Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om spara ändringar efter utskrift


Ingvar S

Rekommendera Poster

Om jag öppnar ett befintligt worddokument, skriver ut det och sedan vill stänga det, kommer det upp en fråga om jag vill spara ändringarna, trots att jag inte gjort några ändringar.

Jag har gjort lite tester och det verkar ha att göra med att det finns sidnumrering av typen "Sida X av Y" och att denna finns i sidhuvudet.

Någon som känner igen problemet och vet lösningen ?

Jag använder Word 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer mig också att jag frågas om jag vill spara ändringarna trots att jag, mig veterligt, inte gjort några sådana och då svarar jag NEJ. Jag kan ju ha råkat komma åt någon tangent utan att jag märkt det och är jag nöjd med sitt dokument vill jag ju inte ha något misstag inlagt i det. Att det har något med sidnumreringen att göra tror jag inte för jag får denna fråga även när  dokumentet inte har någon sidnumrering. Något större problem tycker jag inte detta är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte uppmärksammat detta problem, vad händer om du högerklickar på dokumentet och väljer Skriv ut utan att ha Word öppet, får du även då frågan om du vill Spara ändringar? Man måste inte öppna dokumentet i Word bara för att skriva ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det som ändras är att Word anger tidpunkten för din utskrift i dokumentet, därav att Word frågar om du vill spara ändringarna. Det är ingen stor sak, bara att svara nej. Är det däremot viktigt att veta när dokumentet senast skrevs ut så får du svara ja på frågan.

För att se utskriftsdatumet så leta upp dokumentet via Utforskaren, högerklicka på filnamnet, välj Egenskaper i popup-menyn och titta i fliken Information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ändras är att Word anger tidpunkten för din utskrift i dokumentet, därav att Word frågar om du vill spara ändringarna.

Nu fick jag lära mig något nytt. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer mig också att jag frågas om jag vill spara ändringarna trots att jag, mig veterligt, inte gjort några sådana och då svarar jag NEJ. Jag kan ju ha råkat komma åt någon tangent utan att jag märkt det och är jag nöjd med sitt dokument vill jag ju inte ha något misstag inlagt i det. Att det har något med sidnumreringen att göra tror jag inte för jag får denna fråga även när  dokumentet inte har någon sidnumrering. Något större problem tycker jag inte detta är.

Inlägg av sidnumrering av typ "Sida X av Y" i dokumentets sidhuvud triggar problemet - sedan kan det ju finnas annat som även det triggar. Nej, det är inget stort problem - bara lite irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, känner inte till detta, har inte råkat ut för detta någon gång, däremot har jag någon gång kommit åt tabtangenten eller något, inget tecken blir ju skrivet, men en ändring är ju ändå gjord, och då kommer denna oftast frågan om att spara på nytt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte uppmärksammat detta problem, vad händer om du högerklickar på dokumentet och väljer Skriv ut utan att ha Word öppet, får du även då frågan om du vill Spara ändringar? Man måste inte öppna dokumentet i Word bara för att skriva ut.

Tack för tipset!

När jag högerklickar på dokumentet i Utforskaren och sedan väljer Print, öppnas Word och dokumentet skrivs ut och Word stängs - utan någon fråga om sparande - lysande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ändras är att Word anger tidpunkten för din utskrift i dokumentet, därav att Word frågar om du vill spara ändringarna. Det är ingen stor sak, bara att svara nej. Är det däremot viktigt att veta när dokumentet senast skrevs ut så får du svara ja på frågan.

För att se utskriftsdatumet så leta upp dokumentet via Utforskaren, högerklicka på filnamnet, välj Egenskaper i popup-menyn och titta i fliken Information.

Varför kan då vissa dokument skrivas ut och sedan stängas, utan att frågan om sparande dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...