Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Osynkront ljud efter Windows 10 Anniversary Update


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har ett grafikkort Nvidia Geforce 210 som är anslutet till en tv via dess HDMI-utgång. När jag tittar på streamad TV (Netflix, Svtplay) så har ljudet och bilden blivit osynkrona efter uppdateringen av W10. När man startar så är det ok men allteftersom kommer ljudet allt tidigare och efter en timme så är tidsskillnaden flera sekunder - mycket irriterande! Jag har den senaste drivrutinen för grafikkortet men om NVIDIA behöver uppdatera den vet man ju inte. Jag har inte gjort några andra ändringar på datorn utöver W10-uppdateringen så det borde väl vara den som är skyldig. Någon annan som har sett detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med att ställa om ljudet till datorns högtalare (Realtek high definition audio) i st.f att köra ut det till tv:n via HDMI och då blev ljudet och bilden synkrona minsann!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte löst, Cecilia! Jag vill ju kunna köra ut ljudet via HDMI till TV:n för att kunna se filmen där och inte på PC:n. Egentligen är väl felet ganska konstigt - jag kan förstå om man får en fast förskjutning mellan bild och ljud men att förskjutningen ökar med tid är väl lite underligt. Grafikkortet jag använder har tydligen uppnått EOL så om det är dess drivrutin som inte vill samarbeta med W10 efter Anniversary Update så lär man inte få någon uppdatering från NVIDIA. Jag ser nog inget annat att göra än att antingen rulla tillbaka W10 eller att köpa ett nytt kort om ingen har något tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu rullat tillbaka W10 till läget innan Anniversary Update och då fungerar det igen, HDMI både ljud och bild till TV:n och alldeles synkront!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jaha, då är jag tillbaka med samma ämne igen. För några veckor kom det en uppdatering på Win10 för GT210 även om Nvidia tidigare hade sagt att kortet inte supportades länge. Jag tänkte då att jag skulle försöka att köra Anniversary update igen för det är ju inte så kul att ligga kvar på en gammal upplaga av operativsystemet. Vad tror ni - just det, det fungerade inte nu hellre! Ljudet och bilden var fortfarande osynkrona. Som sagt var, man vill ju inte ligga kvar på en äldre version av Win10 så jag kostade på mig ett häftigare kort, ett GTX1050, men icke, det var fortfarande osynkront! Jag gick då tillbaka till versionen innan Anniversary update och då fungerade det igen. Vad är det som pågår?? Andra måste väl ha sett detta problem också? Om jag kör med datorns inbyggda ljudkort och kör ut bilden på DVI-utgången så är allt ok, även efter Anniversary update så det är tydligen enbart problem när man använder HDMI. Ytterligare en underlig sak, om jag använder Edge och tittar på HBO så fungerar det även efter Anniversary update. Jag använde Edge även för Netflix (också Firefox).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, men som du trodde så gav inte länkarna något. Är det någon som känner till något om tekniken bakom Netflix respektive HBO. HBO fungerar ju även efter Anniversary update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en app för att köra Netflix och då fungerade det. HBO och Cmore fungerar också (via webb-läsare) men inte Viaplay eller SVTplay. Det finns en app för SVTplay men den fungerade inte heller. Alla 5 play-kanalerna fungerade innan Anniversary update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller play-apparna tycker jag att du ska kontakta resp. företag för om det är ett vanligt problem kan de antingen berätta att de jobbar på saken eller ha en lösning på lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Efter mycket testande så har jag ominstallerat rubbet, dvs win10 och alla program på en ny SSD och då fungerar det äntligen. Visserligen så får jag nu aldrig reda på vad felet var men det kan jag leva med :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...