Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändrat fildatum vid kopiering av filer?


kjbe

Rekommendera Poster

Jag har Win 8.1 och upptäckt att fildatum ändras vid kopiering (ej vid flytning?) av bildfiler (jpg).

Det inträffade vid kopiering till "molnet", (Telenors Capture).

Det verkar som att detta inte inträffar varje gång som kopiering görs?

Någon som har tips om hur man kan bibehålla filens ursprungliga egenskaper?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du syftar på att filerna inte får det ursprungliga datum och tid utan får det datum som kopieringen sker?

 

Har alltid det problemet när jag flyttar filer och mappar till externa hårddiskar men även till andra hårddiskar i den stationära datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du syftar på att filerna inte får det ursprungliga datum och tid utan får det datum som kopieringen sker?

 

Har alltid det problemet när jag flyttar filer och mappar till externa hårddiskar men även till andra hårddiskar i den stationära datorProblemet är

Det finns kanske ingen lösning på att man vill behålla filens ursprungliga datum?

Jag har inte tänkt på att detta sker endast då man kopierar/flyttar filen till externa enheter.

Molnlagring får samma effekt.

När man skall gruppera foton underlättar det om man vet när bilden är tagen.

I utforskaren har jag försökt lägga till fotodatum som kolumnrubrik men det har inte hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datum bilden är tagen/skapad ändras inte, det är ändringsdatum som ändras. Fotodatum finns lagrad i bildfilers exif-data och detta ändras inte vid kopiering.

 

Ett exempel internt på min datorn

post-8996-0-53472800-1471072290_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...