Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office 365 öppnar inte Word-filer


Akki

Rekommendera Poster

Jag kör Windows 10 Pro  utan problem men sedan jag uppdaterat mitt Office paket 2010 till Office 365 2016 så har jag problem med att öppna wordfiler för första gången, tex som bilagor i email.

Jag får ett felmeddelande- varför?

Har aldrig haft detta problem tidigare. tacksam för hjälp

Åke

 

Bilägger felmeddelandet

 

 

post-59320-0-38386000-1468827568_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att problemet är när du dubbelklickar på ett dokument för att öppna det.

Filtypen är i så fall associerad med fel program. Höger klicka på filen och välj Öppna med Office365 och markera att det alltid skall öppnas med O365.

 

Ett alternativ till att köpa Office är att köra LibreOffice, https://sv.libreoffice.org/ en kontorsprogramssvit som är kompatibel med MSOffice's filformat, har ett användargränssnitt som påminner om MS Office för Ribbon och är gratis. Värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen framgång den vägen. Och programmet heter Word 2016, inget annat.

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av bilden att döma så drar ju Word igång men klarar inte av att öppna den...

Är just den filen en sådan bilaga i e-post?

Om du sparar den, startar Word och där väljer att öppna filen - fungerar det då?

Bara för att om möjligt ringa in var felet är, filen eller programmet.

 

 

 

Och programmet heter Word 2016, inget annat.

 

Kanske skulle trådrubriken ändras då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte trots det du föreslår.

Jo jag köpte Office 365 för att även kunna köra det på Ipaden men i min PC heter det Word 2016 osv.

Excel fungerar men inte Word.

Stämmer att det kan vara en bilaga i Outlook, men att spara osv hjälper ej.

Märkligt, har aldrig råkat ut för detta tidigare i alla Office paket jag haft genom åren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar programmet, skapar ett nytt dokument, sparar det, stänger programmet, dubbelklickar på filen i utforskaren - funkar DET?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag uttryckte mig slarvigt tidigare, Word som sådant fungerar, jag har dokument jag kan öppna tex sådana som skapats från tidigare Office 2010.

Men nya dokument som kommer via email går inte att öppna, inte hell trots att jag sparat ner dom först heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever du någon skillnad om du öppnar en Word-fil inifrån Word jämfört med om du klickar på en Word-fil i utforskaren med Word-programmet stängt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag uttryckte mig slarvigt tidigare, Word som sådant fungerar, jag har dokument jag kan öppna tex sådana som skapats från tidigare Office 2010.

Men nya dokument som kommer via email går inte att öppna, inte hell trots att jag sparat ner dom först heller.

Så, sammanfattningsvis är problemet att dokument som kommer som bilaga med e-post går inte att öppna genom dubbelklick och går inte att öppna inifrån programmet.

Andra dokument går bra.

 

Är du 100 % säker på att det verkligen är Word-dokument du fått som bilaga?

Så att det inte är en PDF och dessa blivit (felaktigt) associerat med Word?

 

Tänker att du kanske inte har visning av filtillägg påslagen och att dokumentet är skapat från Word och heter typ

Dokument.doc.pdf

men du ser bara

Dokument.doc

 

Ja, kanske långsökt men vi får väl utesluta saker allt eftersom..

 

Tillägg: Testa detta enkelt genom att högerklicka på filen och välj att öppna med din PDF-läsare. Se till att kryssrutan "Öppna alltid med..." inte är markerad (än så länge).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumenten heter .docx

 

Filen verkar vara från 2013 ( se skärmklipp).

Går inte att öppna med Adobe heller men gick fint at öppna på Ipaden direkt från emailet.

Det dokument som både finns som pdf och docx har jag själv skapat.

Fattar zero.

PS

Just nu såg jag att jag kan skriva ut dokumentet med "Snabbutskrift", någon editor visas dock inte som när jag skriver ut PDF-filen med samma funktion direkt från mailet.

DS

post-59320-0-17767500-1468993131_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i säkerhetsinställningarna för Word, Alternativ/Säkerhetscenter/ Inställningar för Säkerhetscenter och Filblockeringsinställningar?

Så här ser det ut på min dator och jag använder Word 2016:

post-124424-0-02582000-1468997106_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

problemet löst! :thumbsup:

 

Talade med Microsoft support som föreslog ominstallation av Office 365 online, vilket to 10 minuter, nu funkar allt klockrent!

Kontrollpanelen/Avinstallera program/högerklicka på Office 365/ alt. Reparation eller Ominstallation.

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...