Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon blev jättelåg efter win10 installation


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hade för ett tag sedan Windows 8.1 och satt och pratade med vänner i Teamspeak, Skype och liknande program. Efter att jag uppgraderat Windows till Win10 så blev plötsligt mikrofonvolymen jättelåg så vänner knappt hör mig.

 

Har provat att installera om drivrutiner till Realtek HD Audio från min moderkort tillverkare ASUS, men samma sak. Har kollat allt det "vanliga" i volymkontrollen osv.

 

Vad kan va fel??

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej

 

I Realtek Audio s/w den ikonen som ser ut så här:

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan eller trampa på den "lilla uppåt pilen" för att expandera 'Visa dolda ikoner'

 

post-73434-0-20912700-1469144062.png

 

Öppna Realtek s/w > ändra dess inställningar => högerklicka Ljudhanterare.

Klicka vidare (på höger sida) tills du ser inställningarna för mikrofonljudet

post-73434-0-53636400-1469144331_thumb.png

 

Och sedan om inte detta fungerar:

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan finns en liten högtalarikon > högerklicka på denna > välj 'i menyn 'Inspelningsenheter' >  markera 'Mikrofon' > Egenskaper > Nivåer > Mikrofon 50 (eller 30) och Mikrofonförstärkning +10DB => Verkställ och Ok.

post-73434-0-17649600-1469145135.png

post-73434-0-83387500-1469145154.png

 

post-73434-0-33042200-1469145144.png

 

 

Testa så får vi se.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som sagt kollat dessa inställningar, dock ser min Realtek lite annorlunda ut

 
Har mikrofonen på max både på Realtek och i "windows" volymkontroll. Klart man kan använda mikrofonförstärkningen +20dB för att rösten ska bli normal, men då brusar ljudet utav bara fan :D
 
Testade att avinstallera Realtek ljuddrivisarna och startade om datorn. Utan Realtek fungerade volymen som den skulle, dock med en del brus. Installerade då Realtek igen och då blev den jättelåg igen... Har testat flera olika versioner av Realtek...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Max +10dB förstärkning, ej heller över 50% (30% kör jag med) annars låter det inte bra.

 

Detta förbryllar mig:

Hade för ett tag sedan Windows 8.1 och satt och pratade med vänner i Teamspeak, Skype och liknande program. Efter att jag uppgraderat Windows till Win10 så blev plötsligt mikrofonvolymen jättelåg så vänner knappt hör mig.

 

Har provat att installera om drivrutiner till Realtek HD Audio från min moderkort tillverkare ASUS, men samma sak. Har kollat allt det "vanliga" i volymkontrollen osv.

 

Plugga ur mikrofonen, vänta en stund och sedan plugga in den igen

I Enhetshanteraren > Ljud-video- och spelenheter: där har du säkert flera enheter, men se till att Realtek syns i den listan och är aktiv.
Sedan kontrollerar du att att rätt ljudkort är aktiverat i ljudhanteraren:

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan finns en liten högtalarikon > högerklicka på denna > välj 'i menyn 'Inspelningsenheter' >  markera 'Mikrofon' => s tll att Realtek mikrofon är satt som standard enhet (grön bock)

post-73434-0-83472200-1469198505.png

I fliken förbättring, se till att alla rutorna är urbockade - förutom Direkt läge som skall vara ibockad

post-73434-0-57187800-1469198639.png

 

 

I Fliken Avancerat >

post-73434-0-09233600-1469198963.png

post-73434-0-26654200-1469198761.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max +10dB förstärkning, ej heller över 50% (30% kör jag med) annars låter det inte bra.

 

Detta förbryllar mig:

 

Plugga ur mikrofonen, vänta en stund och sedan plugga in den igen

I Enhetshanteraren > Ljud-video- och spelenheter: där har du säkert flera enheter, men se till att Realtek syns i den listan och är aktiv.

Sedan kontrollerar du att att rätt ljudkort är aktiverat i ljudhanteraren:

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan finns en liten högtalarikon > högerklicka på denna > välj 'i menyn 'Inspelningsenheter' >  markera 'Mikrofon' => s tll att Realtek mikrofon är satt som standard enhet (grön bock)

attachicon.gifRealtek mik_1.PNG

I fliken förbättring, se till att alla rutorna är urbockade - förutom Direkt läge som skall vara ibockad

attachicon.gifRealtek mik_2.PNG

 

 

I Fliken Avancerat >

attachicon.gifRealtek mik_4.PNG

Japp har kollat. Allt stämmer...

 

Kan inte ens ha +10db på boosten då det brusar för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterade om hela datorn och installerade om win10. Samma sak... 

Gissar på att moderkortet kanske inte är så kompatibelt med win10. Fungerade ju i win8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Efter detta så installerade du senaste drivrutinerna från Asus sida?

Vad är det för dator, stationär eller laptop?

Fabrikat och modellbetecking eller moderkortets fabrikat och modellbetckning?

 

Jag funderar på om det kan vara något stök med antingen mikrofonkontakten på ditt headset eller dess kabel, i så fall se om du kan låna och testa ett annat headset.

 

Ansluter du mikrofonen bak eller framtill på datorn (om det är en stationär dator)?

I så fall prova att byta mikrofonuttag.

Och det skall väl vara det rosafärgade uttaget, så du har valt rätt uttag på datorn.

Vissa pluggar på vissa uttag kan gå lite trögt, så se till att mikrofonpluggen är riktigt intryckt i uttaget.

 

Och har du kollat så det inte finns en knapp sk. mute-knapp (som skall stänga av mikrofonen) på sladden eller mikrofonen som du kommit åt och att denna knapp kanske glappar lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att avinstallera Realtek ljuddrivisarna och startade om datorn. Utan Realtek fungerade volymen som den skulle, dock med en del brus. Installerade då Realtek igen och då blev den jättelåg igen... Har testat flera olika versioner av Realtek...

Det är kanske så att Microsofts driver för Realtek installerades. För vissa har det löst mikrofonproblem .Det är väl värt att testa med driver från Microsoft och testa att justera inställningarna. I enhetshanterararen kan man se vilken drivrutin som är installerad. Väljer man där uppdatera så kan man stega sig fram till en lista med drivrutiner som är kompatibla.

 

Vi har i enhetshanteraren hos våra Windows 10 datorer även en flik :Ljudinspelningar och Ljuduppspelningar. Där kan även Mikrofon finnas med möjlighet att välja drivrutin.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta så installerade du senaste drivrutinerna från Asus sida?

Vad är det för dator, stationär eller laptop?

Fabrikat och modellbetecking eller moderkortets fabrikat och modellbetckning?

 

Jag funderar på om det kan vara något stök med antingen mikrofonkontakten på ditt headset eller dess kabel, i så fall se om du kan låna och testa ett annat headset.

 

Ansluter du mikrofonen bak eller framtill på datorn (om det är en stationär dator)?

I så fall prova att byta mikrofonuttag.

Och det skall väl vara det rosafärgade uttaget, så du har valt rätt uttag på datorn.

Vissa pluggar på vissa uttag kan gå lite trögt, så se till att mikrofonpluggen är riktigt intryckt i uttaget.

 

Och har du kollat så det inte finns en knapp sk. mute-knapp (som skall stänga av mikrofonen) på sladden eller mikrofonen som du kommit åt och att denna knapp kanske glappar lite?

Japp installerade alla senaste drivisar från Asus sida. Flashat BIOS till senaste också.

Staitonär dator, moderkortet är ett ASUS M5A97 R2.0. Har ett annat headset som jag provat men samma sak. Har provat anslutit både bak och fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...