Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Anniversary Update ver. 1607 - Slö dator


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Har uppdaterat två av mina burkar, båda med Norton Internet Security, på den gamla maskinen inga problem, men på den nyare stationära (med senaste drivrutiner) så är allting fruktansvärt slött.

 

  • Att öppna filhanteraren 'Den här datorn' så tar det lång tid innan mina diskar listas och bläddra bland mappar så hänger inte detta med när jag hovrar med musen över olika mappar och dessutom klickar jag på en mapp med mycket innehåll så är den blank en mycket lång tid.
     
  • Bara att öppna ett befintligt text-dokument där jag sedan tidigare har en del text, så hänger detta inte med, tar ofantlig tid innan jag kan så att säga markera och börja på ny rad och att ens kopiera och klistra in.
     
  • Om jag klickar på den lilla sk. uppåt pilen i aktivitetsfältet för att visa dolda ikoner så är den rutan genomskinlig. Det tar flera försök och lång tid innan jag kan se denna som den skall se ut.
     
  • Högerklick på aktivitetsfältet för att visa Aktivitetshanteraren ger en genomskinlig ruta som det tar ofantligt lång tid innan den visas korrekt.
  • Något står inte rätt till och datorn helt omöjlig att arbeta med.

1. Jag har startat om datorn flera gånger.
2. Jag har laddat hem och installerat senaste grafiken AMD Radeon Crimson Software till 16.7.3

3. Jag har tom. temporärt stängt av Norton utan skillnad och detta eftersom det kom ett meddelande att nuvarande version av Norton inte var kompatibel och att Windows Defender hade aktiverats(?), men inga felmeddelanden från Norton och jag har senaste versionen av NIS 22.7.0.76 installerad.
Obs! Detta meddelande kommer ej upp på min gamla burk.
Att starta Skärmklippverktyget tog tid, att kunna spara denna bild på en mapp tog ännu längre tid innan jag kunde välja var och namn på filen.

post-73434-0-89546200-1470253372.png

4. Jag kan inte se något speciellt i Prestandaövervakaren, varken på CPU, disk eller minnes-användning från någon process.

 

Men något låser upp den, kan det vara Windows Defender i alla fall som spökar. :thumbsdown:

 

Ps. Firefox fungerar normalt, att skriva inlägget var heller inga problem, utom när jag skulle bifoga bilden så tog det tid att kunna lista fram den i mappen lokalt. Verkar ha med filsystemet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nix, hjälpte inte och som sagt senaste version.

 

Ingen skillnad med dessa saker:

Norton helt avinstallerat och datorn omstartad (numera ominstallerad).

Avinstallerade Acronis True Image 2015 och omstart (numera ominstallerad).

Cortana avstängd och omstart, jag har windows 10 -64 Pro så jag gjorde detta via grupp policy http://www.howtogeek.com/265027/how-to-disable-cortana-in-windows-10/

 

Skulle testa hur det fungerade i felsäkert läge, men då fungerade inte min Logitech Mx-518 mus, så tillbaks i vanligt läge och ominstallation av Logitech s/w http://support.logitech.com/sv_se/product/mx518-optical-gaming-mouse

Sedan in i Felsäkert läge igen och nu fungerade musen där och det märks inte av några problem i felsäkert läge.

 

Så tydligen är det i alla fall någon tjänst eller process som ställer till detta.

Det lustiga var att vid ett tillfälle då jag var ute i c:a 20 min med datorn påslagen så verkade det som allt fungerade, men sedan har jag inte lyckats få till det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan in i Felsäkert läge igen och nu fungerade musen där och det märks inte av några problem i felsäkert läge.

 

Så tydligen är det i alla fall någon tjänst eller process som ställer till detta.

Det lustiga var att vid ett tillfälle då jag var ute i c:a 20 min med datorn påslagen så verkade det som allt fungerade, men sedan har jag inte lyckats få till det igen.

Eller drivrutin, så stäng av alla autostartande program och alla tjänster som inte kommer från Microsoft i Systemkonfiguration (msconfig) för att se vilketdera det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Avinstallerade Norton, Acronis True Image samt VMware Player.

