Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken stationär dator ska jag köpa


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Som rubriken säger vilken ska jag välja. Det är min 16-åriga dotter som behöver en ny dator, förutom sedvanliga officeprogram, mail, steamade filmer typ Netflix och slösurf ska datorn ska klara av League of Legeds utan hack och annat strul.

 

En koll på Komplett.se ger att dom föreslår denna dator för 8000 kr

https://www.komplett.se/product/11053

 

Om man kollar lite på prisjakt så finns denna Lenovodator som dessutom har hybriddisk för 5500 kr

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240085-lenovo_ideacentre_300-20_i5-6400-gtx750ti-8gb-1tb-win_10&atcl=external:ref

 

Sen finns det ju förstås en uppsjö av andra datorer, men frågan är om komplett datorn är värd de x-tra 2500 kronorna

 

Kraven som jag har är att den skall ha W10 installerat och jag vill inte hålla på att bygga ihop en själv, en fördel är om den har DVD läsare och trådlöst nätverk men det är inget krav går ju rätt lätt att fixa i efterhand (alt beställa ifrån komplett.se)

 

Tacksam för kloka råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska din dotter köra 4K Ultra HD (UHD) filmer så vill jag minnas att det krävs minst Intel Quad Core i7 4770 / 3.4 GHz processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som rubriken säger vilken ska jag välja. Det är min 16-åriga dotter som behöver en ny dator, förutom sedvanliga officeprogram, mail, steamade filmer typ Netflix och slösurf ska datorn ska klara av League of Legeds utan hack och annat strul.

 

En koll på Komplett.se ger att dom föreslår denna dator för 8000 kr

https://www.komplett.se/product/11053

 

Om man kollar lite på prisjakt så finns denna Lenovodator som dessutom har hybriddisk för 5500 kr

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240085-lenovo_ideacentre_300-20_i5-6400-gtx750ti-8gb-1tb-win_10&atcl=external:ref

 

Sen finns det ju förstås en uppsjö av andra datorer, men frågan är om komplett datorn är värd de x-tra 2500 kronorna

 

Kraven som jag har är att den skall ha W10 installerat och jag vill inte hålla på att bygga ihop en själv, en fördel är om den har DVD läsare och trådlöst nätverk men det är inget krav går ju rätt lätt att fixa i efterhand (alt beställa ifrån komplett.se)

 

Tacksam för kloka råd!

Enligt det jag kan få fram skall båda datorerna klara av det du eftersöker.

Kraven för League Of Legends har inte ändrats vad jag kan se på flera år.

 

https://support.riotgames.com/hc/en-us/articles/201752654-Minimum-and-Recommended-System-Requirements#wq2

 

Datorn hos Komplett har bättre prestanda än den hos Webhallen. Det är också prisskillnad mellan de två.

Till det din 16-åriga dotter skall använda datorn är Komplett-datorn för bra.

 

Webhallen har en annan dator, även den från Lenovo, till ett lägre pris än den du länkar till, nämligen den här:

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243532-lenovo_300-20ish_i5-6400-8gb-1tb8gb_ssd-gtx750ti

 

Jag har kikat på den du länkar till och den jag hittat gör 4990 kronor. Ärligt talat har jag svårt att de vad som egentligen skiljer dem åt.

 

Båda har en Inte i5-6400 CPU

Båda har ett GTX750i-grafikkort med 2GB eget minne

Båda har 8GB minne av typen DDR4

Båda har minneskortsläsare

Båda har optiks enhet (enligt uppgifter jag hittat på andra sidor)

Hårddisken i den du länkar till är på 1000GB medan hårddisken jag länkar till är på 1000GB plus en hybriddel på 8GB.

Båda har Windows 10 förinstallerat

Båda har 2 stycken USB2.0 och 2 stycken USB3.0

Båda har HDMI

 

Båda lådorna ser identiska ut förutom att den jag länkar till verkar vara något mörkare i färgen.

 

Fördelen med Komplettdatorn är att komponentvalen (liksom Inet.datorn längre ned) håller högre kvalitet.

Du kan också konfigurera om Komplettdatorerna så de anpassas efter dina önskemål.

Inet erbjuder sig att bygga en dator efter dina önskemål. Jag klistrar in en länk till ett förslag på eget bygge, som Inet bygger för dig.

 

forum-divider.pngforum-divider.png

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9618793

 

Bra moderkort från Gigabyte.

Bra minnen, 8GB, från Corsair

Bra CPU från Intel, i5-4460

Bra DVD-läsare från Asus

Bra hårddisk från Toshiba på 1TB

Trevlig låda i vit färg (finns även i svart) från Bitfenix

GTX750i-grafikkort från Asus. Ett mycket bra sådant.

