Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med backup i WD smartware, läs gärna frågan


tagklareraren

Rekommendera Poster

tagklareraren

Jag ska försöka beskriva mitt problem och hoppas att det kan förstås.

Jag har en ny intern ssd disk som bara är till för att förvara filer på.

Dessa filer ska backuppas till en extern WD hårddisk.

I WD:n finns ett backup program som heter WD smartware.

 

I det programmet kan jag se min ssd-disk, där benämnd : ny volym E

Redan där skapar det programmet en grå stapel som benämns "system" som inte backuppas.

Se bifogad bild.

Problemet är att när jag drar filer till E: så hamnar dom i den grå delen "system" och följdaktligen

finns inga filer att kopiera.

Dem ska alltså hamna i det vita segmentet för att vara kopieringsbara.

Jag förstår heller inte varför Smartware skapar segmentet "system" eftersom disken är tom.

I diskhantering finns 3 alternativ:

Dynamisk, MBR och GPT vilken är rätt för en hårddisk utan OS som det bara ska lagras filer på?

Jag förstår om det verkar rörigt men jag är tacksam för allhjälp jag kan få.

C-hårddisken som har använts ett längre tag fungerar hur fint som helst att backuppa ifrån.

post-44353-0-61278900-1470086631_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

Tack för att du försöker hjälpa mig!

Om jag kollar den nya diskens egenskaper så har den typ 149 mb  använt utrymme trots att disken är formaterad.

Det är samma 149 mb som syns i backupen grå segment.

Går det att få bort dessa 149 mb?

Mvh

/Stefan

post-44353-0-66153100-1470157585_thumb.png

post-44353-0-28294300-1470157914_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkategorin, som visas mot en mörkgrå bakgrund, innehåller alla dina operativsystemfiler som är otillgängliga för en säkerhetskopiering av kategorityp,  inklusive: systemfiler, programfiler, applikationer, arbetsfiler som .tmp- och .log-filer, och alla filer som är sparade i en Temp-mapp.

 Från manualen http://www.wdc.com/wdproducts/library/um/swe/4779-705057.pdf sidan 7 och där listas de filändelser som programmet anser att filer ska ha för att de ska säkerhetskopieras.

 

En annan möjlighet är att du kanske behöver skapa en mapp som heter t ex Dokument eller Bilder och där lägga dina filer i stället för direkt i roten på E:.

Du kan byta namnet från "Ny volym" till något begripligare i diskens Egenskaper (din översta bild i inlägg 3) om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

 Från manualen http://www.wdc.com/wdproducts/library/um/swe/4779-705057.pdf sidan 7 och där listas de filändelser som programmet anser att filer ska ha för att de ska säkerhetskopieras.

 

En annan möjlighet är att du kanske behöver skapa en mapp som heter t ex Dokument eller Bilder och där lägga dina filer i stället för direkt i roten på E:.

Du kan byta namnet från "Ny volym" till något begripligare i diskens Egenskaper (din översta bild i inlägg 3) om du vill.

Tack för ditt försök att hjälpa mig!

Problemet är just det att den lägger bilder, dokument och pdf i den grå rutan och inte skapar en blå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lägger du filerna när du flyttar dem till E:, direkt i E: eller i en mapp du har gjort?

 

Är det nödvändigt att använda just WD Smartware?

Det finns ju många andra backup och synkroniseringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tagklareraren

Var lägger du filerna när du flyttar dem till E:, direkt i E: eller i en mapp du har gjort?

 

Är det nödvändigt att använda just WD Smartware?

Det finns ju många andra backup och synkroniseringsprogram.

Jag har provat både och.

Att jag använder WD Smartware är väl för att det redan finns på My Book.

Kan du rekommendera ett bättre backup/synkroniseringsprogram är jag tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Cobian Backup som backupprogram men det finns många andra också t ex från Acronis och Paragon. När det gäller synkronisering är det många som gillar FreeFileSync. Det beror lite på vad man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...