Testat att köra om Windows uppdateringen via iso-fil (ver. 1607) som jag monterade virtuellt i Power Iso och sedan körde Setup.exe från utforskaren.

Omstart etc. och absolut ingen skillnad.

 

Så nu står jag där och måste försöka att testa Cecilias förslag, men jag gruvar mig..det kan ta nästan 1 minut innan jag kan markera valt objekt och bocka ur, sedan lika lång tid för nästa osv. ofantlig tid.

Finns det inget enklare sätt eftersom allting går sååå segt?

 

Ps. Ja det är en trådbunden mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om vi ska försöka gå lite hardcore och installera Process Explorer. Den fungerar ungefär som en ersättare för task manager och kanske kan tydligare peka på vad som går långsamt.

 

https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplorer

 

Höll på att glömma!

När jag uppgraderade från Windows 8 till Windows 10 så installerade windows en drivrutin för en enhet som inte fanns, den missförstod vad det fanns för enheter i datiorn. Så kanske snegla i enhetshanteraren och se om det finns någon enhet som du tycker inte borde finnas där. Då kanske du har fått en drivrutin som beter sig dumt,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag har fått nåt skumt i Enhetshanteraren

 

post-73434-0-99560300-1470309443_thumb.png

 

Datorn är denna och ny grafikdrivrutin körde jag in i går - efter att jag såg att den var seg:

Motherboard: Asus Z97 Deluxe
CPU: Intel Core i7 4790K @4.6GHz
Memory: 16GB 2133MHz Cl11 G-Skill
Monitor: 2x BenQ 24"1920x1080
Graphic: ASUS Radeon R9 290 4GB
C: SSD: Intel 520 180GB for Windows and some essential s/w
D: SSD: Samsung 850 Pro 1TB for all other s/w including games etc.
H: HDD: WD Velociraptor 10 000rpm 450GB
F: HDD: WD Black Caviar 2TB
E: HDD Samsung 1TB for other things
G: HDD: Seagate 3TB for backup mainly.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en snabb Bing-sökning (that's right! I Bing!) så verkar det bara vara problem med den där drivisen.

 

Prova att stänga av den, du behöver inte avinstallera den, men "disabla" den och se om det verkar hända något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hittade tack vare dig också mer info: Enhetshanteraren med amda00 interface är:

The device is a BIOS component found on Asus motherboards to allow Asus utilities and software to communicate with BIOS components.
Drivers and Software

Den kräver en drivrutin som heter Probe II sense driver och hittas i Asus Utilities http://www.asus.com/Motherboards/Z97DELUXE/HelpDesk_Download/

Jag fick ladda hem denna och ominstallera den så löste sig den biten. Tack för tipset så jag kom på rätt väg.

 

Men det löste tyvärr inte huvudproblemet, även om jag kom in på rätt spår var jag skulle börja söka.

Det visade sig vara Asus AiSuite 3 som ställde till det och jag har provat i princip allt för att få detta att fungera.

 

Asus AI Suite 3 består av flera delar: http://www.asus.com/us/support/FAQ/1012780/

och jag provade att avinstallera del efter del tills jag kom fram till att det var själva huvuddelen 5-Way Optimization by Dual Intelligent Processors  som ställde till det.

 

Jag testade att köra själva startfilerna i Program(x86) Asus mappen i olika kompatibilitetslägen och även en äldre version samt versioner för både Windows 8.1 och Windows 7 och det gick helt enkelt inte att lösa det det.

Varje gång jag skulle göra en en avinstallation så fick jag göra det i omgångar med omstart pga. datorn var så trög att arbeta med så c:a 1/2 timme för att avinstallera hela paketet och börja om.

Installationerna gick däremot snabbt när datorn fungerade som vanligt.

 

Så visst datorn är snabb som den var innan, men utan Asus Ai suite 3 och det är lite tsrist, eftersom jag nu inte kommer åt att till fullo utnyttja alla funktionerna på detta moderkort tex:

Dual Intelligent Processors XX

Ai Charger+

EZ Update

USB 3.0 Boost

USB 3.1 Boost

USB Charger+

Wi-Fi Engine

Network iControl

USB BIOS Flashback

Wi-Fi GO!