Windows 10 förinstallerat

Inetsbyggkostnad på 799 kronor är tillagd. Datorn levereras färdigbyggd med Windows 10 förinstallerat.

 

7722 kronor plus frakt för Inet-paketet. Det är en prestandadator.

 

 

Om du väljer att ändra konfigureringen i den dator du länkar till hos Komplett kan du få ned priset.

 

Komplett GTX950 Crasy Edition kostar i standardkonfigureringen 7999 kronor

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11053

 

I konfigureringen ingår ett tangentbord.

 

Gör jag följande ändringar i paketet får jag detta resultatet:

 

Tangentbord: Jag tar bort tangentbordet.

 

Pris efter att tangentbordet är borttaget:  7753 kronor

 

 

Jag istället väljer att utgå från datorn som heter Komplett Entry Gamer, som kostar 5999 kronor i standardutförande:

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11115

 

I denna dator gör jag följande ändringar i konfigurationen:

 

Optisk läsare: Jag lägger till optisk läsare

 

Tangentbord: Jag väljer bort tangentbordet

 

Processor: Jag byter till Intel i3-6100 (samma CPU som i Komplett GTX950 Crazy Edition)

 

DDR4-minne: Jag byter till 8GB Crucial internminne (samma som i Komplett GTX950 Crazy Edition)

 

Grafikkort: Jag byter till Gigabyte GTX950 (samma som i Komplett GTX950 Crazy Edition)

 

Med ovanstående byten i Komplett Entry Gamer får jag samma dator som Komplett GTX950 Crazy Edition för 7584 kronor och då inklusive en DVD-brännare (den ingår inte i GTX950-datorn).

 

Det blir således billigare att utgå från Komplett Entry Gamer och byta ut delar så de motsvarar GTX950 Crazy Edition och samtidigt få en optisk enhet med på köpet.

 

Om du byter ut grafikkortet till ett MSI GTX750i-grafikkort med 2GB minne i Komplett Entry Gamer kostar den efter det bytet 7265 kronor.

Om du byter ut grafikkortet till ett MSI GTX750i-grafikkort med 2GB minne i Komplett GXT950 Crazy Gamer kostar den efter det bytet 7546 kronor.

 

Som du ser är det fördelaktigare för dig att utgå från Komplett Entry Gamer om du inte skall ha en högpresterande speldator, vilket inte behövs i ditt fall.

 

Lenovodatorn är klart billigare än såväl Komplett-datorerna som Inet-datorn.

Fördelen med Lenovodatorerna är att CPU-kraften är högre.

Att byta ut CPUn i Entry till en i5-6400 kosta 690 kronor extra.

Att byta ut CPUn i GTX950 till en i5-6400 kostar 840 kronor extra.

 

Om det nu är nödvändigt för din dotter är en annan fråga.

Hur länge har hon tänkt ha datorn? Vill hon kunna byta ut delar i datorn i framtiden? Vill hon komplettera datorn med något i framtiden?

 

Trådlöst nätverkskort går att lägga till till både Komplett-datorerna som Inet-datorn där de sitter internt.

 

Återkom gärna med synpunkter och funderingar kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma i Åge N:s rekommendationer.

Betänk också följande:
 

Du vill ha en bra maskin till din dotter som också skall räcka några år framöver.

Rekommendationerna från Åge N ovan tillåter detta, men också mer därtill: Om du/hon i framtiden vill uppgradera så finns även utrymme för detta.

Ja den något lite dyrare maskinen är också den jag starkt rekommenderar - efter att jag läst vad Åge N skriver samt specifikationerna.

 

Jag personligen vill ogärna bygga in mig i ett hörn, utan vill ha alla möjligheter öppna för just framtida uppgraderingar av hårdvaran och detta kommer att räcka länge för din dotter.

 

Jag skulle dock kanske helst se ett litet värre grafikkort redan från början.. :unsure:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan och stort tack för hjälpen!

 

En fråga vad är det som gör Komplettdatorn bättre egentligen?

Lenovo har ju en i5 processor och en hybrid disk vilket gör den snabbarae i allafall i starten den är det samma storlek på disc 1TB lika mycket minne 8GB. Är det grafikkortet GTX750T som inte är lika bra? eller är det så att de ingående komponenterna är av sämre kvalité?

 

Som sagt jag är långt ifrån någon expert men jag vill inte ha en dålig dator men inte heller en värsting, jag är väl typisk svensk, lagom och  mellanmjölk!

