Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra rent före målning


kiwi01

Rekommendera Poster

Nu är det länge sedan ni hade jobbhandskarna på, så snälla, ge mig tips.

 

För några år sedan lade jag kontaktplast på hyllorna i skafferiet, de såg lite ofräscha ut. Dels var det svårt att få pappret på plats, det fastnar så snabbt, dels blev det rätt dyrt också.

 

Nu till dagens problem. Jag ska måla hyllorna som tidigare har varit handmålade, dvs ej fabriksmålade.

Pappret satt fast som berg på sina stället, jag fick ta i ganska ordentligt och det medförde att stora flagor av den gamla färgen lossnade samt att hyllorna känns kletiga. 

 

Jag har köpte en flaska Nitor målartvätt, den sorten som man sprayar på och sedan torkar av, ingen eftersköljning behövs.Det har jag gjort, och hyllorna är nu torra - men kletiga. Jag måste ju sandpappra också innan målningen, men frågan är om jag borde tvätta bort mera av kletet. Spraya ännu en gång? Köpa något annat medel? Tror att det blir ganska tungt att bara sandpappra bort kletet, har inga maskiner och svängrummet i ett skåp är ju lite begränsat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först tänkte jag Biltemas färgborttagning, eftersom det är aktuellt just nu för egen del. Men det blir rätt så kletigt av den med, behövs vatten att skölja osv.

 

Nästa tanke då - etikettborttagningsmedel typ

https://www.esska.se/esska_se_s/WS-94-400-Etikettloesare-gulaktig-400-ml-9061WS944000-16550.html

 

Hade en sprayburk på jobbet på 90-talet för att ta bort tillfällig märkning i en anläggning. Synnerligen effektivt.

Den löste upp klistret på etiketten så att etiketten gick lätt att dra bort.

I ditt fall så är ju redan "etiketten" borta och bara klistret kvar men kanske kan sådan spray lösa upp klistret så att det går att få upp med trasa eller "Torky".

Den spray jag hade luktade väldigt starkt av apelsin. Någon form av "apelsinolja" kanske fungerar lika bra. Typ citronsyra i pulverform och lite matolja.

Kan vara enklare att få bort oljan som en etapp två, kanske...

 

Andra alternativ är att testa med;

Lacknafta

T-Röd

Thinner/förtunning *)

Aceton

 

Olika egenskaper - pröva på ett litet ställe vad som funkar bäst.

Lacknaftan kommer att efterlämna "rester" varför man kanske får tvätta bort den med ex. förtunning. *)

 

*) alternativ till thinner/förtunning är "bromsrens" som man köper på macken, biltema, mekonomen, AD osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lacknafta, T-röd...osv är normalt starka saker, använd gärna gummihandskar om du har, så skyddar du händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tagit en omgång till med målartvätt men det hjälpte föga, har tvättat med t-sprit som jag tror hade bättre effekt. Får låta det hela torka ordentligt.

 

Gummihandskar använde jag, men lite snurrig  blev jag allt efter att dykt med huvudet före in mellan hyllorna och andats in ångorna. Är det det som kallas för skåpsuperi??

 

Nu är det korsdrag och fika på balkongen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mållgan, Bra att veta till en annan gång, passar antagligen bra att ta bort etiketter med från glasburkar och flaskor, just vad jag behöver också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick bra att få kletet att lossna med t-sprit och det allra sista resterna försvann i och med slipningen. Målningen blir nu ett större bekymmer än jag från början hade räknat med.

Trät blev ju synligt på många stället även om det inte ser lika illa ut överallt. Jag kommer aldrig att orka skrapa/slipa 7 hyllor rena från gammal färg så jag måste lappa och laga. Spackla först? Stryka på grundfärg sedan, bara på skadorna eller över hela hyllan? Stryka på två lager snickerifärg.

Eller är jag absolut tvungen att slipa ner all färg?

Suck.

post-113521-0-35898400-1470337602_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kommer man, egentligen, att se av den färdiga hyllan när du använder den?

Viktigast måste vara att de går att hålla ren, att man inte rent av gör sig illa på färgflagor.

Jag skulle bara slipa med grovt sandpapper, skrapa lite med en sån fönsterskrapa (rakblad) för att se om det "flagnar".

Sen snabbspackel, i princip så tunt det går, slipa igen. Noggrannast på nedersta hyllor, kanske inte alls på översta.

Grundfärg (eller rätta färgen utspädd) och sedan den rätta färgen.

 

Sedan kan du väl göra "som gammalt" - klä med hyllpapper. Alltså INTE sånt med klister utan som man, som gammalt, fäster med häftstift.

 

http://broarne.se/butik/shop/koeket/hyllremsor-och-papper/c_121.html

 

http://www.clasohlson.com/se/Hyllpapper/34-8448

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det just de två hyllorna i mitten som jag alltid har i synfältet som är de som är mest skadade, dessutom finns skadorna längst fram och inte längst bak. Övre och nedre hyllorna är inte lika viktiga.

Det här är ett högskåp när nedre hyllan är bara en bit över golvet.

 

Men jag är med på din metod, jag tycker den låter bra.

Sandpapprat har jag gjort, både grovt och fint så ytorna är släta nu. Du menar väl att jag ska spackla enbart över de skadade ställena?

 

Och vanligt hyllpapper är en tänkbar lösning också, om jag inte får till det på annat vis.

 

PS Jag kommer ju förstås att ha mycket grejor på hyllorna så ev skavanker göms under påsar och burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att måla en "fläck" där det ev. skulle behöva spacklas för att se om det ens behövs spackel.

Kanske en extra strykning med färg gör att man inte ser skillnaden.

Du förlorar ju bara lite extra tid, för att färgen ska torka på "provplatsen".

 

Har du funderat på färg? Kulör & fabrikat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alcro servalack, tonad vit, samma färg som jag har på övriga kökssnickerierna. Duttade på lite färg på fläckarna igår kväll men färgen är ju helt genomskinlig oc rinnig. Har målat med samma färg tidigare och det har räckt med att röra runt med en stadig pinne i burken, får nog ta till en slev eller visp att röra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stadig pinne låter som det bästa verktyget om du ska "orka" skrapa upp tjock färg från botten.

Servalac aqua som är vattenlöslig? Har färgen förvarats frostfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, färgen är nyköpt och förvarats i ungefär nuvarande temperatur. Har rört om ännu en gång och det ser bättre ut nu. (Hittade just en halv burk av samma färg som stått i källare i åtminstone tre år, till synes i perfekt skick.) Tar och stryker lite vit färg direkt på några av fläckarna så får jag se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag är lite tjatig.

Bestämde mig till sist att ta på lite spackel och slipa. Målade sedan med ett lager vit färg, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Tror inte att jag behöver stryka en gång till.

 

Nu återstår bara en sak: "saker-som-kan-vara-bra-att ha" - ska de ställas tillbaka i skåpet eller ska de äntligen kastas?  :unsure:

 

Tusen tack särskilt till Mikael för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...