Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modem/router går i stå


Frilansar1

Rekommendera Poster

Några gånger per månad (alltid på näterna) går  min D-Link DWR-923 i stå.

När jag startar om medemet/routern blir allt OK efter några minuter.

Varför händer det överhuvudtaget? Varför bara ibland?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem, jag tror det är kopplingen mellan din router och internetleverantör som går ner av någon anledning. Jag har Telia som Adsl-leverantör och under en tid gick internetkopplingen ner varannan eller var tredje vecka på samma tid, kommer inte ihåg vilket. Händer fortfarande då och då men inte regelbundet och inte speciellt på nätterna.

 

Eftersom kopplingen gick ner regelbundet så misstänker jag att det var något klantigt som Telia hittade på med deras servrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några gånger per månad (alltid på näterna) går  min D-Link DWR-923 i stå.

När jag startar om medemet/routern blir allt OK efter några minuter.

Varför händer det överhuvudtaget? Varför bara ibland?

Det verkar du har haft tur med din DWR-623 :)

Alla är inte lika lyckligt lottade :(

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1031938

 

Laddar du hem torrenter på nätterna ?

från ovan länk

 

 

Ska man klaga på något så är det att hastigheten och stabiliteten sjunker markant vid hög belastning (läs torrent).

 

Är det så att den strular vid hög belastning kan det vara överhettning.

Jag har min ASUS RT-N66U hängande vertikalt på en spik på en vägg med långsidan lodrätt.

För kylflänsarna i RT-N66U i det läget är vertikala, möjlighet för bättre luftströmning / kylning genom "skorstenseffekt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna!

 

Helt riktigt  jannejanne, modemet har en mjukvara för Bredbandsbolaget som jag har lämnat men fått behålla burken.

Av förklarliga skäl får jag ingen support på den från B-bolaget,ej heller från D-Link som hänvisar till B-bolaget och inte från Tele2 (som jag bytte till) då det inte är deras burk.Snacka om att hamna mellan stolarna!

Men jag läste på länken  http://www.prisjakt....t.php?o=1554127 detta: 

...Fungerar riktigt bra, endast några få gånger så har jag behövt göra reboot - vi pratar kanske en gång på en eller två veckor. Måste dock påpeka att jag har satt en timer till att stänga av strömmen nattetid 2-6, för i början så var det lite ostabilt då den gick dygnet runt. Den kunde tappa internet trots att IP fanns...

 

Kanske en god idé att den får vila på nätterna när den inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter konstigt att den skulle fungera märkbart bättre om man stänger ned på natten, efter en tids gång så är den uppe i samma temperatur som om den gått i flera dygn, men kostar inget att testa att stänga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter konstigt att den skulle fungera märkbart bättre om man stänger ned på natten, efter en tids gång så är den uppe i samma temperatur som om den gått i flera dygn, men kostar inget att testa att stänga ner.

Lite konstigt är det nog men med timerns hjälp startar modemet om på morgonen , så jag slipper göra det manuellt och det funkar vilket är huvudsaken.Så timertipset förtjänar beröm!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...