Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Stefan Eklinder

Raderade SMS: Var finns dom?

Rekommendera Poster

Godkväll!

Började att fundera på var någonstans raderade SMS hamnar i en mobiltelefon.

Dom måste uppenbarligen befinna sig någonstans i en mobiltelefon, eftersom det dräller av program som kan återskapa dom. Det borde finnas en "Papperskorg" eller liknande i systemet där dom lagras.

Någon som förkovrat sig i det där, som har undersökt saken?

Finns det program för Linux som kan återskapa raderade SMS?

...hittar endast för Windows och Mac.

Tack på förhand för era reflektioner! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som i ett vanligt dator-filsystem typ Windows, så raderas inte SMS (filer), utan bara markeras som borttagna i mobilens filsystem. Så länge man inte skriver över minnesplatsen med annat, så är det inga större svårigheter att återskapa dem. Och det gäller även tex foton som man raderar i mobilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som i ett vanligt dator-filsystem typ Windows, så raderas inte SMS (filer), utan bara markeras som borttagna i mobilens filsystem. Så länge man inte skriver över minnesplatsen med annat, så är det inga större svårigheter att återskapa dem. Och det gäller även tex foton som man raderar i mobilen.

Tack för ditt svar!

Så långt har jag också förstått det. Folk säger hela tiden att kasta inte din telefon hur som helst. Tänk på att allt kan återställas. Jojo, det har jag förstått. Men som du skriver bör det mesta efter ett tag skrivas över med ny information likt datorns filysystem.

Önskar att det funnits liknade Killdisk där allt i mobilens minne skrivs över med nollor ett par gånger. Därmed är all information borta för alltid.

Fabriksåterställning i all välmening, men en illasinnad med tillräckligt med "verktyg" till sin tjänst skulle säkert kunna plocka fram information därifrån också.

Typ Ibas som kan plocka fram information från hårddiskar som blivit överkörda av en pansarvagn, drängta i havet eller uppeldade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen praktisk erfarenhet av det, men teoretisk sätt skulle det gå att återställa viss data även efter en fabriksåterställning.

Det finns kanske nån app som gör det du efterfrågar, men vad jag vet är ända sättet att säkerställa att ingen annan kommer åt gammal data, att fysiskt förstöra telefonen, tex elda upp den eller göra den genom en träflismaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ett exempel så köpte jag förut en Samsung S4 på Tradera för ett bra pris.

Jag hade bra telefonkontakt med personen som sålde den och han sade att han gjort en sk. återställning.

Till att börja med hade han glömt att plocka ur sitt simkort, vilket jag ringde upp och meddelade och sedan rev jag sönder detta och kastade.

Men telefonen skulle vara fabriksåterställd, Ja Samsungs fabriksåterställning visade sig enbart vara att man återställer alla sina personliga preferenser och uppgifter!

Jag hade inga som helst problem med att återskapa i princip allt på minneskortet!

Men, eftersom jag inte gillar sånt, dessutom kan man aldrig lita på nån annan (ifall det skulle vara otrevlig mjukvara installerad) så lyckades jag leta reda på en kod, där man håller i ena örsnibben, lyfter på ena foten, samtidigt trycker på utvalda knappar och då lyckades jag äntligen återställa denna.

Trots detta kunde jag komma åt gamla filer på minneskortet utan större svårighet, ingen fara så sätt för varken han eller mig (vilka jag raderade osett), men man blir ju brydd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..//.. Vet vi vad teleoperatörerna sparar för data? Och hur länge?

Och hur länge? Det kan vi tacka det nya datalagrings-direktivet för. Mycket länge och med allting intakt vad gäller samtal, sms och data skickat eller emottaget. Det är inga som helst problem med moderna system att både lagra data sedan ta fram detta och i efterhand se var ens fåne befunnit sig just då - även om den är avslagen.

Faktum är att Svenska FRA kan göra minst lika mycket, om inte mer än amerikanska NSA. Trots allt är ju tekniken uppfunnen av svenska teleoperatörer till viss del, läsTelia och tillverkare tillsammans Ellemtel (egentligen Ericsson redan på 90-talet men pga.av andra orsaker).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fann en app.

”For free, the app will restore all supported image file types and all types of data, including SMS, call logs and WhatsApp or Viber conversations.”

http://undeleter.fahrbot.co.uk/

En artikel om ett annat verktyg. För PC och Mac, inte för Linux.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/google-android/how-recover-deleted-text-messages-from-android-phone-3632316/

Och det här.

http://android.stackexchange.com/questions/15869/how-can-i-recover-a-deleted-file-on-android

Återstår att se om det funkar för den som testar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och/eller låta bli att skicka topphemlig information som SMS...

Läste om någon mobiltelefon där allt krypteras. Även telefonsamtal.

Mobiltelefonen ser ut som vilken mobiltelefon som helst, men där finns inte några onödiga appar som kan läcka information t ex sociala medier.

Kostade en hel del om jag minns rätt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste om någon mobiltelefon där allt krypteras. Även telefonsamtal.

Mobiltelefonen ser ut som vilken mobiltelefon som helst, men där finns inte några onödiga appar som kan läcka information t ex sociala medier.

Kostade en hel del om jag minns rätt. :-)

Alla mobiltelefoner krypterar allting från sig själv till basstationen. Krypteringsnyckeln finns på SIM-kortet och det är bara telefonen och operatören som vet nyckeln. Tyvärr är denna kryptering knäckt sedan länge. Vill man kryptera mer än så, behöver man speciell mjukvara. 

Edit: Från början var tanken att man skulle göra flera nivåer av kryptering men jag är osäker på hur get gick med det.

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...