supportas eftersom det är en uppdatering i Windows 8.1 som är orsaken till att export i WLM inte längre fungerar. Microsoft har gett mig ett antal förslag till åtgärder, men tyvärr har inget löst problemet.

Eftersom det nu har gått drygt sex månader ansåg jag det vara dax att ge upp WLM och istället leta efter ersättare.

När jag nu blivit varse att WLM dessutom är en utgående produkt känns det än mindre meningsfullt att hålla på att trilskas med produkten. 

Det senaste förslaget från Microsoft, baserat på analys av de loggfiler jag skickat till dem, pekade t o m ut vilken uppdatering det var som var orsaken, men det visade sig när jag tog bort den att det inte hjälpte.

 

Svaret på #1 finns i de vänliga svar jag fått Cecilia och mbgtmari.

Jag har för närvarande inte tid att genomföra någon installation av Thunderbird och därför var mina följdfrågor ett försök att förvissa mig om att det kommer att fungera med att få med alla mail över trots att exportfunktionen i WLM inte fungerar i min dator.

 

De senaste dagarna har diskussionen bytt fokus till att mer handla om annat än som var mitt syfte med #1 och därför känns det inte meningsfullt att fortsätta.

Om det, när jag genomför installationen, skulle uppstå några frågetecken kommer jag att skapa en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...