Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Höjda drivmedelspriser igen


NordicOne

Rekommendera Poster

Elbil är trevligt. Är inne på mitt femte år nu. Drivmedelskostnaden är försumbar så länge man inte snabbladdar. De flesta snabbladdare kostar, och då betalar man runt 3,50 per kWh. Vanliga laddstationer är gratis och hemma kostar det 1,02 per kWh.

 

Bilen drar ungefär 1,4 kWh per mil, alltså 1,42 kr/mil i drivmedelskostnad när man tankar hemma och 4,90 kr/mil när man snabbladdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tre år hade batteriets kapacitet sjunkit till 90% av vad det var från början (årsmodell 2012). Den bil jag har nu (årsmodell 2015) har ännu inte sjunkit märkbart.

 

Jämfört med 2012 har priset på en ny bil sjunkit med 5% och batteriets kapacitet har ökat med 25%.

 

Samtidigt har förbrukningen också sjunkit, framför allt i högre hastigheter. Jag minns att om man körde 60 km i 110 km/h med den gamla så drog den ungefär 18 kWh medan den nya bara drar runt 12 kWh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tre år hade batteriets kapacitet sjunkit till 90% av vad det var från början (årsmodell 2012). Den bil jag har nu (årsmodell 2015) har ännu inte sjunkit märkbart.

 

Jämfört med 2012 har priset på en ny bil sjunkit med 5% och batteriets kapacitet har ökat med 25%.

 

Samtidigt har förbrukningen också sjunkit, framför allt i högre hastigheter. Jag minns att om man körde 60 km i 110 km/h med den gamla så drog den ungefär 18 kWh medan den nya bara drar runt 12 kWh.

Tack, låter ju som en mycket stor förbättring jämfört med när elbilarna först kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 11 months later...
vinylsamlaren

Eftersom antalet el- och hybridbilar ökar kraftigt samtidigt som både bensin- och dieseldrivna bilar förbrukar mindre och mindre bränsle - SAMTIDIGT som det pumpas upp mer  och mer olja så borde onekligen den mindre efterfrågan på råolja göra att bensinpriset på spot-marknaden går ner. Vilket i realiteten gör att bränslepriserna kommer att sjunka. Men sedan kommer  väl stolpskotten som sitter i regeringen att höja skatterna så det slutgiltiga priset ändå blir en prishöjning för konsumenten.

Vad beträffar elbilar så är jag fortfarande väldigt misstänksam mot de otroliga naturkatastrofer som brytningen av litium har orsakat länder där litium bryts.

Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt

Elbilen: en tickande miljöbomb?

GOOGLE: tillverkningen av batterier till elbilar miljökatastrof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så borde onekligen den mindre efterfrågan på råolja göra att bensinpriset på spot-marknaden går ner...

jepp om det råder konkurrens på marknaden ifråga men det gör det tyvärr inte - istället råder det Oligopol som sätter priser genom överenskommelser inte endast utbud och efterfrågan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...