Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem anväder "Plats"? (Ännu ej löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

Kort fråga: Jag tillåter platstjänster på min mobil (BQ Aquarius E5) vilket sker i bakgrunden och det fungerar bra. Men nu syns (Plats) symbolen konstant vilket tyder på att någon funktion aktivt använder funktionen vilket belastar batteriet. Hur tar jag reda på vad som aktivt brukar funktionen? Tacksam för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag gav upp och lät telefonen vara ifred. Några timma senare tog jag upp webbläsare och Plats ikonen försvann av sig själv. Det hela hade börjat med att "klockan" stoppades. Något programfel troligen. Därefter dök Plats ikonen upp överst i fönstret. Startade om telefonen tre gånger varav en gång totalt (stäng av och sätt på, ej bara omstart). Detta löste Klock problemet men ej Plats problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Nej, problemet har kommit tillbaka och nu vet jag inte hur jag ska lösa det. Den där symbolen dyker upp lite nu och då. Webbläsaren hittar min plats (syns längst ner vid Google sökning) men jag var inne på en sida (Forex) som påstod att jag avböjt att avslöja min plats. Mycket underligt då funktionen är aktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När symbolen dyker upp - ta tag i statusfältet längst upp och dra ner, klicka på plats.

Då visas under "Nyligen begärda platsuppgifter" vilken app som dragit igång tjänsten.

Du kan även stänga av platstjänsten där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget där. Det enda som visas är att Avast är igång, annars inget. Tömde viss internethistorik (ej webplats plugin data) men ingen förändring.

 

Edit: Inga webb platser vill känna till min plats! Plats är på och tillåter man sidan att använda platsen så fungerar det ändå inte!

 

Edit2: På något sätt verkar det som om Platstjänster ej är aktiverade trots att det är det. Avast är avstängt nu och Plats symbolen visas hela tiden. Är i akut behov av lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades efter ett par misslyckade försök att få iväg ett meddelande till BQs support. Förväntar mig dock inga underverk. Kan inte förstå vad som är fel. Ingenting fungerar som det ska. Plats visas vid Google sökning men det kommer då från platshistoriken. Ingen annan kan få tag i min plats data. Uppdaterade en massa appar häromdagen men det gick inte riktigt som planerat. Fick avbryta flera gånger eftersom hämtningen helt enkelt avstannade. Trodde det berodde på att täckningen var dålig men så dålig brukar den inte vara. Jag har som sagt Avast installerat. I appen finns en "Boost" som stänger av en massa appar för att spara batteri och öka telefonens prestande. En funktion vilken jag naturligtvis råkade använda. Den stoppade 13 appar men talade inte om vilka. Eftersom jag nu kan stoppa 13 appar så lär väl alla vara igång igen. Sökte lite i telefonen och hittade en kvarleva från appen tripadvisor (använde plats mest hela tiden). Efter det verkar den spökande Plats symbolen fungera normalt men webbläsaren kan fortfarande inte förstå att plats tjänster är tillåtna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får fylla på tråden här.

 

Jag har haft lite konversation med supporten på BQ. De vill helst att jag ska genomföra en fabriksåterställning men jag skulle helst vilja uttömma alla andra möjligheter innan jag gör en så stor operation. Så vilka andra möjligheter finns det att rätta till Google Chromes bristande vilja att använda plats? Löser en uppdatering detta problem och hur ofta kommer sådana i så fall ut? Telefonen blev ju som sagt uppdaterad för ett par veckor sedan. Vill kunna lita på telefonen och dess funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...