Remote GO!

 

Några av dessa är inte så viktiga och jag hade tidiagre inte installerat dessa delar, men att inte kunna utnyttja Ai Charger+, USB Charger+,Wifi-Engine (moderkortet har inbyggd Wifi samt Bluetooth) och inte minst FanXpert 3 så att jag på ett mycket enkelt sätt kan kontrollera chassifläktarna antingen manuellt via snabbtryckning eller via olika temp-kurvor för varje fläkt om jag kör nåt krävande spel och vill driva på luftflödet ur chassit, är trist.

 

Så tillsvidare får jag köra utan Asus  Ai Suite 3 (Version 1.01.02 från 2015/07/23) om ingen har nåt förslag och kan bara konstatera att Windows 10 Anniversary Update ver. 1607 var absolut ingen höjdare.

Det tog mig säkert 8-9 timmar idogt felsökande och att försöka få till detta. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tillsvidare får jag köra utan AiSuite 3 (Version 1.01.02 från 2015/07/23) om ingen har nåt förslag och kan bara konstatera att Windows 10 Anniversary Update ver. 1607 var absolut ingen höjdare.

Det tog mig säkert 8-9 timmar idogt felsökande och att försöka få till detta. :thumbsdown:

Jag läste också igår på internet att det har med drivrutiner/program från Asus att göra.

 

Du kan prova den här lite nyare versionen av AI Suite och se om den fungerar bättre:

 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AISuite3_Win7-81-10_Z170_PRO_GAMING_V101410.zip?_ga=1.192188202.1064482475.1413929669

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack Åge! Som vanligt hittar du alltid en väg runt det hela. :thumbsup:

 

Ok, det var lite bök naturligtvis eftersom det saknas flera av dom optionerna på Z170_PRO_GAMING som finns på mitt Z97-Deluxe moderkort.

Men det löste jag på följande sätt:

 

1. Installerade AISuite3_Win7-81-10_Z170_PRO_GAMING_V101410 med endast installation av den krånglande 'Dual Intelligent Processors 5'

Obs! jag bockade även ur Ai Charge + på bilden för jag vlile dels se det fungerade och att jag kunde styra fläktarna som tidigare på ett enkelt sätt.

post-73434-0-77969400-1470400029_thumb.png

Både kall och varm omstart efteråt för kontroll.

 

2. installerade utvalda delar från min tidigare AISuite3_Win7-8-81-10_Z97-SERIES_VER10102

'Dual Intelligent Processors 5' var redan urbockad och jag bockade ur några till enligt bild:

post-73434-0-83983400-1470400346_thumb.png

Både kall och varm omstart efteråt för kontroll.

 

3. Jag fick direkt ett problem med att det saknades en ikon i en särskild mapp under Program(x86)/Asus Aisuite undermappar

AiSuite 3 can not load appicon och detta gällde för tror jag fem stycken av dom installerade funktionerna i Ai suite 3

post-73434-0-79125700-1470400546.png

 

4. Sagt och gjort, gick in i respektive sökväg enligt felmeddelandena och där i den mappen hittade jag undermappar med respektive ikoner.

Valde ut en lämplig och kopierade ut den till mappen ovanför och döpte om enligt respektive felmeddelande.

Då var det inga problem efter nya omstarter med detta.

Så här ser det då ut med dessa installerade funktioner i sidomenyn i Ai Suite 3

Och det syns ganska tydligt vilka 5 ikoner jag manuellt fick lägga till, men det funkar, no problem.

post-73434-0-12374600-1470400767.png

 

5. Så här ser Ai suite 3 ut och det är nästan lika som tidigare, skiljer på att det är en sidomeny istället för toppmeny för att få fram övriga funktioner, annars är det helt lika.
Obs! jag överklockar inte via detta program även om det är möjligt, jag har gjort det direkt från BIOS, men det finns vissa funktioner som är bra att ställa in och även finns en test man kan köra för stabilitetskontroll - om man känner för detta, annars har jag använt andra s/w för sådant att göra stresstester med.