 

En en gång tack för hjälpen, jag är mycket tacksam för engagemanget!

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om det fortfarande är denna Lenovo du hänvisar till kan jag ge lite svar:

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240085-lenovo_ideacentre_300-20_i5-6400-gtx750ti-8gb-1tb-win_10&atcl=external:ref

 

Först, jag ser inte i specifikationerna att hårddisken är en hybrid. Var ser du detta?

Den Lenovodator jag länkat till i inlägg 4 har en hybridhårddisk där den mekaniska delen är på 1TB och SSD-delen är på 8GB.

 

Ja, Intel i5-6400 presterar lite bättre än Intel i3-6100. Jag skriver också att Lenovodatorn har bättre processorkraft än Komplettdatorn i mitt inlägg nummer 4.

Ja, GTX750i presterar något bättre än GTX950.

 

Skälet till att jag anser att Komplettdatorn presterar bättre beror på de ingående delar som finns i datorn. Delarna är kända och håller bra kvalitet. Komplett ger dessutom 3 års garanti, vilket innebär att du inte har bevisbördan för att felet funnits där från start under 3 år.

För Lenovodatorn är själva prestandan, det den kan göra, bättre. Men med bakgrund till att märkesdatorer ofta är byggda med minimala marginaler är också komponentvalen i dem av lägre kvalitet. Jag kan inte se någon garantitid för Lenovodatorn. Det bör betyda att det är 1 års garanti. Du har 3 års reklamationsrätt men det är du som skall bevisa att felet funnits från början de 2 år som återstår av reklamationstiden.

 

Den erfarenhet jag har av märkesdatorer är just att moderkortet är enkelt uppbyggt, nätaggregatet har precis den kraft som datorn behöver och grafikkortet av enklare bygge. Med ett nätaggregat som är byggt så det klarar datorn innebär att det inte går att göra så mycket mer med datorn än vad den är. Små eller inga marginaler för att sätta i ett bättre grafikkort eller andra enheter.

 

Komplettdatorn är byggd med kända produkter som är standardiserade och därmed lätt att uppgradera eller byta komponenter på, om det önskas eller behövs.

Jag avslutade mitt inlägg med frågor om hur länge din dotter har tänkt sig behålla datorn och om hon har planer på att byta ut något i den inom snar framtid. Om hon inte har tänkt sig att byta ut något i datorn inom snar framtid är Lenovodatorn inte fel köp.

Den Lenovodator jag länkat till jämför jag också med den du själv länkat till. Den jag länkar till är aningens bättre än den du länkar till (då jag inte hittar den uppgift du anger om hybriddisk) eftersom den har en hybriddisk. Den kostar också något mindre.

 

Lenovodatorerna kommer säkert att fungera fint till din dotter. Priset är lågt och det gör köpet prisvärt ur prestandasynpunkt. Den kan mycket väl fungera under lång tid också.

Skall inget ändras i datorn kommer den att bli ett bra köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om det fortfarande är denna Lenovo du hänvisar till kan jag ge lite svar:

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240085-lenovo_ideacentre_300-20_i5-6400-gtx750ti-8gb-1tb-win_10&atcl=external:ref

 

Först, jag ser inte i specifikationerna att hårddisken är en hybrid. Var ser du detta?

Den Lenovodator jag länkat till i inlägg 4 har en hybridhårddisk där den mekaniska delen är på 1TB och SSD-delen är på 8GB.

 

Ja, Intel i5-6400 presterar lite bättre än Intel i3-6100. Jag skriver också att Lenovodatorn har bättre processorkraft än Komplettdatorn i mitt inlägg nummer 4.

Ja, GTX750i presterar något bättre än GTX950.

 

Gissar på att det har smugit in ett skrivfel här. GTX 950 är ett betydligt bättre grafikkort än GTX 750 Ti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att det har smugit in ett skrivfel här. GTX 950 är ett betydligt bättre grafikkort än GTX 750 Ti.

Ja, jag beklagar.

Det skall stå:

 

Ja, GTX950 presterar bättre än GTX750i.

 

Beklagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för all hjälp och ert engagemang, det är alltså som vanligt man får vad man betalar för....

Jag har själv en Komplett dator som är 3-4 år gammal och det har funkat helt problemfritt så det kanske lönar sig att köpa kvalité från början.

Vi får ta en fundarare det skiljer ju trots allt 2500-3000 i pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det blev Lenovodatorn den verkar funka utmärkt, men då blev det strul men en annan dator då jag kopplade ur bildskärmen, har bett om hjälp i en annan tråd o hoppas på samma proffsiga hjälp där som i den här tråden

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...