Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötsligt är C-disken full!


erikdal

Rekommendera Poster

Hej!

Skumt problem, helt plötsligt fick jag ett meddelande om att min C-disk var nästan full.
Den är på 424 GB och brukar ha ca 100 GB använt utrymme.

 

En genomgång via Inställningar -> Lagringsanvändning visar att Appar och spel står för 355 GB av de tillgängliga 424 GB - helt orimligt.

 

Efter en del snokande hittar jag när jag kollar egenskaper på flera filer - jag har bara tagit stickprov - flera filer som visar på Storlek som vida överstiger Storlek på disk.
Bifogade exempel visar på Storlek = 10,0 MB och Storlek på disk = 3,50 MB.

 

Normalt är ju Storlek <= Storlek på disk.

 

Eftersom C-disken innehåller tusentals filer adderar sig den sammanlagda storleken snabbt.

 

Är det någon som har en förklaring - och framför allt - hur kan jag fixa problemet och få tillbaka mitt fria utrymme?

 

Erik

 

post-59108-0-76684400-1468515963_thumb.jpg

post-59108-0-82317200-1468515972_thumb.jpg

post-59108-0-87678600-1468515979_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, Till att börja med kan du köra Windows inbyggda Diskrensnings-verktyget

Start > skriv bara rakt av 'disk' > i listan som kommer upp högerklickar du på 'Diskrensning' och väljer att köra som Administratör > i Diskrensnings-verktyget kan du sedan välja att bocka i dom fält som innehåller allt onödigt som skall rensas > sedan klickar du uppe i Menyn > Fler  Altetrnativ > Systemåteställning och skuggkopoior > klicka Rensa > Klicka OK

Exempel:

 

post-73434-0-37693200-1468529362.png

post-73434-0-90202900-1468529202.png

post-73434-0-04371300-1468529301.png

 

Med andra ord:

post-73434-0-14957200-1468529454_thumb.png

post-73434-0-06271000-1468529482.png

post-73434-0-64739100-1468529508.png

 

Starta om datorn efteråt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för förslagen. Med hjälp av Cecilias tips om WinDirStat hittade jag skurken - det var ett program som tydligen löpt amok och skapat en loggfil på 306 GB! Programmet är numera avinstallerat.

 

Men det förklarar inte mina tidigare observationer om att åtminstone flera filer visar den skumma statusen beträffande filstorlekarna som jag beskrivit i första inlägget. Är det någon som har en förklaring eller kommentar?

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du Onedrive liggande på C:.  eller Dropbox så tar detta utrymme allt eftersom du sparar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det förklarar inte mina tidigare observationer om att åtminstone flera filer visar den skumma statusen beträffande filstorlekarna som jag beskrivit i första inlägget. Är det någon som har en förklaring eller kommentar?

Det har väl att göra med klusterstorlek. Jag har ingen bra förklaring men någon annan här vet säkert vad jag åsyftar.

Jag har (sedan länge) en mapp med många ikoner liggandes och det är ju många små filer, som inte tar stor plats. Men om jag kollar egenskaperna för denna mapp så ser den ut att vara större än vad den innehåller...

 

 

 

//eforum.idg.se/topic/326689-klusterstorlek-på-hårddisk-vid-mycket-stora-filer/?p=1528715

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en fil sparas på disk så är filstorleken på disk alltid ett heltal kluster. D.v.s. att filstorleken avrundas uppåt till närmaste hela kluster. Ju större kluster destu mera utrymme går förlorat.

 

Förklaringen till att en fil kan vara mindre på disk än i minnet är komprimering (t.ex. .jpg, zip m.m.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för förslagen. Med hjälp av Cecilias tips om WinDirStat hittade jag skurken - det var ett program som tydligen löpt amok och skapat en loggfil på 306 GB! Programmet är numera avinstallerat.

 

Men det förklarar inte mina tidigare observationer om att åtminstone flera filer visar den skumma statusen beträffande filstorlekarna som jag beskrivit i första inlägget. Är det någon som har en förklaring eller kommentar?

 

Erik

Vad bra!

 

Kan det vara någon sorts komprimerad mapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...