Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive vs OneDrive Företag och Sharepoint


PCsnubben

Rekommendera Poster

Kan någon bena ut detta lite grann ?

Om man har enbart OneDrive, kan man inte dela filer då ?

Har en bekant med två PC där de har både OneDrive och OneDrive Företag installerat.
Och dessutom Sharepoint.
Måste man ha Sharepoint för att dela filer ?

Jag tyckte det lät som lite överkurs, då de bara är två personer.
Men just nu är det så, och det är nåt fel.
För på den ena så verkar synkningen fungera, den använder Företagsversionen.
Medans det på den andra verkar användas båda versionerna, och det står synkningsfel.

Om man ska använda företagsversionen, ska man avinstallera den personliga versionen då ?
För nu ligger ju båda i mapplistan.
Ska det vara så ?

Eventuellt vill de ha något enklare system för att dela filer istället.
Ska titta på tex Dropbox, om någon inte har bättre förslag.
Men nu vill jag försöka hitta problemet med deras befintliga system först.

Tacksam för hjälp !


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ha Sharepoint för att dela filer, Sharepoint har jag aldrig hört om någon som använder för hemmabruk. Sharepoint är ett mer avancerat filhanteringsprogram för företagsanvändning med avancerad versionshantering av filer.

 

Vad man ska köra båda varianterna samtidigt för har jag ingen förståelse alls för.

I vanliga Onedrive kan du välja en specifik fil eller mapp att dela med andra.

 

Läs mer här om OneDrive företag, där finns även en jämförelse mellan varianterna.

 

Du gör rätt om du väljer Dropbox, mycket bättre än Onedrive, men smaken är som baken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är versionshanteringen som skulle vara fördelen med sharepoint ?
Men man kan alltså ändå dela filer i en mapp via OneDrive också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill avsluta kontot på OneDrive och Sharepoint, är det väl bara att kopiera alla filer till en lokal mapp, sedan radera dem på OneDrive ?
Vd behöver jag göra på Sharepoint ?

Om min bekant köpt tjänsten/tjänsterna av en ÅF lokalt, är det där tjänsterna ska sägas upp, eller kan man göra det själv till Microsoft?

Sen har de även exchange, vilket jag också känner är överkurs.
Hur tar jag bort den kopplingen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan dela filer i Onedrive.

 

Om jag vill avsluta kontot på OneDrive och Sharepoint, är det väl bara att kopiera alla filer till en lokal mapp, sedan radera dem på OneDrive ?

Vd behöver jag göra på Sharepoint ?

Göra som du skriver med Onedrive borde fungera och förmodligen likadant med Sharepoint, har ingen djupare koll alls på Sharepoint. 

 

 

 

Sen har de även exchange, vilket jag också känner är överkurs.
Hur tar jag bort den kopplingen ?

Ta bort mailkontot i mailprogrammet som är ett Exchangekonto och även avinstallera Exchangeservern om sådan är lokalt installerad.

 

Uppsägning av programvara. Det är väl bara att sluta betala, får ha lite extra koll om man har automatisk betalning så att detta avslutas. Annars kan man väl säga upp via sin mjukvara via sitt Microsoftkonto, tror jag utan att kolla, man kan stoppa betalningen via Microsoftkontot.

 

Vem köper Exchangeserver och Sharepoint för att använda privat, Microsofts program för företagsanvändning brukar vara svindyra, tycker hela frågan är lustig???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett litet företag de har hemma, så inte riktigt privat, men litet iallafall   :)

Alla mail går igenom Office365

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med !
Ska se om det räcker med Dropbox för dem istället.
Men då måste först allt innehåll i OneDrive flyttas till en lokal mapp, sedan läggas in i Dropbox, det är väl så man får göra ?

Hur gör jag med Exchange ?
Nu pekar ju mailen mot Office 365, detta är inställt på deras webbhotell.
Om jag istället vill ha mailen på webhotellets server, så tar  jag väl bara bort den kopplingen ?!
Sedan kör med iMAP på webhotellets server.

Men vad händer med alla mail som nu ligger på Office 365?
De vill ju inte tappa bort några mail, och de vill behålla mappstrukturen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska se om det räcker med Dropbox för dem istället.

Men då måste först allt innehåll i OneDrive flyttas till en lokal mapp, sedan läggas in i Dropbox, det är väl så man får göra ?

Låter vettigt.

 

 

Hur gör jag med Exchange ?

Nu pekar ju mailen mot Office 365, detta är inställt på deras webbhotell.

Om jag istället vill ha mailen på webhotellets server, så tar  jag väl bara bort den kopplingen ?!

Vad betalar de för att använda Exchange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...