Exempel.

post-73434-0-90549600-1470403270_thumb.png

 

post-73434-0-28900800-1470403699_thumb.png

 

post-73434-0-30026600-1470403706_thumb.png

 

6. Det blev en ny och mycket större typ av "Gadget" för Power bar, den man bl.a klickar på när man skall komma åt fläktstyrning manuellt.

Ai Suite ikonen återfinns bland dolda ikoner, vilket jag anser den skall vara, inte så ofta man öppnar denna.

post-73434-0-09539600-1470401542.png

 

7. Det var en ledsam sak med den nya Power bar (eller Mini bar) gadgeten, det verkar vara helt omöjligt att få den att ligga underst, den lägger sig alltid överst, så när jag startar ett program så ligger den stora gadgeten ovanpå.

Ok. Bocka ur att denna skall visas överhuvudtaget: högerklick

post-73434-0-31470100-1470401752.png

 

8. Sedan gå in i C:\Program Files (x86)\ASUS\AI Suite III\AsPowerBar

Högerklicka på AsPowerBar.exe och skicka till skrivbord (skapa genväg).

Döp om genvägen, ja korta av namnet.

post-73434-0-39455700-1470401972.png

 

Sedan är det bara att dubbelklicka på denna PowerBar genväg så startar gadgeten så man snabbt kan ställa in sina fläktar, sedan högerklicka på Power bar gadgeten och välja Exit.

Ja det kanske inte kallas för Gadget, men ni fattar ändå..

 

Så jag får väl säga att problemet är löst nu, möjligen kanske Asus kommer ut med nyare versioner av Ai Sutie 3 för just Z97-Deluxe modellerna, men det har jag små förhoppningar om.

Ja det tog några timmar även detta. Återstår att ta backup.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman! :D

 

Så roligt att det löste sig med det mesta för dig.

Jag använder inte AI Suite själv, trots att jag har ett Asus-moderkort i den datorn jag skriver på just nu (min huvuddator).

 

Vissa delar av AI Suite som du använt ser ut att ha nyare versioner än de du installerat från den som du kan hämta från Asus hemsida till ditt kort.

Du kanske kan plocka lite nyare versioner från den här:

 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AISuite3_Win7-81-10_Z170-DELUXE_Z170-PREMIUM_V10130.zip?_ga=1.249548423.1064482475.1413929669

 

Den innehåller bl.a. en nyare version av mjukvara/drivrutin till det trådlösa nätverkskortet (tror att de är kompatibla).

Jag har kikat i denna drivrutin och finner samma produkt-ID som den som finns till ditt moderkort.

 

Beträffande drivrutin för USB3.0 skickar jag ett PM till dig.

 

Tack för den utförliga informationen! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och tack för tipset och din nedlagda tid :) men jag känner inte att den tillför något pga. för små versionsskillnader och grejen är att jag måste antagligen börja om med ev. att stöka med sökvägar manuellt igen liksom ovan i pkt. 3-4.

 

Så här ser det ut i menyn när jag startar installationen AISuite3_Win7-81-10_Z170-DELUXE_Z170-PREMIUM_V10130

Och dom enda valen som skulle vara intressanta är dessa som jag har ibockade, men som sagt...

post-73434-0-19772300-1470443767_thumb.png

 

Det jag kan sakna är att dessa, som tyvärr inte längre kommer upp i listan i den gamla original till mitt moderkort

AISuite3_Win7-8-81-10_Z97-SERIES_VER10102

efter att jag blandat olika versioner av Ai Sute 3 eller så beror det på att jag avinstallerade ASUS HomeCloud Server som är ett av kraven innan.

Wi-Fi GO!

Remote GO!

 

Se denna Eforum tråd //eforum.idg.se/topic/349469-asus-homecloud-att-avinstellera-detta/

Men det gör inte så mycket nu, blir det aktuellt sedan tar jag tag i det när den tiden kommer.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...