Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återvinning?


hup151_t

Rekommendera Poster

SAS t ex hade tidigare en massa DC9, DC 8 och DC10. Dessa har numera ersatts av andra modernare flygplanstyper. Så har också skett hos alla andra konkurrenter. Inalles skulle detta bli en ofantlig drös flygplan och min fråga är vad de tar väg. Om SAS nu skulle beställa 5 st Airbus 350 hur sker betalningarna för det är väl knappast fråga om motköp - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen länk om men det finns flygplansskrotar där gamla plan står uppställda på rad i mängd, har sett tvbilder från USA på sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om SAS nu skulle beställa 5 st Airbus 350 hur sker betalningarna för det är väl knappast fråga om motköp - eller?

http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article2554380.ece

 

SAS och också andra flygbolag leasar således i regel sina flygplan

 

Vad som hände med en del av SAS MD80.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8904

 

Blir planen helt uttjänta så antar jag att dom skrotas. D.v.s man återvinner metaller plast o.d Tar vara på reservdelar. Men dessförinnan är det kanske så att de ibland placeras på någon uppställningsplats i väntan på att någon visar intresse

.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon används väl på Arlanda i utbildningssyfte för nödevakuering och brandsläckningsobjekt.

Antar att dom är strippade på plast och annat miljöfarligt, ej säker på hur brandövningarna går till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flygtorget: Ramp K - Arlandas flygplanskyrkogård
 

..//.. De övriga två vars framtid är ordnad är:
SE-DMT, byggt 1980 och är enligt uppgift världens äldsta MD som ännu finns IRL. Den har ett förflutet i både Swissair och SAS innan Air Sweden tog över. Även den behåller Swedavia och ska använda för bland annat övningar i rökevakuering. Det kommer att ge en helt annan trovärdighet i övningarna än den gamla Caravelle-kabin som används idag. ..//..

 

N915MD, är en MD 82 som senast hörde hemma i det ukrainska charterflygbolaget Bukovyna men som också ingått i Spanairs och China Easterns flottor. Den är helt rensad invändigt och ska transporteras bort på en trailer för att användas för brandövningar.

 

På rampen står ytterligare två MD som Per Lindgren hoppas ska kunna komma tillbaka i trafik igen:
SX-BLL, en MD 83 byggt 1991, har bland annat flugit hos Austrian i olika omgångar och Euro Air och är i nuläget registrerad hos Royal Falcon, ett charterflygbolag i Jordanien.
OE-LRW är en MD 83 byggd 1989 och har bland annat flugit för Edelweiss och Spanair. Idag ägs den av österrikiska businesscharterföretaget MAP.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som det skulle nog vara intressant att besöka en flygplansskrot. Kanske skulle man hitta något roligt...

 

(Ursäkts Off Topic).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...